Ik Kies Bewust: LEI-onderzoek toont verkoopstijging aan

07/05/2010 17:50

Schuttelaar & Partners B.V.

Onderzoekers van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) hebben in een onderzoek aangetoond dat producten met het Ik Kies Bewust-logo steeds meer terrein winnen op producten zonder logo. Stichting Ik Kies Bewust, die het onderzoek de afgelopen dagen bestudeerde, vindt de resultaten bemoedigend. Voorzitter Clemence Ross: "Dit betekent dat meer mensen kiezen voor producten die voldoen aan strenge criteria op het gebied van zout, suiker en vetten."

De Wageningse onderzoekers analyseerden van ruim zesduizend huishoudens over een periode van vier jaar hun aankoopgedrag van vier groepen producten. Het LEI laat zien dat in alle vier de onderzochte productgroepen het gedeelte van producten met het Ik Kies Bewust-logo dat gekocht werd was gestegen in de periode 2004-2008. Dit betekent dat het marktaandeel stijgt van producten die voldoen aan de strenge criteria van Ik kies Bewust.

Enkele voorbeelden: de verkoop van yoghurt met logo stijgt van 21,8 naar 29,8 % en de omzet van de yoghurt zonder logo daalt met 8%. Instant soep verkoopt ook beter (van 37 naar 46,4%) , evenals vla (4,2% naar 6,6%) en vruchtenlimonade (9,6 naar 18,3%).

Deze resultaten passen ook in het onderzoek van de Vrije Universiteit (onlangs gepubliceerd in Public Health Nutrition, april 2010). Daarin zijn mensen in de supermarkt ondervraagd en daaruit bleek dat degenen die meer op het logo te letten, ook daadwerkelijk meer producten met het logo kopen. Uit GFK-onderzoek uit 2009 weten we dat inmiddels bijna 6 op de 10 mensen op het logo letten als ze aankopen doen.

Los van de bewustwording van consumenten, richt Ik Kies Bewust zich ook op het bevorderen van innovatie - dus het gezonder samenstellen van producten. Dat het logo een stimulans is voor fabrikanten om hun producten te verbeteren, is al langer bekend uit gegevens van de fabrikanten en uit onderzoek van de Vrije Universiteit. De onderzoekers van het LEI bevestigen dit effect. Producenten haalden in totaal al tonnen suiker, verzadigde vetten en zout uit hun producten om het logo te mogen voeren. Clémence Ross, voorzitter van Stichting Ik Kies Bewust: "Dat is een bijzondere ontwikkeling die niet te stoppen is en waarmee we erg blij zijn."

Het LEI concludeert in haar onderzoek dat de korte termijneffecten van het logo gering zijn. Stichting Ik Kies Bewust denkt dat dat komt doordat producten mogelijk nog geen logo op de verpakking hadden staan toen het LEI de meting deed. Het LEI heeft het aankoopgedrag namelijk gemeten vanaf het moment dat het product het logo mag dragen (goedkeuring door het onafhankelijke keuringsinstituut SGS) tot vier weken erna. Maar vier weken na de goedkeuring door SGS staat bij veel producten nog geen logo op het pak. Dat duurt vaak langer omdat de verpakkingen moeten worden aangepast en de oude voorraden moeten worden opgemaakt.

Stichting Ik Kies Bewust blijft ondertussen doorgaan met het bewust maken van de consument van het belang van goede voeding. Dat doet het via commercials, de website en andere voorlichtingsmaterialen. Voorzitter Clémence Ross: "Het is belangrijk dat mensen in hun dagelijkse eetpatroon de keuze maken voor producten die voldoen aan de juiste richtlijnen voor zout, suiker en vetten. Dankzij het Ik Kies Bewust-logo kunnen ze die keuze in één oogopslag maken en gelukkig doen steeds meer mensen dat."





http://www.ikkiesbewust.nl