FNV Sport

Betere begeleiding tijdens stages, beter onderwijs en afschaffen van het minimumjeugdloon vanaf 18 jaar

Dat zijn de drie belangrijkste zaken op het gebied van werk waar de politiek volgens jongeren mee aan de slag moet. Zo blijkt uit een onderzoek van FNV Jong.

Ook het aanpakken van de schooluitval en het bestrijden van de jeugdwerkloosheid hebben hoge prioriteit, blijkt uit het onderzoek. Daarnaast vindt de helft van de jongeren dat flexwerkers dezelfde rechten moeten krijgen als vaste medewerkers. Zoals doorbetaling bij ziekte, vakantiedagen, toegang tot de ww, scholing, pensioenopbouw en de mogelijkheid om een hypotheek af te sluiten.

Tweederde denkt dat je met een tijdelijk contract moeilijker kunt onderhandelen, de helft verwacht minder makkelijk een carrière op te kunnen bouwen. Eenderde van de jongeren vindt het wel terecht dat je als starter op de arbeidsmarkt eerst een tijdelijk contract krijgt omdat je je dan nog moet bewijzen. Een deel is het echter niet eens met het kabinetsbesluit om het aantal toegestane tijdelijke contracten uit te breiden van drie naar vier.

In het algemeen blijken jongeren redelijk goed op de hoogte over arbeidsmarktthema's, zo blijkt uit het onderzoek.

Ruim 90 procent weet wat een cao is en wat leeftijdsdiscriminatie is. Toch weet nog altijd 15 procent niet hoe je moet solliciteren of hoe je een cv maakt. De helft heeft geen idee wat er op hun loonstrookje staat. En van een TJ-biljet heeft het gros nog nooit gehoord, laat staan dat ze weten dat je er geld mee kunt terugvragen. Ook weet een groot deel niet of ze al pensioen opbouwen. Drie op de vier jongeren zouden graag op school meer leren over het werkende leven.

Jeroen de Glas, voorzitter van FNV Jong, vindt het heel positief dat veel jongeren bekend zijn met zaken als een cao. Wel is het zo dat er een verschil is tussen weten wat een cao is, en weten wat je rechten zijn, stelt hij. ,,Dat laatste weten ze vaak niet. Ook weten ze vaak niet hoe een cv eruit moet zien. Ik zag bijvoorbeeld onlangs een cv die was geschreven als een brief en in de ik-vorm. Het is belangrijk dat jongeren dat soort zaken goed leren op school."