Datum 7 mei 2010 22026-313/2010D18564
Kamervragen
-
Geachte voorzitter,
Op 14 april 2010 ontving ik Kamervragen van de vaste commissie voor Verkeer
en Waterstaat inzake de 26e voortgangsrapportage HSL-Zuid. Omdat de
beantwoording van deze vragen meer tijd kost dan verwacht, is het niet mogelijk
alle vragen binnen de gestelde termijn van drie weken te beantwoorden.
De commissie heeft mij echter verzocht om de vragen uiterlijk op 6 mei 2010 om
12:00 uur aan de Kamer te sturen, mede in verband met de technische briefing
over de EMC-problematiek op 12 mei. Daarom beantwoord ik hiermee de vragen
van uw Kamer met betrekking tot EMC.
18. Kunt u uiteenzetten wie er verantwoordelijk is voor de volgende technische
problemen:
het EMC probleem op het naastliggende spoor en de overige EMC
problemen
aanhoudende problemen in de beveiliging (ETCS)
de radiocommunicatie (GSM-Rail)
Zijn de kosten voor het oplossen van deze problemen verhaalbaar op de
betrokken partijen? Zo nee, waarom niet? Zijn deze partijen al aansprakelijk
gesteld hiervoor?
18. De verantwoordelijkheid voor het EMC-probleem op het naastliggende spoor
en de oplossing daarvan ligt bij de Staat. EMC-risico's voor het nevenliggende
spoor worden veroorzaakt doordat op een tweetal locaties de HSL-Zuid dicht
bij het nevenliggende spoor ligt. Ten tijde van het vastleggen van het tracé
zijn met de stand van de technische kennis rond EMC van toen de risico's
ingeschat.
Op het moment dat de treinen over de HSL-Zuid gingen rijden is door
onderzoek en meten veel meer inzicht in dit probleem ontstaan. De Staat is
inmiddels gestart met de opdrachtverlening aan infraprovider Infraspeed voor
de uitbreiding van het elektrotechnische systeem van de HSL-Zuid
(uitbreiding met 4 AT-stations), zodat het EMC-probleem effectief kan worden
aangepakt. In de tussenliggende tijd, zolang deze uitbreiding nog niet
gerealiseerd en operationeel is, worden door en op kosten van VenW
a
agina 1 van 3
P
tussentijdse maatregelen getroffen om het vervoer op de HSL-Zuid zonder Datum
EMC-risico's te kunnen uitbreiden. VenW heeft overeenstemming bereikt met
NS over het aanpassen van treinstellen van het type VIRM-1. Zie ook de Ons kenmerk
beantwoording van vraag 19. VenW/DGMo-2010/4938
Ten aanzien van ETCS kan ik melden dat er zich een aantal problemen
voordoet op de interface tussen ETCS in de infrastructuur en ETCS in de
treinen. Er is al een aantal maatregelen getroffen in zowel de infrastructuur
(de primaire verantwoordelijkheid ligt hiervoor bij Infraspeed) als in de
treinen (bijvoorbeeld het aanpassen van de software in de treinen, de
verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de vervoerder). Analyse en het
aanpakken van de problemen vindt plaats in gezamenlijke acties en in
onderlinge afstemming.
Als uitvoerder is Infraspeed verantwoordelijk voor het leveren van een
beschikbare en veilige HSL-Zuid infrastructuur. Onderdeel van die
infrastructuur is GSM Rail (GSM-R). Wanneer de levering door Infraspeed
onder het afgesproken niveau daalt, dan heeft dit invloed op de vergoeding
die de Staat aan Infraspeed voor haar dienstverlening betaalt. Er is op dit
moment nog een aantal storingen in de RBC-verbinding tussen de treinen en
de apparatuur in de infrastructuur. Er wordt door specialisten van Infraspeed,
SNCF, AnsaldoBreda, MobiRail en ProRail gezamenlijk onderzocht waar dat
aan ligt. Dit onderzoek heeft al geleid tot een reeks aanpassingen in de
treinen en in de infrastructuur. De partijen hebben mij gemeld dat het grondig
analyseren van deze storingen een aanzienlijke hoeveelheid tijd en moeite
kost. Als uiteindelijk blijkt dat de storing veroorzaakt wordt door de
apparatuur in de infrastructuur, dan wordt dat verrekend via, zoals hierboven
genoemd, het performance regime dat met Infraspeed is afgesproken. Dit
betekent dat het onderzoek en de kosten voor aanpassing van de
infrastructuur voor rekening van Infraspeed komen.
19. Kunt u aangeven hoeveel treinstellen van het type VIRM-1 moet worden
aangepast? Wat zijn hiervan de kosten en wie is hiervoor aansprakelijk? Wat
zijn de consequenties van het aanpassen van het VIRM-1 materieel voor de
inzetbaarheid en de dienstregeling? Is het mogelijk bij het aanpassen van het
VIRM-1 materieel tegelijkertijd de noodzakelijke aanpassingen te doen voor
de inbouw van de hardware voor ERTMS? Wat zijn globaal de kostenvoordelen
als deze werkzaamheden worden gecombineerd? Zitten de kosten voor de
aanpassing van het VIRM-1 materieel in de onttrekking uit de
risicoreservering van 37 miljoen of wordt dit betaald door NS? Komt hiervoor
nog een extra reservering uit het budget? Voorziet u in de komende perioden
een verdere stijging van de resterende potentiële claim op de
risicoreservering?
19. NS heeft mij laten weten dat er bij 81 treinstellen van het type VIRM-1 steeds
twee tractie-installaties vervangen moeten worden. Daarnaast zijn er veertien
reservedraaistellen die ook gemodificeerd worden. NS is op mijn verzoek
bereid om deze treinstellen eerder dan reguliere geplande revisie aan te
passen als ik bijdraag aan de extra kosten van de versnelling van deze
vervangingsoperatie.
Het VIRM-1 materieel is volledig inzetbaar in de dienstregeling van NS. De
aanpassing van het VIRM-1 materieel zorgt ervoor dat deze treinen
agina 2 van 3
P
ongevoelig worden voor de door de HSL-Zuid gecreëerde spanning, waardoor Datum
ook het vervoer op de HSL-Zuid volledig gereden zal kunnen worden. NS
heeft mij gemeld dat het nu niet mogelijk is om bij het aanpassen van het Ons kenmerk
VIRM-1 materieel tegelijkertijd de noodzakelijke aanpassingen te doen voor VenW/DGMo-2010/4938
de inbouw van de hardware voor ERTMS.
De daadwerkelijke aanpassing van het VIRM-1 materieel wordt, mede in
verband met een bredere revisie, gefinancierd door NS. Uitsluitend de kosten
voor het sneller aanpassen van dit materieel om de EMC-problematiek op te
lossen komen voor rekening van VenW. Hiervoor is 9 miljoen benodigd, en
dit wordt betaald uit de risicoreservering HSL-Zuid. Het is nu niet te zeggen of
er, naast deze onttrekking, een verdere stijging van de resterende potentiële
claim op de risicoreservering zal plaatsvinden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat