NMa: geen nadelige gevolgen voor agrariërs door landbouwfusie
06-05-2010
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ziet na diepgaand onderzoek
geen belemmeringen voor de fusie tussen landbouwcoöperaties Agrifirm en
Cehave-Landbouwbelang. Gebleken is dat agrariërs ook na de fusie nog
voldoende keuzemogelijkheden hebben voor de aanschaf van kunstmest.
Daarom verleent de NMa de vergunning die de landbouwcoöperaties voor
hun fusie hebben aangevraagd.
Op basis van de resultaten van haar onderzoek stelt de NMa vast dat
zich geen concurrentieproblemen zullen voordoen op het gebied van
kunstmest. Klanten van de fuserende coöperaties zijn prijsgevoelig en
kunnen eenvoudig overstappen op andere aanbieders van kunstmest. Deze
aanbieders hebben ook de capaciteit om aan deze klanten te leveren als
dat nodig is.
Geen sprake van concurrentieproblemen
De NMa besloot eerder de fusie nader te onderzoeken, omdat in
Noord-Nederland mogelijk niet voldoende concurrentie overbleef bij het
aanbieden van kunstmest. Als er na de fusie te weinig concurrentie zou
zijn, dan zou dit nadelige gevolgen hebben voor agrariërs die kunstmest
nodig hebben. Een gebrek aan concurrentie kan namelijk leiden tot
hogere prijzen, een verslechtering van de dienstverlening of een
verschraling van het aanbod. Uit het onderzoek blijkt echter dat van de
beschreven nadelige gevolgen op de markt voor kunstmest geen sprake is.
In een eerste, meer globaal onderzoek konden concurrentieproblemen al
worden uitgesloten voor de andere activiteiten van beide coöperaties.
Bronnen van informatie
De NMa heeft onder meer een grootschalige enquête uitgevoerd onder
eindgebruikers van kunstmest, zoals akkerbouwers, veehouders en
tuinders. Meer dan 1.500 van hen hebben meegedaan aan deze enquête. De
resultaten hiervan worden gepubliceerd op de website van de NMa.
Daarnaast heeft de NMa informatie opgevraagd bij diverse aanbieders van
kunstmest in Nederland.
Fusietoetsing
De NMa beoordeelt bij fusies en overnames of de daadwerkelijke
concurrentie significant wordt belemmerd, met name door het ontstaan of
versterken van een economische machtspositie. Een dergelijke
machtspositie kan nadelige gevolgen hebben voor de prijs, kwaliteit en
diversiteit van het aanbod.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)