VU medisch centrum
Zorgproces in de steigers
7 mei 2010
In de voorbereidende fase hebben de nieuwbouwplannen voor de poli
sneldiagnostiek de meeste tijd en aandacht gevraagd. Er is hard gewerkt
aan het opstellen van de zorgpaden. Ondertussen werd achter de schermen
het algemeen zorgproces grondig geanalyseerd.
"Wil je het zorgproces optimaliseren, dan moet je eerst gedetailleerd
in kaart brengen hoe de keten nu is georganiseerd en op welke punten we
kunnen verbeteren. Dat kost veel tijd", vertelt Gerda Berkhout,
zorgmanager divisie I. "In de analyse onderscheiden we vier
risico-elementen: patiëntveiligheid, snelheid van doorstroming,
kwaliteit van de organisatie en service. We willen bijvoorbeeld weten
welke informatie we al binnen kunnen hebben bij het eerste bezoek en
onderzoeken hoe we de ondersteuning bij het opstellen van het
behandelplan zo efficiënt mogelijk kunnen realiseren. Wat is de
capaciteit van onze algemene en ondersteunende processen, hoe sturen we
effectief aan? Daarbij kijken we ook hoe andere zorginstellingen
werken. We beschrijven momenteel de oplossingsrichting, onder andere
vanuit een lean perspectief."
Optimaal serviceniveau
"In de nieuwe poli hebben we niet meer te maken met patiënt Jansen van
de afdeling oncologie of radiotherapie, maar is de heer Jansen veel
meer een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verschillende
disciplines. Dat kan alleen als we samen werken vanuit een gedeelde
visie over de zorgkwaliteit, service en logistiek. Daarin moeten we
elkaar scherp houden. In het voorbereidende traject hebben we al
gemerkt dat mensen elkaar opzoeken en samen nieuwe initiatieven
ontwikkelen om processen te verbeteren. Wat de service aan de patiënt
betreft, richten we onze pijlen met name op bewustwording.
Ik ben er van overtuigd dat een healing environment mensen positief
beïnvloedt, maar het concept werkt alleen als het serviceniveau daarmee
in overeenstemming is. De medewerkers van VUmc zijn sterk in
persoonlijk contact, we geven patiëntenzorg vanuit de menselijke maat.
Toch kunnen we onszelf daarin verbeteren, door allemaal dezelfde taal
te spreken en patiënten eenduidig te bejegenen. Als het aan mij ligt is
er voor iedere medewerker hiervoor een training."
Ursula Wopereis
bron: Tracer