Dienstenbond CNV

Nieuws

6 mei 2010

Reorganisatie dc's Albert Heijn gaat door ondanks onduidelijkheden

Inmiddels zou iedereen moeten kunnen weten dat onder de vlag van Way of Working (Organizing for Growth) door Albert Heijn gereorganiseerd wordt. Functies vervallen of wijzingen. Medewerkers worden verplaatst, krijgen andere werkzaamheden of krijgen gewoon te horen dat hun baan vervalt. Albert Heijn vindt het doodgewoon om dat te doen, zonder verdere afstemming met bonden over de consequenties en zonder verdere afstemming met de medezeggenschap.

In de distributieorganisatie is inmiddels bekend dat er veel op z'n kop gaat. Medewerkers krijgen andere taken, worden anders gewaardeerd, functies vervallen, er komen nieuwe functies, etc. Er zijn al medewerkers met ontslagvergoedingen vertrokken. Medewerkers van Transport en Logistiek zijn al overgeplaatst en verschillende werkzaamheden zijn al gecentraliseerd. Vervolgens worden in de DC's grote volumes aan colli's weggehaald, waardoor er minder werk is, er komt niets voor terug. Dat zou gunstig moeten zijn voor de vaste medewerkers, maar helaas blijft het percentage uitzendkrachten even hoog. Medewerkers worden al gevraagd om te solliciteren als Shiftleaders, wat helemaal niet kan volgens afspraken.

Inmiddels is ook bekend dat op de ondersteunende afdelingen (P&O en Controlling) fors wordt gesneden. Het was bekend dat Albert Heijn ook daar de centralisatie doorvoert, maar het was nog niet bekend dat Albert Heijn ook daadwerkelijk aan tientallen medewerkers brieven heeft gestuurd waarin gemeld wordt dat hun functie vervalt. Medewerkers krijgen vervangende werkzaamheden, waarin zij onder grote werkdruk hun eigen afdelingen mogen afbouwen. Signalen bereiken CNV Dienstenbond dat de werkdruk groot is en protesteren leidt tot ontslag, want dat wordt gezien als werkweigering.

Er is met vakbonden gesproken over de gevolgen van deze wijzigingen, maar er is geen akkoord over wat voor afspraken in een Sociaal Plan dan ook. Omdat Way of Working voor heel Ahold Nederland geldt, willen bonden dat er gelijke afspraken komen voor alle medewerkers. Het kan niet zo zijn dat straks medewerkers op bijvoorbeeld kantoren beter af zijn dan medewerkers in het DC. Albert Heijn wil daar in formele zin niet aan en wil nu vooral afspraken maken voor de distributieorganisatie. Ook de Ondernemingsraad is in gesprek met Albert Heijn en is voornemens om met aanvullende voorwaarden te komen met betrekking tot de reorganisatie. Een goede zaak, maar ook dat schept weer veel onduidelijkheid over de voortgang en de consequenties voor medewerkers.

Medewerkers en vakbonden worden aan het lijntje gehouden,zo lijkt het. De communicatie is onduidelijk en zonder goede vangnetten worden medewerkers op de wip gezet en gaat Albert Heijn gewoon door met reorganiseren. Op vragen krijgen bonden geen antwoorden en worden de problemen van werkdruk en repressie gebagatelliseerd, alsof we niet moeten zeuren.

CNV Dienstenbond is het zat. Graag horen we van de medewerkers hun ervaringen met betrekking tot de reorganisatie. Wordt er goed gecommuniceerd? Is het duidelijk wat er gebeurd. Is de werkdruk toegenomen en hoe komt dat? Maar vooral, wat vinden medewerkers van de hele reorganisatie?

Graag hoort CNV Dienstenbond jouw reactie. Dat kan via e-mail op dit e-mailadres:
F.MONSMA@remove-this.CNVDIBO.NL.

Laat horen wat er bij jou in de sites gebeurd!! Want de onzekerheid duurt nu wel lang genoeg. Zo gauw daar duidelijkheid over is zullen we de leden daarover informeren.

Tenslotte, dit gaat ook uw ongeorganiseerde collega aan! Vertel ze wat er speelt en dat CNV Dienstenbond er bovenop zit. Lid worden kan nu met de eerste drie maanden gratis!

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen n.a.v. deze Info, dan kunt u contact opnemen met bestuurder Fedde Monsma. Telefoon: 023-5651052, of per e-mail: f.monsma@remove-this.cnvdibo.nl