EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT
Zoetermeer, 6 mei 2010

Intentieverklaring milieuzones voor bestelverkeer getekend

De overheid pakt de luchtverontreiniging in de binnensteden aan. In een omvangrijk totaalpakket van maatregelen werkt zij aan verbetering, zodat de gezondheid van bewoners en bezoekers wordt bevorderd, bouwprojecten doorgang kunnen vinden en de economische kracht van steden wordt versterkt. Desondanks zijn de problemen, met name in de binnensteden van grote gemeenten, nog niet overal opgelost. Verkeersmaatregelen zijn voor gemeenten het meest effectief om de luchtkwaliteit te verbeteren. Met het tekenen van de intentieverklaring milieuzones voor bestelauto's is met het bedrijfsleven afgesproken om serieus te bestuderen of het invoeren ervan in combinatie met compenserende maatregelen voor de bedrijven voldoende verbetering van de lokale luchtkwaliteit zal opleveren.

Ondernemingsverenigingen EVO, TLN, KNV, MKB-Nederland en VNO-NCW, de gemeenten Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Breda, Eindhoven, stadsregio Rotterdam en de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat, hebben onlangs een intentieverklaring ondertekend over de voorwaarden waaronder milieuzones voor bestelauto's kunnen worden ingevoerd. De intentieverklaring bestaat uit een aantal afspraken om de invoering van milieuzones voor bestelauto's vanaf 2013 in goede banen te leiden.

De eerste afspraak in de intentieverklaring is dat gemeenten dit jaar onderzoeken of een milieuzone voor bestelauto's in hun binnenstad echt noodzakelijk is. Indien daar sprake van is, dan zullen de betreffende gemeenten in overleg met het bedrijfsleven maatregelen gaan invoeren om de aanschaf en het gebruik van schone bestelauto's te bevorderen of het gebruik van schone alternatieven vormen van goederenvervoer te stimuleren. Dat kunnen per stad andere maatregelen zijn. Gedacht kan worden aan het gebruik van doelgroepenstroken voor schone voertuigen, ruimere ontheffingsmogelijkheden voor schonere voertuigen (parkeren en venstertijden) en extra laad- en losplaatsen voor schone voertuigen. Ook is afgesproken dat de kosten en baten van milieuzones voor bestelauto's worden onderzocht. Tot slot is in de intentieverklaring vastgelegd dat uiterlijk 1 januari 2012 er een akkoord moet zijn over een pakket van compenserende maatregelen voor het invoeren van milieuzones voor lichte bedrijfsauto's. Deze compenserende maatregelen zijn financieel van aard.

Per 1 juli 2013 kan een gemeente een milieuzone voor bestelauto's instellen. De toegangseis is dan dat een bestelauto minimaal aan de Emissieklasse-4 norm moet voldoen als het gaat om de uitstoot. Dit zijn bestelauto's met bouwjaar 2006 en jonger. De Emissieklasse-4 eis wordt op 1 januari 2015 verder aangescherpt. Vanaf die datum zijn alleen Emissieklasse-4 bestelauto's met af fabriek roetfilter of emissieklasse 5, welkom in de milieuzone.

Ondernemers die nu voor de aanschaf van een nieuwe bestelauto staan, kunnen beter kiezen voor een bestelauto met af fabriek roetfilter. Dan is het tenminste zeker dat je met de bestelauto ook na 1 januari 2015 de binnenstad in kan blijven rijden. Daarbij krijgen ondernemers nu nog 400 euro subsidie als ze een bestelauto met af fabriek roetfilter aanschaffen.


Noot voor redacties