Gemeente 's-Hertogenbosch

07-05-2010
Gemeente gaat intensiever uw identiteit controleren

Om identiteitsfraude zoveel mogelijk te voorkomen gaat de gemeente intensiever uw identiteit controleren. Identiteitsfraude is een toenemend probleem. De praktijk leert dat de maatschappelijke schade als gevolg van identiteitsfraude per geval, EUR 30.000,00 bedraagt!

Wat kan er met uw gestolen identiteit gebeuren? Criminelen kunnen uw gestolen persoonsgegevens onder meer gebruiken om:
* Nieuwe creditcardrekeningen of bankrekeningen te openen op uw naam
* Een vast of mobiel telefoonabonnement aan te vragen op uw naam
* Gebruik te maken van uw BSN- (voorheen sofi) nummer
* Leningen af te sluiten op uw naam om bijvoorbeeld een auto te kopen

Wat is identiteitsfraude en waarom een intensievere controle? Identiteitsfraude houdt in dat iemand illegaal gebruik maakt van uw persoonsgegevens, dus van uw identiteit. Ook als een persoon er zelf mee instemt dat iemand anders zich voor hem of haar uitgeeft, is er sprake van identiteitsfraude. Het is in uw eigen belang dat u op een juiste manier geregistreerd bent. Voor een goede en actuele bevolkingsadministratie is het noodzakelijk dat uitsluitend de juiste gegevens in het bevolkingsregister staan vermeld.

Melding van identiteitsfraude
Als u ontdekt of vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude kunt u dit melden bij het Centraal Meld- en Informatiepunt Identiteitsfraude en -fouten (hierna: CMI). U kunt op die website het meldingsformulier downloaden en opsturen naar: CMI, Postbus 20011, 2500 EA Den Haag.

Dit geldt ook als u al aangifte hebt gedaan bij de politie. Kent u een fraudeur (persoonlijk), dan wilt u misschien liever geen aangifte doen bij de politie. Wij raden u dan aan uw melding anoniem te doen door te bellen naar: Meld Misdaad Anoniem: tel. 0800 7000.

Kortom:
Als u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude raden wij u aan direct aangifte te doen bij de politie. Geef bij uw aangifte door dat u ook een melding zult maken bij het CMI. U kunt de politie vragen dit in het proces-verbaal van aangifte te vermelden.

Extra controle Stadskantoor balies binnen
De meeste klantcontacten vinden plaats aan de balie van de afdeling Burgerzaken. Daarom is besloten dat de identiteit van iedere 50e klant aan de balie van Burgerzaken, extra wordt gecontroleerd. Dit gebeurt aan de hand van een checklist die door de medewerker wordt ingevuld en ondertekend. De controle kost een paar extra minuten van uw tijd.