8 Mei 2010
Solide generale repetitie voor Spyker Squadron
Spyker Squadron kende een chaotische generale repetitie voor Le Mans
tijdens de 1000 KM van Spa-Francorchamps. Alhoewel de race op Spa een
gewone race is voor het kampioenschap van de Le Mans series, stond
alles in Spa in het teken van de 24 uurs race van Le Mans die over een
maand plaatsvindt. Zo ook voor het Spyker Squadron, dat van de
organisatie te horen kreeg dat de tweede auto van het team (met Tim
Coronel als genomineerde rijder) bovenaan de reservelijst staat. Na
vanaf de twaalfde plaats te zijn gestart eindigden Squadron coureurs
Tom Coronel en Peter Dumbreck de race uiteindelijk op een nette zevende
plaats in de GT2 klasse.
De race op het Belgische circuit kende een nogal bizar verloop. Regen
tijdens de eerste ronden veroorzaakte een hoop ellende voor
verschillende teams, maar vlak na een reguliere pitstop zorgde een
stroomstoring ervoor dat de raceleiding niets anders kon doen om de
race stil te leggen tot dat de timing systemen weer in de lucht waren.
Een foute beslissing van een pit marshal zorgde er helaas voor dat de
C8 Laviolette GT2R samen met een groep andere wagens werd tegengehouden
aan het einde van de pit straat en niet kon aansluiten bij het veld dat
stilstond op de grid. Het resultaat was dat Spyker Squadron een volle
ronde verloor bij de herstart.
Nadat de race was hervat slaagden Coronel en Dumbreck erin om zich een
weg naar voren te werken in de sterk bezette GT2 klasse en uiteindelijk
op de zevende plaats terecht te komen. Na overleg met het team besloot
Dumbreck daarna om benzine te sparen en de zevende plaats te
consolideren, temeer omdat het gat naar de nummer zes in de race te
groot was.
Ondanks de chaos in België reed Spyker Squadron de race zonder
problemen uit en zal het team zich nu gaan voorbereiden op de 24 Uren
van Le Mans. Dit weekend toonde aan dat de auto er klaar voor is.
Peter Dumbreck: Ik ben blij met het eindresultaat. We hadden veel pech
gedurende de race, maar gelukkig ook weer wat geluk tegen het einde. Ik
ben tevreden met de zevende plaats, maar het had ook een vijfde plek
kunnen zijn. Anderzijds hadden we met nog meer pech ook zomaar twaalfde
kunnen worden. Het was een goede test voor de auto, deze was zeer
betrouwbaar, er ging helemaal niets mis. De enige dingen die fout
gingen waren ons geluk en het feit dat ik met vier wielen over de
curbstones op Eau Rouge ging en daarvoor werd gestraft, net als
ongeveer tien anderen. Maar goed, dat zijn de regels en misschien had
ik de wagen iets meer op de baan moeten houden, maar ik was echt aan
het pushen. Voor mij is dit dè test voor Le Mans, dit is waar het om
gaat. Ik denk dat we op Le Mans iets rustiger aan kunnen doen, als we
daar een vlakke race kunnen rijden dan komt de race onze kant op.
Tom Coronel: Ik denk dat we redelijk goed zijn gegaan. Zeer tevreden,
helemaal omdat dit de voorbereiding is die je voor Le Mans moet hebben.
Dat is gewoon nul problemen, een soepel team, een auto die niet piept
en kraakt of ergens zwakheden heeft. Om heel simpel te zeggen: ja, we
komen misschien nog net iets tekort ten opzichte van de top, maar de
competitie is ook wel ontzettend hoog. P7 achter de big boys is dan
helemaal zo slecht nog niet. We zijn klaar voor Le Mans!
Peter van Erp, Managing Director: Mechanisch gezien hebben we een goede
race gereden en geen problemen gehad. De motor en de versnellingsbak
hebben heel goed gelopen. Het is een goede test geweest voor Le Mans,
alles ziet er goed uit. Dat is een opsteker en geeft veel vertrouwen
voor Le Mans. De race was rommelig. We gingen in de regen van start en
reden daarna snel achter de safety car. Na onze reguliere pit stop
kregen we een code rood. Bij de herstart werden we op het einde van de
pitstraat onterecht tegengehouden en daardoor verloren we een ronde. De
stewards of the meeting bevestigden dat het een fout van een pit
marshal was, maar er waren geen reglementaire mogelijkheden om er iets
tegen te doen. Domme pech dus door een fout van een pit marshal. Gezien
de omstandigheden ben ik met een zevende plek niet ontevreden, het was
een een goede generale repetitie voor Le Mans.
De Le Mans Series is op internet te volgen via www.lemans-series.com.
Het Spyker Squadron geeft de laatste inside updates direct door via
Twitter.
Tom Coronel