Ingezonden persbericht


Persbericht

6 mei 2010

Agrarische sector investeert aanzienlijk in promotie Zomers Zeeland met evenementen, kunst, fiets- en wandelroutes

Kunst 'popt up' op Zeeuwse platteland

Op de akkers van Zeeland kom je zomaar een prei-flat en een (h)ui(s) tegen. 20 Kunstwerken verschijnen als popups in het Zeeuwse landschap. De fietsroute langs deze kunstwerken 'Roots en route' (34 km) wordt komend weekend officieel geopend. Zeeuwse boeren en kunstenaars verenigen zich om het grote publiek te verwelkomen met deze unieke fietsroute. Alle activiteiten 'van de boer' zijn verzameld op www.nederlandbloeit.nl/zomerszeeland. Deze site is de leidraad voor de (zoekende) bezoeker van Zeeland. De kunstwerken zijn op dezelfde site al online te bekijken. En de bloei van het enige ´levende kunstwerk´, een mozaïek van bloemen en suikerbieten, is met de webcam zelfs live te volgen.

De ogen van de wereld gericht op Zeeland

In Zeeland worden de laatste voorbereidingen getroffen voor het (inter)nationale bezoek dat vanaf 8 mei plaatsvindt. Naast de verwachte enorme media-aandacht voor de Giro d'Italia en de Tour de France door de agrarische provincie, zijn alle ogen gericht op fietsers, wandelaars, logeerders, 'kunstkijkers' en evenementenbezoekers. Niet alleen het toerisme, ook de agrarische sector zet nu de puntjes op de i op de promotie, de organisatie van diverse evenementen en de hartelijke ontvangst van de gasten. Op 9 mei wordt de recreatieve variant op de Giro d'Italia gefietst: de enige echte Giro di Mamma. Een fietsroute speciaal voor Moederdag (maar ook erna nog te fietsen), met de hele familie op de pedalen voor 25 km door het Zeeuwse platteland. Een picknick is verkrijgbaar bij het startpunt en onderweg worden onder meer het 'levende kunstwerk' en het blote voetenpad aangedaan. Ook deze route is (gratis) te downloaden vanaf www.nederlandbloeit.nl/zomerszeeland.

Kunst kijken en fietsen tegelijk

Voor de 'Roots en route' fietsroute zijn meer dan twintig kunstenaars, fotografen, architecten, dichters en plannenmakers uit de streek gevraagd hun visie te geven op grote billboards langs de route en hun kijk op het begrip 'vruchtbaar'. Wat bloeit er nog meer op vruchtbare bodem? En hoe ziet een boerderij er over honderd jaar uit? De billboards zijn bevestigd op gestapelde aardappelkisten. De 'Roots en route' fietsroute maakt deel uit van een aantal initiatieven van agrariërs om de aandacht op het polderlandschap van Zeeland te vestigen. Bij de Oosterscheldekering ligt een bloemenmozaïek van 1,5 hectare. De bloei van dit kunstwerk is te volgen op www.nederlandbloeit.nl/zomerszeeland.

Met medewerking van dichters, fotografen, schilders Reggy Hulsken, Tom Hage, Karen Nije, Kees de Kraker, Dieuwke Parlevliet, Thom Schrijer, Frans Meulenberg, Dianne Hoogstrate, Bram van de Hoek, Marieke Mandemaker, Joop van Houdt, Marinus van Dijke, Susanne de Kraker, Vera Verseput, Petros & Mikel Orfanos, Daniëlle Luinge, Wido Blokland, Tijl Frijns, Martin Immerzeel, Stein Louisse en Jan Harman van den Hamer en Katherine Forrest.

Met medewerking van Provincie Zeeland, Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling, Nederland Bloeit, ZLTO, de gemeentes Noord-Beveland, Veere, Schouwen Duiveland en Middelburg, Rabobank Walcheren Noord-Beveland, VVV Walcheren en Noord-Beveland, Roompot Vakanties, ANV Natuurlijk Walcheren, Stichting Akkerleven, Agrarisch Schouwen Duiveland en Stichting Zonnemaire Buitengewoon.

Enkele wetenswaardigheden:

Het door de Zeeuwse boeren ingezaaide 'levende kunstwerk' bij de Neeltje Jans is een mooie manier om te demonstreren hoe precisielandbouw werkt (oftewel 'slim boeren'). Door het gebruik van GPS techniek kan er efficiënter gezaaid worden en wordt er eveneens minder gewasbescherming gebruikt. Economisch en vooral duurzaam. Slim boeren levert zelfs 'groene reclame' op: in de Haarlemmermeer ligt bij Schiphol een 10 voetbalvelden groot in wintertarwe, met GPS ingezaaide reclame. Groene reclame, te zien tot de oogst in september.

Agrarisch Nederland staat naast de sierteelt ook bekend om zijn groenten en fruit. Nederlandse boeren produceren op jaarbasis ruim één miljoen ton uien. Meer dan negentig procent gaat naar het buitenland. Driekwart van de totale uienoogst wordt verwerkt in Zeeland.

De agrarische sector is dé motor voor de toekomst van BV Nederland. In de zoektocht naar de groeisectoren van de toekomst van Nederland scoort de agrosector hoog. Het innovatieve karakter van de land- en tuinbouw wordt voorspeld als de sleutel tot succes. Dit alles blijkt uit de serie van de Volkskrant 'Hoe verdient Nederland over dertig jaar zijn geld' dat gebaseerd is op de conclusies van het Innovatieplatform. www.innovatieplatform.nl en www.nederlandbloeit.nl

Boeren, tuinders en kunstenaars nodigen heel Nederland deze zomer uit in Zeeland. Billboard van Vera Verseput.

Copyright: Nederland Bloeit

----------


Noot voor redacties

(