EZ geeft subsidie aan Air Cargo Netherlands voor "SmartGate Learning"

06/05/2010 13:53

Air Cargo Netherlands

Schiphol - 6 mei 2010. Air Cargo Netherlands (ACN) heeft subsidie gekregen van het Ministerie van Economische Zaken voor "SmartGate Learning". Dit project van ACN, Schiphol Group en een tiental luchtvrachtbedrijven, behelst het ontwikkelen van een "serious game" waarmee de luchtvrachtindustrie voorbereid en getraind kan worden op de veranderingen die in 2011 op Schiphol gerealiseerd gaan worden met de introductie van "Schiphol SmartGate Cargo".

Met SmartGate Cargo willen de overheid, Schiphol Group en ACN, de brancheorganisatie van de Nederlandse luchtvrachtindustrie, de beveiliging en integriteit van de luchtvrachtketen beter en efficiënter gaan beheersen door concentratie van alle controles. Meer informatie over de goederenstromen is daarbij essentieel om het vrachtproces op de luchthaven te optimaliseren. Dit omdat de afhandeling van goederen steeds meer vertraging dreigt op te lopen door de inspecties en de eisen die hieraan gesteld worden vanuit onder meer Brussel en de VS. Een belangrijk nevendoel van Schiphol SmartGate Cargo is het verstevigen van de concurrentiepositie van Schiphol door tijdswinst bij de import en export te boeken.

Hulpmiddel bij training en opleiding

Voorwaarde voor het slagen van SmartGate is wel dat de luchtvrachtbedrijven aan een aantal specifieke eisen voldoen. Om alle betrokken partijen (afhandelaren, expediteurs, wegtransporteurs en luchtvaartmaatschappijen) hierop voor te bereiden gaat ACN samen met Atos Consulting, de Amsterdamse game specialist IJsfontein, Cargonaut en SmartLOXS een computerspel ontwikkelen dat de luchtvrachtbedrijven kunnen gaan gebruiken bij de training en opleiding van het betrokken personeel. De leden van ACN, waaronder KLM Cargo, Rhenus, Panalpina, TNT, DHL, Aviapartner, Menzies en Schiphol Express, zullen het spel in de komende maanden helpen ontwikkelen en intensief gaan testen.

"Serious Game"

IJsfontein is gespecialiseerd in het maken van "serious games" en deed dit o.a. al voor ING, Campina, Albert Heijn en de NS. Het spel maakt de deelnemers bewust van de nieuwe situatie en de voordelen bij goed gebruik. Hiermee spelen ACN en haar achterban in op een trend in de markt waarbij games steeds meer gebruikt worden om veranderprocessen succesvol te implementeren. Onlangs noemde PvdA Kamerlid Frank Heemskerk "serious gaming" nog "een van de onbekende pareltjes van het Nederlandse bedrijfsleven".

Presentatie op TIACA Air Cargo Forum in Amsterdam

ACN streeft ernaar het game in het najaar te kunnen presenteren tijdens het International Air Cargo Forum (ACF 2010) dat van 2-4 november in de RAI gehouden zal worden. Daar zal Amsterdam Airport Schiphol als gastheer optreden; er worden circa 3.000-4.000 mensen verwacht.

Pieken in de Delta

Met het project, waarvoor ACN in november 2009 een subsidieaanvraag ingediend heeft, is een investering van ca. 650.000 euro gemoeid. Daarvan vergoedt het Ministerie van Economische Zaken ongeveer 40%. Een zelfde subsidiebedrag is gevraagd aan drie regionale overheden: de Provincie Noord-Holland, de Gemeente Amsterdam en de Stadsregio Amsterdam. Deze subsidies worden verleend in het kader van de regeling "Pieken in de Delta". Naast ACN en haar leden dragen ook Schiphol Group en de Amsterdamse Kamer van Koophandel bij in de kosten van dit unieke project waarin de creatieve industrie de luchtvrachtbedrijven gaat helpen innoveren.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.acn.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor redacties