Gemeente Bodegraven

(06-05-2010)

Ervaringscertificaat voor gastouders

De overheid vindt het belangrijk dat gastouderopvang kan blijven bestaan. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap neemt daarom nu maatregelen om de kwaliteit en betaalbaarheid van gastouderopvang te garanderen en misbruik tegen te gaan.

De regels rond gastouderopvang zijn sinds 1 januari 2010 veranderd. Er gelden nieuwe kwaliteitseisen op het gebied van deskundigheid, veiligheid en hygiëne. Zo moeten gastouders een diploma of een ervaringscertificaat hebben (certificaat goed gastouderschap). Gastouders die niet op tijd voldoen aan de nieuwe eisen moeten hun kinderopvangtoeslag over 2010 terugbetalen.

De belangrijkste veranderingen voor gastouders

* Gastouders en gastouderbureaus moeten aan hogere kwaliteitseisen voldoen.

* Alle gastouders moeten vóór 1 januari 2011 geregistreerd zijn in het Landelijk Register Kinderopvang.

* Als een gastouder op 1 januari 2011 niet in het register staat, heeft de vraagouder geen recht op toeslag over 2010.
* Een gastouder mag nog slechts op één locatie kinderen opvangen.
* De GGD houdt voortaan rechtstreeks toezicht op de opvang zelf, in het huis waar de kinderen opgevangen worden.
* De betaling van ouders aan de gastouders verloopt voortaan via het gastouderbureau.

* Gastouders moeten zich vóór 1 september 2010 aanmelden bij de gemeente. Dit gebeurt via het gastouderbureau. Daarna volgt een controle door de GGD en bij een positieve beoordeling wordt de gastouder ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang.

Op de website www.implementatiekinderopvang2010.nl leest u wat er precies verandert en wat u kunt doen om u op deze verandering voor te bereiden. Op de websites van de gemeenten Bodegraven en Reeuwijk kunt u de benodigde aanvraagformulieren en voorwaarden downloaden.