Saban Capital Group richt Saban Brands op voor het wereldwijd kopen, licentiëren en exploiteren van intellectuele eigendom

Brancheveteraan Elie Dekel benoemd tot president van Saban Brands

Saban Capital Group zet $500 miljoen in voor de oprichting van een wereldwijd bedrijf voor intellectuele eigendom

LOS ANGELES (VS)--(BUSINESS WIRE)-- 20100506 --

Saban Capital Group, Inc. heeft vandaag de oprichting van Saban Brands LLC bekendgemaakt met als doel het kopen, beheren en licentiëren van entertainmenteigendommen en consumentenmerken van media- en consumentenplatformen over de hele wereld. Saban Capital Group besteedt ruim $500 miljoen aan de aankoop van een diverse portefeuille met intellectuele eigendommen en merken in verschillende categorieën, variërend van entertainment tot mode, lifestyle, beroemdheden en consumentenmerken.

Saban Capital Group heeft brancheveteraan Elie Dekel gekozen als president van Saban Brands. Het hoofdkantoor van Saban Brands zal zich in Los Angeles bevinden.

“De oprichting van Saban Brands stelt ons in staat onze ruime ervaring in te zetten voor het creëren en groeien van onweerstaanbare wereldwijde intellectuele eigendommen die doordringen tot elk aspect van het leven van consumenten via strategische en verstrekkende licentiëringssamenwerkingsverbanden. Nu de media- en consumentenopties steeds gefragmenteerder worden en razendsnel toenemen in aantal, is ons onderliggend standpunt dat eigendommen die op dit moment resoneren bij de consument mettertijd alleen maar belangrijker worden”, aldus Haim Saban, voorzitter van en Chief Executive Officer bij Saban Capital Group. “We stellen een aanzienlijk investeringskapitaal beschikbaar voor Saban Brands en hebben veel vertrouwen in Elie en zijn team van leidinggevenden terwijl zij een toonaangevend wereldwijd bedrijf op het gebied van intellectuele eigendom opbouwen.”

Adam Chesnoff, president van en Chief Operating Officer bij Saban Capital, voegt daar het volgende aan toe: “De lancering van Saban Brands, met hun strategische en operationele expertise, wordt een essentieel onderdeel van onze agressieve acquisitiestrategie.”

“Saban Brands vertegenwoordigt een nieuwe aanpak van merkbeheer en licentiëring. Door gebruik te maken van onze unieke mogelijkheden, aanzienlijke hoeveelheid middelen en transmediagerichtheid, is Saban Brands er klaar voor om een invloedrijke speler te worden op het gebied van innovatie en mogelijkheden”, aldus Elie Dekel.

Vóór zijn benoeming was Dekel hoofd Licensing and Merchandising bij 20th Century Fox, waar hij de wereldwijde licentiëring, promotie en marketing van consumentenproducten op zich nam voor veel van de studio’s belangrijkste wereldwijde entertainmentmerken, waaronder Avatar, The Simpsons, Family Guy en Ice Age. Onder Dekels bezieling is Fox’s wereldwijde onderneming voor gelicentieerde merchandise enorm gegroeid en gediversifieerd, en werd een jaarlijkse verkoopomzet van ruim $1,5 miljard behaald. Dekel kwam in 1989 bij Saban Entertainment en werkte zich op tot leidinggevende op het gebied van marketing, licentiëring, promotie, home entertainment, publiciteit en creatieve diensten voor de breed opgezette activiteiten van het bedrijf dat zich toen ontwikkelde tot een van 's werelds belangrijkste leveranciers van televisieprogramma’s voor kinderen. In 1995 fuseerde Saban Entertainment met News Corp’s Fox Kids Network en drie jaar later werd The Family Channel aangekocht. Dekel werd toen president van Consumer Products voor het nieuw opgerichte Fox Family Worldwide en bestuurde een onderneming die ruim $5 miljard aan verkoopomzet genereerde tot het in 2001 werd verkocht aan The Walt Disney Company.

Over Saban Brands

Saban Brands, dat in 2010 is opgericht als dochteronderneming van Saban Capital, koopt en ontwikkelt intellectuele eigendom en merken van wereldklasse. Het bedrijf profiteert van de aanwezige ervaring, de verdiensten en de mogelijkheden op het gebied van het laten groeien van en munt slaan uit consumentengoederen. Saban Brands past een aanpak van strategisch transmediabeheer en licentiëring toe voor het wereldwijd verbeteren en uitbreiden van hun merken. Het bedrijf biedt volledige servicemanagement, marketing, promotie en strategische bedrijfsontwikkeling voor hun intellectuele eigendommen, waaronder uitgebreide strategieën die uniek zijn voor elk merk, handelsmerk en alle copyrightbeheer en naleving van copyright, creatieve ontwerpen, detailhandelontwikkeling, direct-to-consumer initiatieven en gespecialiseerde merkuitbreidingen.

Over Saban Capital Group

Saban Capital Group is een toonaangevende, in Los Angeles gevestigd bedrijf op het gebied van private investment dat zich specialiseert in de sectoren media, entertainment en communicatie. Door middel van hun private equity activiteiten, investeert het bedrijf met meerderheids- en minderheidsbelangen in naamloze en besloten vennootschappen. Het bedrijf is van plan de groei, winstgevendheid en aanzienlijke aandeelhouderswaarde van haar investeringen te stimuleren door middel van hun uitstekende reputatie en een unieke combinatie van successen in praktische bedrijfsvoering en expertise op het gebied van private equity investeringen. SCG speelt een actieve rol bij de bedrijven in hun portefeuille, in combinatie met sterk management.

Tot de huidige private equity investeringen van SCG behoren onder andere Univision (het belangrijkste Spaanstalige mediabedrijf in de VS) en Tiger Gate Entertainment (een joint venture met Lionsgate voor het exploiteren van betaalde televisiekanalen met merknaam in Azië). In 2008 richtte het bedrijf Saban Ventures op, om vroegtijdige investeringen te kunnen doen in inspanningen op het gebied van digitale media, mobiel internet en consumenteninternet. Daarnaast beheert SCG actief een wereldwijd gediversifieerde portefeuille met investeringen in public equities, krediet, alternatieve investeringen en onroerend goed. Het bedrijf werkt samen met de allerbeste investeringsmanagers aan het ontwikkelen van strategische relaties voor de lange termijn. SCG is in 2001 opgericht door Haim Saban, oprichter van Fox Family Worldwide. Het eigendom werd gedeeld met The News Corporation tot het in oktober 2001 werd verkocht aan The Walt Disney Company.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Bender/Helper Impact
Shawna Lynch / Melissa Romley
(310) 473-4147
Shawna_Lynch@bhimpact.com

Melissa_Romley@bhimpact.com