Sensoa - Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv


Sensoa lanceert Het Vlaggensysteem
Sensoa, het Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid, lanceert "Het Vlaggensysteem" dat aangeeft hoe om te gaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag van kinderen en jongeren. Regelmatig komt het probleem van seksueel grensoverschrijdend gedrag door en met kinderen in voorzieningen, jeugdbeweging, school,... in de pers. Instellingen hebben hier een grote verantwoordelijkheid, maar weten vanuit hun beleid daar niet altijd een antwoord op te formuleren. Het Vlaggensysteem speelt op deze nood in.

Op basis van zes criteria wordt seksueel gedrag van kinderen en jongeren beoordeeld en ingedeeld in vier categorieën of vlaggen, van aanvaardbaar seksueel gedrag (groen) tot zwaar seksueel grensoverschrijdend gedrag (zwart). Bij elk type gedrag (groen, geel, rood, zwart) wordt een aangepaste reactie voorgesteld. "Seksueel gedrag" interpreteren we zeer ruim en op maat van kinderen en jongeren, het verschilt dan ook danig van "volwassen" seksueel gedrag. Sensoa ontwikkelde dit Vlaggensysteem op basis van een uitgebreid internationaal wetenschappelijk literatuuronderzoek en kreeg van experts uit Vlaanderen en verschillende Europese landen feedback. Er bestaat dan ook grote interesse om het systeem in diverse landen over te nemen. Voor Nederland werkt Sensoa samen met MOVISIE. Zij gaven uitgebreide feedback en staan in voor de implementatie in Nederland.

Kinderen en jongeren en seksueel gedrag
Sensoa is sterk begaan met het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. We geven de voorkeur aan deze term, omdat misbruik niet alle gevallen van ongewenst gedrag omvat en de term vaak gekoppeld wordt aan `daders' en `slachtoffers', terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder kan zijn.

Kinderen en jongeren zijn in ontwikkeling en stellen seksueel gedrag, zoveel is zeker. Seksueel experimenteergedrag maakt daar een noodzakelijk deel van uit. De laatste jaren signaleren ouders en professionelen echter vaker seksueel gedrag van kinderen/jongeren dat `opvallend', `zorgwekkend' of `extreem' wordt genoemd.

Het lijkt erop dat kinderen en jongeren makkelijker dan vroeger in contact kunnen komen met seksuele inhouden, beelden en gedragingen. Er is nog weinig onderzoek verricht naar de invloed van deze beelden op de beleving, het gedrag en de attitudes van kinderen/jongeren. Dit kan invloed hebben op hoe we preventie aanpakken, maar ook op seksuele vorming in het algemeen. Professionals die met jongeren werken zijn het erover eens dat het niet steeds duidelijk is voor alle partijen waar grenzen liggen, en hoe men hier preventief kan op ingaan. Er is nood aan een duidelijk kader om af te wegen welk gedrag wel getolereerd kan worden, en waar grenzen nodig zijn. En vooral ook, waar kinderen zich in alle veiligheid en respect seksueel kunnen ontwikkelen.

Het Vlaggensysteem
In de handleiding van Het Vlaggensysteem worden doel en ontwikkeling van de interventie uiteengezet, de seksuele ontwikkeling en de motieven van seksueel gedrag van kinderen/jongeren uitgebreid besproken, seksualiteit en grenzen onder de loep genomen.
Zes criteria helpen bepalen of seksueel gedrag van kinderen/jongeren al dan niet grensoverschrijdend is:

* Wederzijds toestemming: beide partijen hebben duidelijk toestemming gegeven voor het gedrag


* Vrijwilligheid: alle betrokken zijn vrij van dwang of verleiding in een seksuele interactie


* Gelijkwaardigheid: de partijen zijn voldoende gelijkwaardig


* Ontwikkelingsadequaat: het gedrag komt overeen met wat van kinderen van die leeftijd wordt beschreven in de wetenschappelijke onderzoeksliteratuur


* Contextadequaat: de context laat dit gedrag toe


* Zelfrespecterend: het gedrag is niet zelfbeschadigend of vernederend voor het kind.

Aan de hand van de criteria kan het seksueel gedrag gesitueerd worden op een lijn van acceptabel gedrag tot zwaar grensoverschrijdend gedrag. Het vlaggensysteem gaat deze lijn in categorieën vatten. Het deelt seksueel gedrag van kinderen en jongeren in vier categorieën of vlaggen in: groen of aanvaardbaar seksueel gedrag, geel of licht seksueel grensoverschrijdend gedrag, rood of ernstig seksueel grensoverschrijdend gedrag en zwart of zwaar seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Bij elk type gedrag (groen, geel, rood, zwart) hoort een aangepaste pedagogische reactie. Bij groene vlag wordt er niet of positief gereageerd, bij gele vlag wordt er gewaarschuwd of begrensd, bij rode vlag gaat men verbieden, en bij zwarte vlag straffen of ingrijpen. Deze pedagogische interventie laat toe vormen van seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van kinderen/jongeren te identificeren, te wegen en er gepast op te reageren.

Training voor begeleiders van jongeren en kinderen In de handleiding staat ook een draaiboek van een training voor teams van begeleiders. De bedoeling is dat `groen seksueel gedrag' ruimte kan krijgen, en dat men binnen het team tot een betere afstemming kan komen over de pedagogische lijn die gevolgd wordt. Het Vlaggensysteem kan tevens een hulpmiddel zijn om over seksueel gedrag van kinderen/jongeren neutraler en objectiever te communiceren. Verder worden een aantal methodieken aangereikt om effectief met het Vlaggensysteem aan de slag te gaan.

Bij de handleiding horen ook een aantal tekeningen. De tekeningen geven een 40-tal situaties weer van kinderen/jongeren betrokken in seksueel (grensoverschrijdend) gedrag. Bij elke tekening kan men beoordelen of het seksueel gedrag al dan niet grensoverschrijdend is en waarom. De criteria om het gedrag objectief te kunnen plaatsen worden besproken en achtergrondinformatie verstrekt. Bij die tekeningen hoort een leidraad die helpt de gepaste pedagogische interventie toe te passen.

Bij dit pedagogisch interventiepakket hoort ook een CD-rom. Daarop vindt men naast de tekeningen en hand-outs voor de methodieken, ook een uitgebreide normatieve lijst van seksuele gedragingen. Per leeftijdscategorie worden mogelijke seksuele gedragingen opgelijst en op basis van de criteria wordt er een "vlag" of kwalificatie aan verbonden.

Interesse
Het Vlaggensysteem kwam tot stand met feedback uit het Vlaamse werkveld en van verschillende experts uit het buitenland. Doordat het een uniek werkinstrument is, bestaat er ook in het buitenland interesse. Sensoa kreeg van MOVISIE, het Nederlandse kennisinstituut en adviesbureau voor maatschappelijke ontwikkeling, uitgebreide feedback. Zij zullen in Nederland daar ook instaan voor de implementatie. Naast MOVISIE zal ook de Rutgers Nisso Groep/WPF met Sensoa samenwerken in het verder doorontwikkelen en evalueren van de methodiek voor begeleiders. Daarnaast is er interesse van Zweden, Noorwegen en de Franstalige gemeenschap.


* Bestel de Handleiding + Kaartenset Het Vlaggensysteem
Zie het origineel