Inspectie hoofdriool onder Haagweg Rijswijk

De gemeente Rijswijk start op maandag 10 mei met de inspectie van de hoofdtransportleiding onder de Haagweg. Deze ondergrondse rioolleiding loopt van Delft naar Den Haag via Rijswijk langs het Jaagpad, de Huis te Hoornkade en de Haagweg. De inspectie van deze 80 jaar oude leiding heeft ondermeer te maken met de planning van de verbeterplannen voor de Haagweg. Inspectie wijst uit of deze leiding onder de Haagweg moet worden vervangen of dat restauratie voldoende is.

De inspectie van de transportleiding vindt plaats met behulp van een camera, die op afstand wordt bediend. Er wordt dus niet gegraven. Voor deze inspectie zijn wel tijdelijke verkeersvoorzieningen op de Haagweg nodig om het verkeer in goede banen te leiden. Buiten de spits wordt steeds een rijstrook afgesloten. Het verkeer wordt dan over de andere rijstrook geleid met behulp van een actiewagen. Op de Haagweg wordt steeds gewerkt van 9.30 tot 15.30 uur. Alleen de inspectie van de leiding onder het kruispunt Haagweg-Geestbrugweg-Herenstraat vindt in de avond en nacht plaats om het openbaar vervoer zo min mogelijk te hinderen.

De werkzaamheden starten aan de kant van de Hoornbrug waarna er stapsgewijs richting de gemeentegrens met Den Haag wordt opgeschoven. Het verkeer vanuit de richting Den Haag wordt dan ter plaatse over één rijstrook geleid. Na het kruispunt Haagweg/Geestbrugweg ligt de leiding aan de andere kant van de Haagweg en wordt telkens één rijstrook voor het verkeer in de richting van Den Haag afgesloten. De werkzaamheden op de Haagweg duren circa een week. Hierna vindt de inspectie plaats van de leiding onder het Jaagpad, te beginnen vanaf de grens met Delft. Tot slot komt de Huis te Hoornkade aan de beurt. De volledige inspectie van de leiding op Rijswijks grondgebied duurt circa zes weken.

De bewoners langs het tracé worden tijdig geïnformeerd met een brief zodat zij op de hoogte zijn van de inspectiewerkzaamheden in hun woonomgeving. Vervangen of re-linen
Tonen de videobeelden aan dat er veel verzakkingen zijn, lekkages in buisverbindingen of verstoppingen door bijvoorbeeld boomwortels dan dient de leiding volledig te worden vervangen. Dat betekent 5 meter diep graven, met damwanden aan beide kanten van de sleuf om verzakking van tramrails, wegen of huizen te voorkomen. Kortom: veel overlast, kans op schade en hoge kosten. Als het kan gaat de gemeente re-linen, een techniek waarbij een polyester kous wordt ingebracht aan de binnenkant van de betonnen buis. Die kous dekt volledig en neemt de volle sterkte van de leiding over. De kous wordt vanuit de putten ingebracht. Er hoeft dan niet te worden gegraven.

Resultaten
De resultaten van de inspectie worden verwacht in juli 2010 en gecommuniceerd via www.rijswijk.nl en de gemeentepagina in Groot Rijswijk.




Gemeente Rijswijk