Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 7 mei 2010

Rank a Brand: D66 en ChristenUnie in de top van groenste partijen

GroenLinks en de Partij voor de Dieren zijn niet meer de enige partijen die fors inzetten op duurzaamheid, zij moeten de kopposities delen met D66 en de ChristenUnie. Dit blijkt uit de analyse van Rank a Brand, die onderzocht hoe politieke partijen zich inzetten voor 'een groene en eerlijke wereld'. Rank a Brand beoordeelde zowel de partijprogramma's als de duurzame bedrijfsvoering op de partijbureaus zelf. In de middenmoot zitten SP en PvdA. Helemaal onderaan de ranglijst staan CDA, VVD, PVV en Trots op Nederland.

Volgens onderzoeksleidster Imke van Schaaijk is vooral de positie van D66 opvallend. "D66 stelt een ambitieus en gedetailleerd plan voor om Nederland aan de hernieuwbare energie te krijgen, maar geeft ook heldere standpunten over bijvoorbeeld een milieu- en diervriendelijke veehouderij en het beschermen van de visstanden in de Noordzee. Je zou bijna gaan denken dat D66 het partijprogramma samen met GroenLinks heeft opgesteld".

Onder de Christelijke partijen scoort ChristenUnie goed. "Een helder en degelijk milieu- en klimaatbeleid waar weinig op valt af te dingen. Daartegenover staat de zeer lage score van het CDA, die deels is te wijten aan de vaagheid van het verkiezingsprogramma" stelt Van Schaaijk: "Het CDA haalt thema's als klimaat en milieu wel meerdere keren aan, maar neemt geen duidelijke standpunten in. Ook over de eigen bedrijfsvoering is het CDA onduidelijk. Onze rankers konden er gewoon niet meer van maken".

De slecht scorende VVD is echter juist wel uitgesproken vóór een 'groene economie', maar laat het volgens Van Schaaijk liggen op de uitwerking: "de VVD noemt geen concrete doelstelling voor CO2 reductie en laat ook niet zien hoe zij in Nederland die groene economie op gang wil brengen." Nog een opvallende uitkomst van het Rank a Brand onderzoek is verder het PVV standpunt tegen de bio-industrie, en het eenzame PVV pleidooi over de "onbewezen klimaathype". Trots op Nederland richt zich op andere thema's dan klimaat, milieu en fairtrade en scoort daarom laag. Er is wel één punt waar alle partijen elkaar vinden: het uitbreiden en verbeteren van het openbaar vervoer.

Waarom dit onderzoek?
Websites zoals het Kieskompas gaan beperkt in op het klimaat en milieu, terwijl deze thema's steeds belangrijker worden. Door dit onderzoek kunnen kiezers de partijen onderling vergelijken en nalezen wat hun standpunten hiervoor zijn. Van Schaaijk: "Het hebben van standpunten over een duurzame en eerlijke wereld is één ding, maar wij zijn ook nagegaan of de partijen dit toepassen op het eigen partijbureau, bijvoorbeeld met groene stroom, duurzaam papier en verantwoorde koffie. GroenLinks, D66, SP en ChristenUnie zijn daar open over." Kijk voor meer resultaten op www.rankabrand.nl.

Over Rank a Brand
Rank a Brand is een community website die, behalve politieke partijen, meer dan 600 populaire kleding en elektronica merken beoordeelt op hoe transparant, groen en fair ze zijn. De site is december 2009 gelanceerd. Door producten te kopen van de hoogst gerankte merken, of door te stemmen op de best scorende partij kunnen consumenten bijdragen aan een betere wereld. Hoe meer mensen dit doen, hoe groter de prikkel voor bedrijven en partijen om opener, groener en meer fair te worden.

Noot voor de redactie (