46% van de Belgen kennen de IPad van Apple.

07/05/2010 17:24

MediaBrands Belgium

46% van de Belgen ouder dan 18 jaar bevestigen het bestaan van de IPad van Apple te kennen. Bovendien verklaren 80.000 onder hen dat zij hem wensen te kopen zodra hij in België beschikbaar zal zijn, hetzij gedurende deze maand mei 2010.

Deze cijfers zijn afkomstig uit de studie Digiscan, een initiatief van het Digitaal Communicatieagentschap FastBridge (Mediabrands), geleid op een representatieve steekproef van de Belgische bevolking (18 jaar en ouder) van 1.050 personen.

46% van de Belgen ouder dan 18 jaar bevestigen het bestaan van de IPad van Apple te kennen. Bovendien verklaren 80.000 onder hen dat zij hem wensen te kopen zodra hij in België beschikbaar zal zijn, hetzij gedurende deze maand mei 2010.

Deze cijfers zijn afkomstig uit de studie Digiscan, een initiatief van het Digitaal Communicatieagentschap FastBridge (Mediabrands), geleid op een representatieve steekproef van de Belgische bevolking (18 jaar en ouder) van 1.050 personen.

Voor een product dat momenteel nog niet beschikbaar is op de Belgische markt, is de merkbekendheid van de IPad opvallend hoog. Men kan bijgevolg verkoopcijfers verwachten die het strikte kader van « Geeks » zullen overschrijden met op termijn een werkelijk maatschappelijk verschijnsel.

Alhoewel de prijs voor een extra uitrusting aan de PC en smartphone op heden vrij hoog blijft, is de potentiële vraag belangrijk.

Het profiel van de toekomstige kopers is, zonder verrassing, eerder mannelijk, onder de 50 jaar (zelfs jonger dan 30 jaar voor de kerndoelgroep) met hoog studieniveau en met een lichte Nederlandstalige neiging.

Bovendien beschouwen 40% van de Belgen ouder dan 18 jaar, het voorwerp als werkelijk interessant en iets minder dan de helft denkt eraan het in de toekomst aan te kopen.

Welk motief leidt tot de aankoop van een IPad ? Hugues Rey, Managing Director van Fastbridge, verklaart in het kort : « De bruikbaarheid en het feit dat het toestel alle functionaliteiten inhoudt is door de potentiële kopers de meest aangehaalde reden. Onder deze functies vindt men in volgorde van voorkeur : elektronische boeken lezen, muziek beluisteren en interactie op sociale netwerken".

Digiscan is een studie geleid door FastBridge, de digitale unit van Mediabrands in België. De studie omvat het geheel van de nieuwe technologieën en communicatietendensen voor een steeds optimaler reclamebeleid. Het onderzoek wordt driemaal per jaar uitgevoerd en de inhoud ervan varieert naargelang de actualiteit en de behoeften van de markt.

Hugues Rey verduidelijkt : « Digiscan is een geweldig decodeertool dat een duidelijk en scherp inzicht biedt op alle nieuwe communicatieplatformen gaande van de zuivere hype tot het werkelijke maatschappelijke revolutieverschijnsel".

De studie vond plaats van 19 tot 23 april 2010. 1050 Belgen ouder dan 18 werden gepeild door het enquêtebureau IVOX via de CAWI methodologie (Computer Assisted Web Interviews).

Bijkomende informatie ? Illustraties ? Contacteer Hugues Rey.

Hugues.rey@mediabrands.be

0496/26.06.88

02/464.93.60

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel