Ingezonden persbericht

PLUS introduceert nieuwe winkelformule
Primeur voor PLUS Van der Horst in Boxtel

Boxtel, 6 mei 2010 - PLUS Retail opent vandaag de eerste PLUS supermarkt met de nieuwe PLUS winkelformule. PLUS Van der Horst aan de Van Beekstraat in Boxtel is de eerste in een rij van (her)openingen van PLUS supermarkten waar de nieuwe generatie winkelformule wordt toegepast. Vertrekpunt van het nieuwe concept is de aangescherpte strategie van PLUS waarin de vier merkwaarden Aandacht, Kwaliteit, Lokaal en Verantwoord centraal staan. Met de nieuwe winkelformule staat PLUS elke dag klaar om van de dagelijkse boodschappen een bijzondere ervaring te maken, met aandacht voor de klant, de producten, de winkel én de prijs. PLUS verwacht in 2010 vijftien winkels met de nieuwe formule te openen.

Met de nieuwe winkelformule wil PLUS het doen van de dagelijkse boodschappen voor de klant makkelijker maken door een overzichtelijke winkelindeling en een logische en zichtbare presentatie van het assortiment. In de nieuwe winkelformule is de looproute ten opzichte van de bestaande formule veranderd: de schappen staan in de lengterichting van de winkel in plaats van een diagonaalopstelling. De focusgroepen Brood, AGF en Wijn zijn duidelijk herkenbaar. De routing begint bij de broodafdeling en de vleeswaren en kaas blijven in het midden van de winkel gehandhaafd. Achterin de winkel vindt de klant zowel de AGF- als vleesafdeling, wat het samenstellen van de dagelijkse maaltijd vereenvoudigt. De wijnafdeling tot slot krijgt een meer prominente plaats midden in de winkel.

Klantcontactpunten
"Om de interactie tussen de klant en de PLUS medewerker te vergroten, zijn er diverse 'klantcontactpunten' in de winkel," zegt Bas Snetselaar, hoofd marketingontwikkeling van PLUS. "Producten worden hier voor het oog van de klant vers bereid: de bakker bakt vers brood en de vleeswaren en het vlees worden van het stuk gesneden. Naast de fysieke aanpassingen en de uitbreiding van het assortiment, gaat PLUS met de nieuwe formule op het gebied van service ook een duidelijke stap verder. Zo worden er extra uren ingepland op de versafdelingen om de klant nog beter van dienst te zijn en is er één avond per week op een vast tijdtip een wijnadviseur aanwezig op de winkelvloer die de klant voorziet van een persoonlijk wijnadvies. Vanzelfsprekend blijven de reeds bestaande services als de bezorg- en inpakservice onverminderd van kracht. Onze merkwaarde Verantwoord komt onder meer tot uiting in de dagafdekking van alle koelingen, het gebruik van LED-verlichting, een aantal geldloze kassa's, recyclebare draagtassen, een AED en deskundige bedrijfshulpverleners én ons uitgebreide assortiment biologische- en fairtrade producten."

Verrijkt assortiment
De nieuwe winkelformule van PLUS kent ook een verrijking van haar assortiment, in het bijzonder van de vers- en ambachtelijke producten. Voorbeelden van assortimentsuitbreiding zijn authentieke vleeswaren zonder kunstmatige toevoegingen, specialiteiten bereid door de slager, Korenlanders 'rustiek' brood, verse sappen die de klant zelf kan tappen en snoepfruit bij de kassa's. De wijnafdeling kent eveneens een aantal nieuwe concepten, waaronder maaltijdwijnen en Top-5 wijnen. Ook voor bijzondere producten kan de consument nog steeds bij PLUS terecht. Denk aan het exclusieve huismerk PLUS Appétit, de ambachtelijke streekproducten onder het merk GIJS en een uitgebreid assortiment gezondheidsproducten. In de openingsweek start PLUS als eerste supermarkt in Nederland met de verkoop van een witte biologische wijn.

PLUS introduceert bespaarvarken
Ook voor prijs is de klant bij de nieuwe PLUS aan het juiste adres. De uitbreiding van assortiment en services wordt gecombineerd met een forse prijsverlaging op een groot deel van het assortiment. In de week van de opening van de nieuwe winkelformule start PLUS landelijk met een prijsverlaging van meer dan 1.000 artikelen. De consument zal dit op de winkelvloer herkennen door het symbool dat staat voor voordeel, het 'bespaarvarken'. Het bespaarvarken gaat de klant informeren over de prijsverlagingen van de dagelijkse boodschappen. Maar er is meer op voordeelgebied. De nieuwe PLUS biedt 100 voordeelverpakkingen tegen de laagste marktprijzen en biedt bovendien de laagste prijzen van Nederland op het biologische assortiment. Daarnaast geldt op 50 huismerken een prijsvoordeel van 2e artikel halve prijs en worden 500 C-merken aangeboden tegen discountprijzen.

Beste service supermarkt van Nederland
PLUS heeft als doelstelling geformuleerd om de beste servicesupermarkt van Nederland te worden. De bouwstenen voor dit kampioenschap zijn vier merkwaarden die tezamen het DNA van de PLUS formule vormen: Aandacht, Kwaliteit, Lokaal en Verantwoord. De keuze voor service betekent dat de PLUS ondernemers en hun medewerkers een doorslaggevende rol spelen. Enerzijds door hun betrokkenheid in de lokale markt maximaal in te vullen en anderzijds door service op de winkelvloer zichtbaar te maken door middel van ambachtelijke handelingen en aanwezigheid van personeel. Jan Ferwerda, algemeen directeur van PLUS over de nieuwe formule: "We zijn in staat geweest om waarde toe te voegen aan het doen van de dagelijkse boodschappen. Ik ben er dan ook trots op dat we in deze tijd van verschraling het lef tonen om op zoveel gebieden waarde toe te voegen aan PLUS, voor zowel ondernemer als consument."

Voelen, proeven en zien
Het is niet de eerste keer dat de supermarkt in Boxtel de aftrap verricht van een nieuwe PLUS winkelformule. In 2001 was deze winkel de eerste PLUS supermarkt die haar deuren opende. Eigenaar Ronald van der Horst is ervan overtuigd dat de nieuwe winkelformule een succes wordt. "PLUS Van der Horst is een belevenis voor iedere klant. Met de nieuwe generatie PLUS is er meer aandacht voor de klant, de producten en de winkel," vertelt Van der Horst. "Dat voelen ze, dat proeven ze en dat zien ze."

Ter gelegenheid van de heropening bezoekt olympisch-, wereld én Europees schaatskampioen Sven Kramer op zaterdagmiddag 8 mei van 14.30 tot 17.00 uur PLUS Van der Horst om handtekeningen uit te delen en met fans op de foto te gaan.

Over PLUS Retail
PLUS Retail is met 274 supermarkten een belangrijke speler op de Nederlandse levensmiddelenmarkt. Bij PLUS staan de merkwaarden Aandacht, Kwaliteit, Lokaal en Verantwoord centraal. De eerste PLUS supermarkt werd in 2001 geopend in Boxtel; dezelfde supermarkt waar PLUS in 2010 de nieuwe formule 'PLUS nieuwe generatie' introduceert. De PLUS Retail organisatie bestaat uit het servicekantoor in De Bilt, drie regionale distributiecentra in Haaksbergen, Ittervoort en Hendrik-Ido-Ambacht en een landelijk distributiecentrum in Middenbeemster. Er werken ruim 1200 medewerkers. PLUS Retail ondersteunt de aangesloten ondernemers maximaal bij de exploitatie van hun bedrijf. De consumentenomzet bedroeg in 2009 ruim 1,9 miljard euro. Meer informatie: www.plus.nl.