07-05-2010
Gemeente gaat intensiever uw identiteit controleren
Om identiteitsfraude zoveel mogelijk te voorkomen gaat de gemeente
intensiever uw identiteit controleren. Identiteitsfraude is een
toenemend probleem. De praktijk leert dat de maatschappelijke schade
als gevolg van identiteitsfraude per geval, EUR 30.000,00 bedraagt!
Wat kan er met uw gestolen identiteit gebeuren?
Criminelen kunnen uw gestolen persoonsgegevens onder meer gebruiken om:
* Nieuwe creditcardrekeningen of bankrekeningen te openen op uw naam
* Een vast of mobiel telefoonabonnement aan te vragen op uw naam
* Gebruik te maken van uw BSN- (voorheen sofi) nummer
* Leningen af te sluiten op uw naam om bijvoorbeeld een auto te kopen
Wat is identiteitsfraude en waarom een intensievere controle?
Identiteitsfraude houdt in dat iemand illegaal gebruik maakt van uw
persoonsgegevens, dus van uw identiteit. Ook als een persoon er zelf
mee instemt dat iemand anders zich voor hem of haar uitgeeft, is er
sprake van identiteitsfraude. Het is in uw eigen belang dat u op een
juiste manier geregistreerd bent. Voor een goede en actuele
bevolkingsadministratie is het noodzakelijk dat uitsluitend de juiste
gegevens in het bevolkingsregister staan vermeld.
Melding van identiteitsfraude
Als u ontdekt of vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude
kunt u dit melden bij het Centraal Meld- en Informatiepunt
Identiteitsfraude en -fouten (hierna: CMI). U kunt op die website het
meldingsformulier downloaden en opsturen naar: CMI, Postbus 20011, 2500
EA Den Haag.
Dit geldt ook als u al aangifte hebt gedaan bij de politie. Kent u een
fraudeur (persoonlijk), dan wilt u misschien liever geen aangifte doen
bij de politie. Wij raden u dan aan uw melding anoniem te doen door te
bellen naar: Meld Misdaad Anoniem: tel. 0800 7000.
Kortom:
Als u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude raden wij u
aan direct aangifte te doen bij de politie. Geef bij uw aangifte door
dat u ook een melding zult maken bij het CMI. U kunt de politie vragen
dit in het proces-verbaal van aangifte te vermelden.
Extra controle Stadskantoor balies binnen
De meeste klantcontacten vinden plaats aan de balie van de afdeling
Burgerzaken. Daarom is besloten dat de identiteit van iedere 50e klant
aan de balie van Burgerzaken, extra wordt gecontroleerd. Dit gebeurt
aan de hand van een checklist die door de medewerker wordt ingevuld en
ondertekend. De controle kost een paar extra minuten van uw tijd.
Gemeente 's-Hertogenbosch