UPC N.V.

UPC Nederland zet groei van 2009 door

UPC-moeder Liberty Global publiceerde vrijdag cijfers eerste kwartaal 2010

Amsterdam / Englewood, Colorado, 7 mei 2010 - Voor kabel- en mediabedrijf UPC Nederland begon 2010 met een goed eerste kwartaal. De groei van serviceabonnees voor televisie, internet en telefonie die in 2009 werd ingezet , zette het afgelopen kwartaal door. Dit blijkt uit de zojuist gerapporteerde cijfers van moederbedrijf Liberty Global, Inc.

Binnen twee jaar wil UPC Nederland haar interactieve diensten aan al haar klanten in haar verzorgingsgebied kunnen aanbieden. Hiertoe moderniseert zij momenteel de laatste delen van haar netwerk in Zuid-Holland en Gelderland tot een toekomstvaste breedband infrastructuur. Tot op heden kon het kabelbedrijf deze investeringen niet doen vanwege de substantiële bedragen die ermee gemoeid zijn. Het bieden van interactieve diensten vergt bovendien complexe aanpassingen in het bestaande netwerk.

De DroomDeals, een triple play product met analoge en digitale televisie, internet en telefonie in één pakket, droegen in belangrijke mate bij aan de groei. Inmiddels kozen meer dan 50.000 klanten voor een dergelijk pakket voor EUR 45,-.

Televisie
Voor digitale televisie kwamen er 40.000 klanten bij, waarmee het totaal aantal digitale tv klanten op 791.900 uitkwam. Het totale aantal tv klanten van UPC in het eerste kwartaal bedroeg 1.941.500. UPC breidde in februari en maart haar content-aanbod uit met Ajax On Demand en RTL 4 en RTL 5 in HD. Tevens introduceerde UPC Kanaal 12, een eigen entertainmentprogramma, met kijktips en previews van de nieuwste films en tv series die on demand te zien zijn.

Internet en telefonie
Ook kwamen er in het eerste kwartaal van 2009 30.000 nieuwe internetabonnees bij. Het totaal aantal internetabonnees bedroeg aan het eind van het eerste kwartaal 771.500. De Fiber Power producten waren de katalysator van deze groei, waarbij consumenten meerwaarde geboden wordt met in praktisch alle gevallen hogere snelheden dan ADSL. Ook telefonie kende een goed 1e kwartaal: een stijging van 31.000 abonnees, waarmee het totaal aantal abonnees in het eerste kwartaal op 653.800 uitkwam.

Omzet en OCF (Operating Cash Flow)
De omzet over het 1e kwartaal bedroeg 213,4 miljoen euro en nam daarmee licht toe. Over het eerste kwartaal bedroeg de OCF (Operating Cash Flow) EUR 122,2 miljoen. Voor financiële resultaten LGI: http://www.lgi.com/ir_news_lgi.html .

In februari kondigde UPC de ontsluiting aan van gebieden als de Betuwe en de Achterhoek waar voorheen geen retoursignaal mogelijk was. Deze gebieden krijgen nu ook digitale en interactieve tv en internet.

Diederik Karsten, algemeen directeur van UPC Nederland over de resultaten: "Ik ben zeer verheugd dat we de groei van afgelopen jaar kunnen voortzetten. In het eerste kwartaal groeide het aantal serviceabonnees voor televisie, internet en telefonie met 47.000. Vooral de verkoop van internetdiensten deed het uitstekend met een groei van 30.000 abonnees. De internetgroei is vooral het gevolg van onze landelijke uitrol van UPC Fiber Power Internet met internet downloadsnelheden tot en met 120 Mbps."

Over UPC Nederland
UPC Nederland is in Nederland toonaangevend op het gebied van televisie, breedbandinternet en digitale telefoniediensten. UPC biedt in Nederland twee miljoen klanten toegang tot de wereld van televisie. Hiervan hebben 792.000 klanten voor digitale televisie gekozen. UPC heeft in Nederland 772.000 breedbandinternet klanten en bedient 654.000 digitale telefonieklanten (cijfers per 31 maart 2010). Het bedrijf wordt gedreven door de visie dat iedereen, onafhankelijk van aanwezige kennis of vaardigheden, toegang heeft tot de verrassende, maar complexe digitale wereld. UPC Nederland is een dochteronderneming van de internationale kabel- en mediagroep Liberty Global.

Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: UPC Nederland
Anya Pieroen
Director Corporate Communications
T: 020 775 57 71
E: apieroen@upc.nl
W: www.upc.nl