Toyota best gewaardeerde volume automerk door Nederlandse managers
Toyota is en blijft het best gewaardeerde volume automerk onder de
Nederlandse managers, blijkt uit de MT 500. Op de lijst met de
bedrijven met het beste imago, samengesteld door marktonderzoeksbureau
MWM2 in opdracht van het magazine Management Team, prijkt Toyota op de
44e plek overall. Dat is zelfs 9 plaatsen hoger dan verleden jaar. Het
is voor het eerst dat Toyota in de Top 50 staat. Leidinggevenden
beoordeelden Toyota als werkgever, zakenrelatie en strateeg. Op het
gebied van strategie kennen de Nederlandse managers Toyota zelfs een
21e plaats toe, 4 plaatsen hoger dan in 2009.
Sinds 2001 stelt Management Team jaarlijks een lijst op met de 500 (in
Nederland actieve) bedrijven en instellingen die onder managers het
beste imago hebben. Die lijst wordt gebaseerd op een representatief
onderzoek waaraan ruim tweeduizend managers meedoen.
Net als in de voorgaande jaren, verslaat het imago van Toyota ook dit
jaar de reputatie van andere grote autofabrikanten royaal. En prijkten
er in de MT 500 van 2009 nog elf automerken, dit jaar zijn dat er
slechts zes.
Nederlandse managers blijken overigens de meeste waardering te hebben
voor ondernemingen en organisaties van eigen bodem. De Top 10 is
volledig oranje gekleurd en bij de eerste vijftig brands met het beste
imago prijkt slechts een handjevol buitenlandse ondernemingen. Naast
Toyota staan daarin ook onder meer Ikea, Nike, HP, Siemens en Apple.
Voor de volledigheid is dit de imagolijst met volume autofabrikanten:
1 Toyota plaats 44
2 BMW plaats 82
3 Volvo plaats 94
4 Volkswagen plaats 116
5 Audi plaats 176
6 Ford plaats 451