Fraudebestrijding bij toelating vreemdelingen schiet tekort

06/05/2010 16:53

Adviescommissie v. Vreemdelingenzaken

Dat schrijft de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) in het vandaag verschenen advies 'Het topje van de ijsberg?'.

De ACVZ heeft op verzoek van de voormalige staatssecretaris van Justitie onderzoek gedaan naar identiteits- en documentfraude onder vreemdelingen en de manier waarop de fraude wordt aangepakt. De commissie heeft gekeken naar aanvragen om toelating tot Nederland in het buitenland, verzoeken om toegang aan de grens, verblijfsaanvragen in Nederland en verzoeken tot inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie.

Knelpunten

De organisaties die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het vreemdelingenbeleid of daar bij betrokken zijn (ook wel de vreemdelingenketen genoemd), proberen fraude zoveel mogelijk te voorkomen en te bestrijden. De commissie stelt echter vast dat een aantal knelpunten de fraudeaanpak belemmert.

Het grootste probleem is dat initiatieven om de fraude tegen te gaan niet centraal worden aangestuurd. De maatregelen van bijvoorbeeld het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en gemeenten zijn meestal kleinschalig en kortstondig van aard. Van een langetermijnvisie is geen sprake en ook een duidelijk kader voor het tegengaan van fraude ontbreekt.

Daarnaast is er, vooral bij gemeenten en sommige diplomatieke vertegenwoordigingen in het buitenland, onvoldoende kennis aanwezig om fraude te herkennen en is er te weinig tijd en geld om een zorgvuldige identiteits- en documentcontrole uit te voeren. Als de fraude wel wordt opgemerkt, wordt deze vaak niet of gebrekkig geregistreerd. Tot slot hebben de meeste gemeenten geen concrete afspraken met de vreemdelingenpolitie over het doen van aangifte bij fraude en is de terugkoppeling van de politie over het resultaat van de aangifte aan de gemeenten en de IND onvoldoende.

Aanbevelingen

Om de fraudeaanpak in de vreemdelingenketen te verbeteren, beveelt de commissie aan om één regievoerder met een stevig politiek mandaat aan te stellen. Deze regievoerder moet de fraudebestrijding van alle betrokken organisaties aansturen en is verantwoordelijk voor de manier waarop identiteiten worden vastgelegd en gebruikt. Daarnaast wordt voorgesteld om kennis en kunde te bundelen in een beperkt aantal immigratiekantoren, waar in ieder geval medewerkers Burgerzaken van de gemeente, de IND en de vreemdelingenpolitie samenwerken. De identiteitscontrole moet daar door specialisten van de vreemdelingenpolitie worden uitgevoerd. Ook pleit de commissie ervoor de organisaties niet langer te laten betalen voor het aanvragen van documentonderzoek in het buitenland bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Bovendien zou Nederland in de Europese Unie en samen met landen van herkomst actiever moeten proberen om daar de bevolkingsadministratie te verbeteren. Tot slot wil de commissie dat er afspraken worden gemaakt over definiëring van frauduleuze handelingen en vindt zij dat deze voortaan op één manier en in één systeem moeten worden vastgelegd.

Het volledige advies is te downloaden via de website van de ACVZ (www.acvz.org).





http://www.acvz.org




Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ)