VU medisch centrum

Zorgproces in de steigers

7 mei 2010

In de voorbereidende fase hebben de nieuwbouwplannen voor de poli sneldiagnostiek de meeste tijd en aandacht gevraagd. Er is hard gewerkt aan het opstellen van de zorgpaden. Ondertussen werd achter de schermen het algemeen zorgproces grondig geanalyseerd.

"Wil je het zorgproces optimaliseren, dan moet je eerst gedetailleerd in kaart brengen hoe de keten nu is georganiseerd en op welke punten we kunnen verbeteren. Dat kost veel tijd", vertelt Gerda Berkhout, zorgmanager divisie I. "In de analyse onderscheiden we vier risico-elementen: patiëntveiligheid, snelheid van doorstroming, kwaliteit van de organisatie en service. We willen bijvoorbeeld weten welke informatie we al binnen kunnen hebben bij het eerste bezoek en onderzoeken hoe we de ondersteuning bij het opstellen van het behandelplan zo efficiënt mogelijk kunnen realiseren. Wat is de capaciteit van onze algemene en ondersteunende processen, hoe sturen we effectief aan? Daarbij kijken we ook hoe andere zorginstellingen werken. We beschrijven momenteel de oplossingsrichting, onder andere vanuit een lean perspectief."

Optimaal serviceniveau
"In de nieuwe poli hebben we niet meer te maken met patiënt Jansen van de afdeling oncologie of radiotherapie, maar is de heer Jansen veel meer een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verschillende disciplines. Dat kan alleen als we samen werken vanuit een gedeelde visie over de zorgkwaliteit, service en logistiek. Daarin moeten we elkaar scherp houden. In het voorbereidende traject hebben we al gemerkt dat mensen elkaar opzoeken en samen nieuwe initiatieven ontwikkelen om processen te verbeteren. Wat de service aan de patiënt betreft, richten we onze pijlen met name op bewustwording.

Ik ben er van overtuigd dat een healing environment mensen positief beïnvloedt, maar het concept werkt alleen als het serviceniveau daarmee in overeenstemming is. De medewerkers van VUmc zijn sterk in persoonlijk contact, we geven patiëntenzorg vanuit de menselijke maat. Toch kunnen we onszelf daarin verbeteren, door allemaal dezelfde taal te spreken en patiënten eenduidig te bejegenen. Als het aan mij ligt is er voor iedere medewerker hiervoor een training."

Ursula Wopereis
bron: Tracer