JCDecaux Group - Resultaten Q1 2010

06/05/2010 14:33

JCDECAUX

JCDecaux publiceert een omzetcijfer op 31 maart 2010, dat met 14,7% is gestegen, tot 487,2 miljoen euro.

Groei van de organische omzet: 5,6%

Parijs, 5 mei 2010 - JCDecaux nv (Euronext Parijs: DEC), leider in buitencommunicatie in Europa en Azië-Stille Oceaan en op één na grootste ter wereld, publiceerde vandaag een omzetcijfer voor het eerste kwartaal van 2010 487,2 miljoen euro, dat wil zeggen 14,7% hoger dan voor het eerste kwartaal van 2009 (424,6 miljoen euro). Bij een constante consolidatiekring en bij constante wisselkoersen lag de organische omzet 5,6% hoger. Uit deze stijging van de organische omzet blijkt dat het economisch klimaat maand na maand duidelijk verbetert voor al onze afdelingen en de meeste landen van de Groep. De organische reclameomzet, verkoop, verhuur van materiaal en onderhoudscontracten uitgezonderd, kent een daling van 6,0%.

Stadsmeubilair: het omzetcijfer is met 23,5% gestegen en bedraagt 245,3 miljoen euro, tegenover 198,6 miljoen euro tijdens het eerste kwartaal van 2009. Deze stijging gaat gepaard met een forse organische groei van 9,0%. De omzet van de Groep steeg ook dankzij de activa van Wall, voornamelijk in Duitsland en Turkije, en de activa van Titan, in de verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk. De verkoop en verhuur van materiaal en de onderhoudscontracten niet meegerekend, nam de reclameomzet met 9,8% toe.

De meeste Stadsmeubilair-markten van de Groep deden het in het eerste kwartaal van 2010 opnieuw beter, dankzij de constante toename van de vraag. Frankrijk sloot her eerste trimester van 2010 af met een groei met 2 cijfers. Het Verenigd Koninkrijk daarentegen registreerde een groei van net geen 10%, waarmee de reclameomgeving het toch duidelijk beter stelt. De andere Europese landen kenden uiteenlopende situaties in Noord-Amerila en Azië-Stille Oceaan daarentegen kenden in het eerste kwartaal van 2010 een grote groei.

Transport: het omzetcijfer ging met 8,1% omhoog en bedraagt nu 148,7 miljoen euro, tegenover 137,5 miljoen euro tijdens het eerste kwartaal van 2009. De verwerving van de activa van Titan en van Wall terzijde gelaten en bij constante wisselkoers stijgt de organische omzet met 2,9%.

In het eerste kwartaal van 2010 leidden de verbetering van het economisch klimaat en het herstel van het luchtverkeer tot een stevige groei, uitgedrukt in twee cijfers, van de reclameomzet in Noord-Amerika en Azië-Stille Oceaan. Op de meeste Europese markten echter, met name in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, bleven de omzetcijfers dalen. Ook in de zone Rest van de Wereld daalde de organische omzet door het feit dat de omzet die in de luchthaven van Dubai werd gerealiseerd daalde door de economische omstandigheden ter plaatse en doordat het referentiekader in 2009 zeer hoog lag.

Affichage: het omzetcijfer steeg met 5,3% en bedraagt nu 93,2 miljoen euro, tegenover 88,5 miljoen euro tijdens het eerste kwartaal van 2009. Bij een constante consolidatiekring en bij constante wisselkoersen ging de organische omzet met 2,1% omhoog.

Net zoals in de loop van de laatste drie maanden van 2009 haalden de inkomsten van de activiteit Affichage voordeel uit een significante heropleving van de markt in het Verenigd Koninkrijk. Ook Frankrijk registreerde een zekere verbetering, met een omzet die in het eerste kwartaal van 2010 met ongeveer 5% steeg. Ondanks een geleidelijke verbetering maand per maand voor de meeste Europese markten, blijven de moeilijkheden hardnekkig standhouden en waren ze een belemmering voor de groei.

Ter gelegenheid van de publicatie van het omzetcijfer voor het eerste kwartaal verklaarde Jean-François Decaux, Voorzitter van het Directorium en Algemeen Mededirecteur:

"Ons omzetcijfer voor het eerste kwartaal van 2010 weerspiegelt een organische groei die onze verwachtingen overtreft, en getuigt van de goede prestaties van de activa die we onlangs in Duitsland, Turkije en het Verenigd Koninkrijk hebben verworven. JCDecaux heeft zijn organische groei van 5,6% vooral te danken aan het Stadsmeubilair, de grootste afdeling van de Groep. Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Noord-Amerika en Azië-Stille Oceaan boekten goede resultaten terwijl de Rest van Europa onregelmatig was.

De marktomstandigheden blijven er op vooruitgaan en de zichtbaarheid op de meeste van onze markten blijft toenemen, JCDecaux kent momenteel een organische groei van zijn omzet van ongeveer 9% tijdens het tweede kwartaal. Een strenge beheersing van kosten en investeringen blijft een van de prioriteiten voor de Groep."

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel