Ministerie van Economische Zaken
Misleidende verkoop aan de deur door energiebedrijven onderzocht
Nieuwsbericht | 07-05-2010
`Misleidende klantenwerving aan de deur door enkele energiebedrijven is
onderwerp van onderzoek door de NMa en de Consumentenautoriteit.' Dat
schrijft minister Van der Hoeven vrijdag 7 mei 2010 aan de Tweede
Kamer.
De minister kondigde begin dit jaar een aantal acties aan naar
aanleiding van een oplopend aantal klachten over misleidende
colportagepraktijken. Zo startte onder meer een campagne om consumenten
beter te informeren over hun rechten bij verkoop aan de deur. Ook vroeg
ze de toezichthouders NMa en Consumentenautoriteit (CA) nader onderzoek
te doen naar de praktijken en legde ze hen de vraag voor of ze
voldoende instrumenten hebben om tegen dit soort zaken op te kunnen
treden.
Energiebedrijven
Uit de brief van de NMa en de Consumentenautoriteit die Van der Hoeven
naar de Kamer stuurt blijkt dat er in het eerste kwartaal van 2010 meer
meldingen van consumenten binnen zijn gekomen over misleidende
colportage door energiebedrijven. In totaal zijn het eerste kwartaal
ca. 300 meldingen binnengekomen via ConsuWijzer. Het merendeel van deze
klachten (ca. 70%) is geconcentreerd bij slechts enkele
energiebedrijven. Bij deze bedrijven lijkt structureel iets aan de hand
en is nader onderzoek gestart door de toezichthouders.
Boetes
Ten aanzien van hun bevoegdheden constateren de toezichthouders dat dit
soort misleiding aan de deur binnen de huidige wetgeving stevig kan
worden aangepakt. De minister schrijft de Tweede Kamer dan ook: "De
voorlopige resultaten van het onderzoek van de toezichthouders geven
mij het vertrouwen dat de toezichthouders hier bovenop zitten en indien
nodig actief zullen handhaven. Indien de betrokken toezichthouders naar
aanleiding van de definitieve resultaten besluiten over te gaan tot een
vervolgonderzoek, hebben ze binnen de huidige wetgeving de nodige
instrumenten tot hun beschikking om stevig op te kunnen treden tegen
bedrijven die over de schreef gaan. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht
worden aan het opleggen van boetes." Misleidende en agressieve werving
door energiebedrijven is volgens Van der Hoeven schadelijk voor het
noodzakelijke vertrouwen van consumenten in de energiemarkt. Verder is
het essentieel dat de consument die meent gedupeerd te zijn dit meldt
bij ConsuWijzer, zodat toezichthouders gericht kunnen optreden bij
eventuele misstanden.