Nieuws
6 mei 2010
Reorganisatie dc's Albert Heijn gaat door ondanks onduidelijkheden
Inmiddels zou iedereen moeten kunnen weten dat onder de vlag van Way of
Working (Organizing for Growth) door Albert Heijn gereorganiseerd
wordt. Functies vervallen of wijzingen. Medewerkers worden verplaatst,
krijgen andere werkzaamheden of krijgen gewoon te horen dat hun baan
vervalt. Albert Heijn vindt het doodgewoon om dat te doen, zonder
verdere afstemming met bonden over de consequenties en zonder verdere
afstemming met de medezeggenschap.
In de distributieorganisatie is inmiddels bekend dat er veel op z'n kop
gaat. Medewerkers krijgen andere taken, worden anders gewaardeerd,
functies vervallen, er komen nieuwe functies, etc. Er zijn al
medewerkers met ontslagvergoedingen vertrokken. Medewerkers van
Transport en Logistiek zijn al overgeplaatst en verschillende
werkzaamheden zijn al gecentraliseerd. Vervolgens worden in de DC's
grote volumes aan colli's weggehaald, waardoor er minder werk is, er
komt niets voor terug. Dat zou gunstig moeten zijn voor de vaste
medewerkers, maar helaas blijft het percentage uitzendkrachten even
hoog. Medewerkers worden al gevraagd om te solliciteren als
Shiftleaders, wat helemaal niet kan volgens afspraken.
Inmiddels is ook bekend dat op de ondersteunende afdelingen (P&O en
Controlling) fors wordt gesneden. Het was bekend dat Albert Heijn ook
daar de centralisatie doorvoert, maar het was nog niet bekend dat
Albert Heijn ook daadwerkelijk aan tientallen medewerkers brieven heeft
gestuurd waarin gemeld wordt dat hun functie vervalt. Medewerkers
krijgen vervangende werkzaamheden, waarin zij onder grote werkdruk hun
eigen afdelingen mogen afbouwen. Signalen bereiken CNV Dienstenbond dat
de werkdruk groot is en protesteren leidt tot ontslag, want dat wordt
gezien als werkweigering.
Er is met vakbonden gesproken over de gevolgen van deze wijzigingen,
maar er is geen akkoord over wat voor afspraken in een Sociaal Plan dan
ook. Omdat Way of Working voor heel Ahold Nederland geldt, willen
bonden dat er gelijke afspraken komen voor alle medewerkers. Het kan
niet zo zijn dat straks medewerkers op bijvoorbeeld kantoren beter af
zijn dan medewerkers in het DC. Albert Heijn wil daar in formele zin
niet aan en wil nu vooral afspraken maken voor de
distributieorganisatie. Ook de Ondernemingsraad is in gesprek met
Albert Heijn en is voornemens om met aanvullende voorwaarden te komen
met betrekking tot de reorganisatie. Een goede zaak, maar ook dat
schept weer veel onduidelijkheid over de voortgang en de consequenties
voor medewerkers.
Medewerkers en vakbonden worden aan het lijntje gehouden,zo lijkt het.
De communicatie is onduidelijk en zonder goede vangnetten worden
medewerkers op de wip gezet en gaat Albert Heijn gewoon door met
reorganiseren. Op vragen krijgen bonden geen antwoorden en worden de
problemen van werkdruk en repressie gebagatelliseerd, alsof we niet
moeten zeuren.
CNV Dienstenbond is het zat. Graag horen we van de medewerkers hun
ervaringen met betrekking tot de reorganisatie. Wordt er goed
gecommuniceerd? Is het duidelijk wat er gebeurd. Is de werkdruk
toegenomen en hoe komt dat? Maar vooral, wat vinden medewerkers van de
hele reorganisatie?
Graag hoort CNV Dienstenbond jouw reactie. Dat kan via e-mail op dit
e-mailadres:
F.MONSMA@remove-this.CNVDIBO.NL.
Laat horen wat er bij jou in de sites gebeurd!! Want de onzekerheid
duurt nu wel lang genoeg. Zo gauw daar duidelijkheid over is zullen we
de leden daarover informeren.
Tenslotte, dit gaat ook uw ongeorganiseerde collega aan! Vertel ze wat
er speelt en dat CNV Dienstenbond er bovenop zit. Lid worden kan nu met
de eerste drie maanden gratis!
Heeft u nog vragen en/of opmerkingen n.a.v. deze Info, dan kunt u
contact opnemen met bestuurder Fedde Monsma. Telefoon: 023-5651052, of
per e-mail: f.monsma@remove-this.cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV