Belgacom

Persbericht 7 mei 2010

Goede resultaten eerste kwartaal in lijn met verwachtingen

Aanhoudend succes van gebundelde aanbiedingen en Belgacom TV

De Belgacom Groep heeft het eerste kwartaal van het jaar kunnen afsluiten met goede resultaten in lijn met de verwachtingen. Belgacom overschrijdt de mijlpaal van de 800.000 Belgacom TV-klanten en meer dan 650.000 klanten genieten de voordelen van gebundelde aanbiedingen. Belgacom zal blijven focussen op klantentevredenheid met de implementatie van structurele veranderingen om de klantenervaring te verbeteren.

Blikvangers

* Sterke opbrengstenstijging in het eerste kwartaal van 2010 dankzij de volledige consolidatie van BICS. Opbrengstencijfer van 1.641 miljoen euro, een groei van 10% op jaarbasis.
* Op een vergelijkbare basis liggen de groepsopbrengsten lichtjes hoger dan in het eerste kwartaal van 2009 dankzij de sterke opwaartse trend van de opbrengsten uit Belgacom TV en de stevige bijdrage van zowel vast als mobiel internet.
* Belgacom voegde in het eerste kwartaal 62.000 nieuwe Belgacom TV-klanten toe, wat de teller van het totale klantenbestand op 814.000 klanten brengt.
* In het eerste kwartaal kozen 92.000 klanten voor een van de convergente packs, waardoor het totale aantal klanten opklom tot 653.000.
* De investeringen bedroegen in het eerste kwartaal van 2010 154 miljoen EUR of 9,4% van de groepsopbrengsten.

Commentaar van Didier Bellens, CEO van de Belgacom Groep "We zijn tevreden dat we het eerste kwartaal van het jaar kunnen afsluiten met een sterk opbrengstencijfer van 1.641 miljoen euro. Deze groei op jaarbasis van 10% is in de eerste plaats het resultaat van de volledige consolidatie van de businessunit International Carrier (BICS) en de bijdrage van MTN ICS. Ook zonder deze impact was de omzet op een vergelijkbare basis goed, met groepsopbrengsten die lichtjes boven het resultaat van vorig jaar uitstijgen. Dat hebben we bereikt door een voortdurende sterke stijging van de opbrengsten uit ons aanbod van interactieve digitale televisie en de stevige bijdrage van vaste en mobiele data. Het succes van onze gebundelde aanbiedingen blijft aanhouden. In het eerste kwartaal kozen nog eens 92.000 klanten voor een van onze convergente packs, waardoor het totale aantal klanten opklom tot 653.000. Vooral onze unieke marktpositie met 'gratis tv' is een succes dat onze verwachtingen overtreft. In de eerste drie maanden van 2010 ruilden 62.000 klanten hun kabelaansluiting in voor Belgacom TV. Eind maart, minder dan vijf jaar na onze intrede op de digitaletelevisiemarkt, hebben we 814.000 Belgacom TV-klanten. Dit betekent dat we in vergelijking met een jaar geleden ons tv-klantenbestand met bijna 50% hebben verhoogd. We zijn actief op een markt die nog steeds gebukt gaat onder een zwak economisch klimaat. Tegelijk zien we het concurrentielandschap stapsgewijs veranderen. Steeds meer concurrenten kiezen ook voor een convergentiestrategie. De concurrentie houdt ons echter alert en we hebben de juiste richting gekozen door ons productaanbod te vereenvoudigen en gebruik te maken van ons geavanceerde VDSL-netwerk, waartoe 74% van de Belgische bevolking toegang heeft. Vanaf maart kunnen onze klanten rekenen op een volledig vernieuwde internetportfolio: Internet Start, Comfort, Favorite en Intense. Om nog beter tegemoet te komen aan de behoeften van de consumenten biedt dit nieuwe internetaanbod, "Belgacom boost het internet", meer snelheid up- en downstream en meer volume. We zijn ook de eerste op de Belgische markt om onbeperkt surfen aan te bieden. Wat de mobiele activiteiten betreft, blijven we focussen op de behoeften van onze klanten. Dankzij ons kwaliteitsvolle 3G-netwerk, het beste in België (bereik van 97%), komen we tegemoet aan de groeiende behoeften van onze mobiel internet-klanten. In de komende maanden, zal Belgacom blijven focussen op klantentevredenheid en willen we onze leiderspositie inzake innovatie behouden."