1
Kamervragen bromfietspraktijkexamen
-
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen die het lid Jansen aan mij gesteld heeft.
1
Kunt u aangeven wat de eerste ervaringen van het praktijkexamen voor de
bromfiets zijn? Hoeveel mensen hebben het examen gedaan en met welk
slagingspercentage?
1
Het bromfietspraktijkexamen is ingevoerd op 1 maart 2010. Hierdoor is er nog
sprake van een relatief beperkt aantal examens dat is afgenomen. In de maand
maart 2010 zijn er 541 kandidaten die het examen hebben afgenomen. Het
slagingspercentage is 84%.
2
Kunt u inzichtelijk maken hoeveel geld jongeren in de praktijk gemiddeld kwijt
zijn om het examen te halen? Wat vindt u van dit bedrag?
3
Zijn er voldoende rijscholen die bromfietsrijlessen aanbieden? Aan hoeveel
personen tegelijk geven ze les en wat wordt er gemiddeld voor een les betaald?
4
Hoeveel lessen worden er gemiddeld genomen voordat iemand opgaat voor zijn
examen?
5
Kunt u aangeven in hoeverre de rijlessen leiden tot een hoger
slagingspercentage?
2 tot en met 5
Ik vind het momenteel nog te vroeg om uitspraken te doen over de door u
genoemde aspecten van het bromfietspraktijkexamen. Voor de evaluatie van het
a
agina 1 van 3
P
bromfietspraktijkexamen is het van belang gedurende een langere periode de
Datum
effecten te kunnen meten.
Ons kenmerk
In mijn antwoorden op de vragen van de vaste commissie voor Verkeer en VenW/DGMO-2010/4479
Waterstaat1 heb ik aangegeven dat de invoering van het bromfietspraktijkexamen
uitgebreid zal worden geëvalueerd.
In deze evaluatie zal ik ingaan op de uitvoeringsaspecten van het
bromfietspraktijkexamen, als ook op de effecten op het gebied van de
verkeersveiligheid. Voor het eerste deel neem ik een termijn van één jaar. Om
een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over de effecten op de
verkeersveiligheid, heb ik gegevens nodig over een periode van drie jaar. Ik stel
voor om de vragen die u heeft geformuleerd mee te nemen in deze evaluatie.
Conform mijn eerdere toezegging zal ik uw Kamer in maart 2011 informeren over
de uitkomsten van de evaluatie van het bromfietspraktijkexamen. Ten aanzien
van de evaluatie van de effecten op de verkeersveiligheid heb ik toegezegd dat
we de resultaten hiervan voorzien in maart 2013.
6
Kunt u onderbouwen waarom de kosten voor het rijexamen bij het Centraal
Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) niet onder de 95 euro kunnen liggen?
Behoort dit tarief tot de tarieven die het CBR niet eenzijdig kan vaststellen? Zo
nee, bent u bereid dit tarief in de betreffende ministeriële regeling op te nemen?
6
In de voorbereiding van de invoering van het bromfietspraktijkexamen heb ik me
ingespannen om het tarief voor het examen zo laag mogelijk te houden. Ik heb
uiteindelijk een tarief van 95 weten te realiseren en dat is een kostendekkend
tarief. Verdere bijstelling van dit tarief was en is niet mogelijk.
Het tarief voor het bromfietspraktijkexamen is onderdeel van de Regeling
Tarieven CBR en is derhalve aan mijn goedkeuring onderhevig.
1 Kamerstuknr. 29 398, nr. 173
agina 2 van 3
P
7
Datum
Kunt u aangeven in hoeverre het bromfietsgebruik is afgenomen door de
invoering van het praktijkexamen? Wat is uw mening hierover? Ons kenmerk
VenW/DGMO-2010/4479
8
Op welke termijn wordt de invoering van het bromfietsexamen geëvalueerd? Bent
u bereid deze evaluatie snel plaats te laten vinden vanwege de zorgen over de
hoge kosten?
7 en 8
Zie antwoord op de vragen 2 tot en met 5.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat