Datum -
Modulaire opbouw theorie-examen rijbewijs
-
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de motie van het lid De Rouwe (Kamerstukken II, 2008/09,
29398 nr. 146) heb ik tijdens het VAO verkeersveiligheid van 12 maart 2009 uw
Kamer toegezegd samen met het CBR te bekijken of het mogelijk is, een modulair
systeem op te zetten waarin kandidaten de mogelijkheid krijgen om bij het
bromfietstheorie-examen meteen ook het theorie-examen voor de personenauto
te halen. Het CBR heeft inmiddels een eerste verkenning opgeleverd. Ik wil u
daarover als volgt informeren.
Zoals ik tijdens het debat van 12 maart 2009 al heb aangegeven, ondersteun ik
het idee van de heer De Rouwe van harte. Ik wil toe naar een modulaire opzet
van het theorie-examen, waarin kandidaten een basismodule afronden met
vragen over algemeen verkeersinzicht, aangevuld met specifieke modules voor
bijvoorbeeld bromfiets, motorfiets, personenauto of vrachtauto. Dit stelt
kandidaten in staat om met één bezoek aan het CBR meerdere theoriecertificaten
te behalen.
Om dit concept een stap dichterbij te brengen zal ik het CBR opdracht geven om
kandidaten bij de start van mijn experiment met `begeleid rijden' de mogelijkheid
te bieden om de theorie-examens voor de categorieën AM en B in één bezoek aan
het CBR, vlak na elkaar af te leggen. Bij een positief resultaat voor het
bromfietstheorie-examen kan de kandidaat na een korte pauze meteen het
theorie-examen voor de personenauto afleggen. Om te voorkomen dat zij een
aantal maanden later bij het afleggen van het praktijkexamen voor de
personenauto in de problemen komen met de geldigheid van het
theoriecertificaat, zal ik de geldigheid van het theoriecertificaat voor rijbewijs B
verlengen van 12 naar 18 maanden.
Ik zal het CBR daarnaast vragen vervolgonderzoek te doen naar een volledig
modulaire opbouw van het theorie-examen. Dit onderzoek richt zich allereerst op
de implementatie van een technisch systeem waarmee op individueel niveau
examens kunnen worden afgenomen. Door de verscheidenheid aan modaliteiten
past een modulaire opbouw niet in de huidige, klassikale examenvorm waarbij
iedere kandidaat hetzelfde examen aflegt. Het CBR ontwikkelt momenteel zo'n
individueel examensysteem. Implementatie hiervan wordt op zijn vroegst in 2012
a
agina 1 van 3
P
voorzien. Daarnaast dient het onderzoek te resulteren in een grondig herziene
Datum
vragenbank. Zo dient er een nieuw basisexamen te worden ontwikkeld, dienen
vragenbanken voor de theorie-examens voor de verschillende rijbewijscategorieen Ons kenmerk
opnieuw te worden ingericht en dienen nieuwe cesuren te worden vastgesteld. VENW/DGMO-2009/8864
Tevens zal als gevolg hiervan de wet- en regelgeving die de inhoud van theorie-
examens regelt, moeten worden gewijzigd. Tenslotte zal het onderzoek leiden tot
een advies over de geldigheid van de bijbehorende theoriecertificaten voor de
verschillende modules en de verwachte kostenontwikkeling voor de kandidaat. Bij
dit onderzoek vraag ik het CBR de opleidingssector nauwkeurig te betrekken en
rekening te houden met het juridisch kader dat de derde Europese
rijbewijsrichtlijn stelt. Ik zal u op de hoogte stellen van de resultaten van dit
vervolgonderzoek.
Het CBR heeft mij op basis van haar eerste verkenning naar de mogelijkheden
van een modulaire opbouw van het theorie-examen, tevens geadviseerd over de
combinatie van de theorie-examens voor de bromfiets en de personenauto.
Hierover hebben wij in de debatten op 12 februari en 12 maart 2009 ook
gesproken. Het CBR stelt dat het combineren van examens weliswaar mogelijk is,
maar op inhoudelijke gronden niet aan te bevelen is.
Het combineren van beide examens vraagt allereerst een aanpassing van de vorm
van de vraagstelling, de totale vragenbank en de software achter het
examensysteem. In het huidige audiovisuele examen wordt een groot aantal
vragen gesteld in de vorm van een enkelvoudige gedragsbeslissing. Dit betekent
dat niet zozeer wordt gevraagd naar directe kennis over een verkeersregel, maar
naar wat de bestuurder van een zeker voertuig moet of mag doen in een bepaalde
situatie.
Om te voorkomen dat het aantal vragen fors zal stijgen, betekent het toetsen van
de basiskennis voor meerdere voertuigcategorieën dat examenvragen min of
meer `geabstraheerd' moeten worden. Dit leidt tot vragen die meer gericht zullen
zijn op het toetsen van kennis over regels dan over de toepassing daarvan. Dit
druist in tegen de ontwikkelingen van de afgelopen jaren waarin examens omwille
van de verkeersveiligheid steeds meer toetsen op inzicht dan op feitelijke kennis.
Daarbij komt dat het combineren van examens vraagt om een andere cesuur:
duidelijk zal moeten zijn bij hoeveel juiste antwoorden op de algemene vragen, de
specifieke bromfietsvragen en die voor de personenauto een kandidaat een geldig
theoriecertificaat ontvangt voor het rijbewijs AM, B of beide.
Ten tweede leidt het combineren van de examens tot een verzwaring van het
totale examen. Immers, in één examen dient te worden getoetst of de kandidaat
over de vereiste kennis en het vereiste inzicht beschikt om een bromfiets en een
personenauto te besturen. Het CBR verwacht dat deze verzwaring zal leiden tot
een daling van het slagingspercentage en een stijging van het aantal herexamens.
Dit kan leiden tot kostenstijging voor kandidaten die een of meerdere keren
herexamen moeten doen voor het gecombineerde examen en wellicht beide
aparte examens wél in één keer met succes zouden hebben afgerond.
agina 2 van 3
P
Om deze redenen geef ik er de voorkeur aan om op korte termijn het CBR te
Datum
vragen de roosters voor de theorie-examens voor de bromfiets en personenauto
op elkaar af te stemmen, in de aanloop naar een volledig modulair opbouw van Ons kenmerk
het examenhuis. VENW/DGMO-2009/8864
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat