Gemeente Tilburg
Tilburg verkort betalingstermijn facturen
In 2009 totaal 41.188 inkoopfacturen verwerkt
De gemeente Tilburg gaat de standaardtermijn van dertig dagen voor goedgekeurde
facturen verkorten.
Wethouder Erik de Ridder, Economische Zaken: "Als overheid moeten wij zorgen dat
facturen op tijd worden betaald. Vooral door de economische crisis en de problemen die
dat met zich meebrengt voor ondernemers moeten wij daar scherp op toezien. Daarom
gaan wij het proces tot betaling van de goedgekeurde facturen verkorten. Ondernemers
worden zo sneller betaald."
In de huidige gemeentelijke systematiek wordt bij het opvragen van de betaalopdracht een
selectie gemaakt van facturen die goedgekeurd zijn en binnen één week vervallen. De
standaard vervaltermijn bedraagt dertig dagen. Facturen die al goedgekeurd zijn, maar
buiten deze termijn vallen gaan niet mee met de betaalopdracht, omdat de vervaldatum
nog niet is verstreken. Met het tijdelijk verlengen van de selectietermijn wordt het
gemiddelde betalingstermijn aanzienlijk verkort.
In de raadsvergadering van 19 april stelde VVD-fractie vragen over de betalingstermijn van
de gemeente Tilburg. Na toezegging van de wethouder is een onderzoek uitgevoerd naar de
mogelijkheid om de betaaltermijnen te verkorten.
Het in dit persbericht genoemde besluit heeft het college deze week genomen en het wordt
ter informatie naar de raad gestuurd.