Studie levert bewijs : zwarte wagens worden sneller vuil

06/05/2010 16:28

FIELD / URBAN COMMUNICATION

Vooral mannen bezoeken de shops in tankstations

Wie bij aankoop van een nieuwe wagen twijfelt over de kleur, kan er maar beter rekening mee houden: donkerkleurige wagens moeten vaker naar de carwash. Dat blijkt uit een studie die I-one, organisator van de vakbeurs ServiceStation, Shop & Carwash, liet uitvoeren bij uitbaters en klanten van tankstations en carwashes.

Vrijwel alle ondervraagde carwashuitbaters gaven zonder twijfelen te kennen dat zwarte wagens het vaakst op bezoek komen. Grijze en zilverkleurige auto's lijken dan weer minder vatbaar voor vuil. De strenge winter die we dit jaar gekend hebben, toonde het verschil nog maar eens aan. Het zout op de wegen zorgde namelijk voor erg vuile wegen, waardoor carwashes de voorbije maanden opmerkelijk meer donkere auto's zagen passeren.

It's a man's world

Van alle carwashbezoekers blijkt slechts 25% van het vrouwelijk geslacht. De auto blijft dus een mannenzaak. Tijdens het weekend is er een lichte stijging in het vrouwelijk bezoek, maar door de week zijn het overwegend mannen die een carwash bezoeken. Maar liefst 50% van hen doet dat elke twee weken.

Ook de bezoekers van tankstations en tankshops zijn vooral mannelijk. Het merendeel van de ondervraagde mannen bezoekt minstens 1 keer per week een tankstation of -shop. Bij vrouwen blijft dat beperkt tot 1 à 2 keer per maand. Bovendien komen de meeste vrouwen enkel om te tanken, daar waar mannen al eens sneller de shop binnen stappen. Frisdranken, broodjes en sigaretten worden het vaakst gekocht in tankshops. Kranten en alcohol beduidend minder. Voor 40% van de shoppers ligt de gemiddelde uitgave rond 5 ¤. 15% geeft 10 ¤ of meer uit. Shopbezoekers bestaan voor 55% uit bedienden, 15% is arbeider en 30% is zelfstandige.

ServiceStation, Shop & Carwash

De 10de editie van Service Station, Shop & Car-Wash, de enige Benelux vakbeurs in zijn sector vindt plaats van 9 tot en met 12 mei 2010 in Brussels Expo. Deze tweejaarlijkse vakbeurs voor de uitrusting van benzinestations, car-washes en pompshops gaat gelijktijdig door met de 15e editie van AutoTechnica. De vrije doorgang van bezoekers tussen beide beurzen biedt de exposanten de mogelijkheid om gedurende 4 dagen meer dan 40.000 professionalsover de vloer te krijgen.

Meer informatie:

Field Communication

Lieven Hérie

lieven.herie@field.be

+32 2 478 78 38

+32 475 96 22 64