FloraHolland
* CAO
Nieuw duurzaam vervoersinitiatief over water succesvol Plantentransport via
Haven Amsterdam naar bloemenveiling FloraHolland
FLORAHOLLAND, 10 mei 2010 (persbericht) - Voor het eerst zijn in
Nederland in een samenwerkingsverband van bedrijven sierteeltproducten
over water vervoerd via een nieuw duurzaam logistiek ketensysteem.
Sinds half maart worden planten van een grote plantenkwekerij in de
Noordoostpolder, via de haven van Kampen over het IJsselmeer naar de
Haven van Amsterdam gevaren en vandaar per vrachtwagen naar
bloemenveiling FloraHolland Aalsmeer getransporteerd. Intussen zijn
ruim twintig geconditioneerde containers met planten per
binnenvaartschip vanuit de Noordoostpolder vervoerd. Dit project,
genaamd de Plantenshuttle, is een pilot binnen het project Pieken in
Bereikbaarheid, waarin Haven Amsterdam en FloraHolland samen
innovatieve en milieuvriendelijke verbindingen voor sierteeltproducten
tussen de Randstad en de noordelijke provincies onderzoeken. Haven
Amsterdam en FloraHolland willen met dit initiatief de bereikbaarheid
in de Randstad verbeteren en het goederenvervoer milieuvriendelijker
maken.
Plantenshuttle over water: minder druk op wegennet en milieu
Gedurende zeven weken zijn plantencontainers van Kwekerij A. Baas per
binnenvaartschip vervoerd. De resultaten zijn veelbelovend. 95% van de
containers is op tijd uitgeleverd en de kwaliteit van de producten is
van hetzelfde niveau als bij wegtransport. De Plantenshuttle laat zien
dat binnenvaart een schoon, efficiënt en duurzaam transportalternatief
voor sierteeltproducten is. Het IJsselmeer biedt uitstekende
vaarverbindingsmogelijkheden voor sierteelttransport tussen de Randstad
en kwekerijen in de noordelijke provincies. Nu de pilot is afgerond,
wordt met de opgedane kennis en ervaringen onderzocht hoe de
shuttledienst grootschaliger kan worden opgezet. In de toekomst kunnen
veel wegtransportbewegingen vervangen worden door binnenvaarttransport.
Zowel het wegennet in de Randstad als het milieu worden daardoor
aanzienlijk ontlast.
Nut en noodzaak van nieuw logistiek systeem
Innovaties, technische ontwikkelingen en ondernemerschap maken dit
multimodale logistieke systeem mogelijk. Alternatieven als water- en
spoortransport worden steeds breder toegepast, naast het voor de
sierteelt gebruikelijk weg- en luchttransport. Nederland heeft zich
ontwikkeld tot een (inter)nationaal krachtige economische en logistieke
draaischijf. Voor veel wereldwijd transport is Nederland de Europese
toegangspoort. Toenemende begrenzingen met betrekking tot ruimte en
bereikbaarheid, arbeid, energie en klimaat vragen continu om actie als
Nederland die unieke positie als logistieke draaischijf wil behouden en
verstevigen.
Samenwerkingsverband
Samenwerking in de keten is noodzakelijk bij logistieke innovaties. Bij
de Plantenshuttle zijn verschillende bedrijven betrokken die een
samenwerkingsverband zijn aangegaan om een logistieke keten in de
praktijk duurzaam te maken: zee- en binnenvaarthavens,
wegtransporteurs, binnenvaartrederijen, verlader, containerterminals in
zee- en binnenvaarthavens. FloraHolland en Haven Amsterdam werken in de
pilot samen met Kwekerij A. Baas, Coöp. Bloemen Express NOP, Van der
Slot, ACT, CTVrede Steinweg, MCS, ROC Kampen, SCS Mulitport/Bulcontrans
en MIS Cobiva. Zij worden daarbij ondersteund door Van Schoonen Advies
en Management.
FloraHolland heeft naast de Plantenshuttle over water ook een actieve
rol in een aantal railinitiatieven: GreenRail, HST Cargo (valt binnen
Amsterdam Connecting Trade), Sneller spoor en de ontwikkeling van een
vers-railterminal op het Greenparc Bleiswijk.
Haven Amsterdam is actief in het duurzaam maken van goederenvervoer
van, naar en binnen de haven in een ketensysteemaanpak.