NVLF



---

10 mei 2010
Algemeen

Eerste lectoraat logopedie opgestart door Hogeschool Utrecht

Focus ligt op taalstoornissen bij kinderen.

Op 1 juni start Dr. Ellen Gerrits als bijzonder lector Logopedie aan Hogeschool Utrecht. De focus van dr. Gerrits ligt op `taalstoornissen bij kinderen'. Het lectoraat zal van daaruit bijdragen aan de wetenschappelijke onderbouwing van het werken met kinderen met spraak- en taalontwikkelingsproblemen. De kennis wordt in de praktijk gebruikt door het speciaal onderwijs en logopedisten. Hiermee heeft de Utrechtse opleiding de primeur in Nederland. De benoeming van de bijzonder lector is mogelijk gemaakt door de Koninklijke Auris Groep.

Taalontwikkelingsstoornissen bij kinderen komen relatief vaak voor. 10% van alle kinderen heeft een probleem met de spraak- en/of taalontwikkeling, 5% heeft een echte taalstoornis en 6% van alle kinderen tussen 2 en 12 jaar krijgt logopedie. Problemen in de spraak- en taalverwerving hebben ernstige gevolgen voor het kind en zijn omgeving. Wanneer er niets gebeurt, kan een taalverwervingstoornis leiden tot een gedragsstoornis en sociaal-emotionele problemen. Ook kunnen er negatieve gevolgen ontstaan voor de schoolloopbaan.

Het lectoraat Logopedie (met de onderzoekslijn Taalstoornissen bij kinderen) is onderdeel van het Kenniscentrum Innovatie van Zorgverlening, van de Faculteit Gezondheidszorg, Hogeschool Utrecht. Onderzoek op logopedisch terrein draagt bij aan de onderbouwing van het logopedisch handelen en daarmee aan de kwaliteit van de (logopedische) zorg. Het nieuwe lectoraat is nauw betrokken bij de opleiding Logopedie en zorgt voor continue innovatie van het curriculum. Het docententeam wordt verder geprofessionaliseerd via het begeleiden van promovendi, docenten die onderzoek doen en de begeleiding van studenten.

Een goede taalontwikkeling is een voorwaarde voor het leren lezen en schrijven en een succesvolle schoolcarrière. Daarom is er de laatste jaren veel aandacht voor preventie en het tijdig signaleren van spraak- en taalproblemen. Ook vanuit de politiek: intensivering van taalstimulering in de kinderopvang en op peuterspeelzalen via Vroeg-Voortijdige Educatie(VVE) en herhaaldelijke voorstellen voor een peutertaaltoets. De Koninklijke Auris Groep heeft voor jonge kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden verschillende begeleidingsmethoden, waaronder speciale peutergroepen waar veel aandacht is voor taal. Zij hebben de afgelopen jaar in de praktijk veel kennis en kunde opgebouwd over ernstige spraak- en taalmoeilijkheden. De bijzonder lector zal vanuit een wetenschappelijke onderbouwing deze kennis verder verdiepen.

In het bijna 100-jarige bestaan van het beroep logopedie is veel expertise opgebouwd. Deze expertise heeft behoefte aan meer onderbouwing door wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. Het logopedisch handelen op basis van wetenschappelijke evidentie bij kinderen met taalstoornissen is volop in ontwikkeling. Zo is bekend dat eerdere signalering, en behandeling in een vroeg stadium kan voorkomen dat taalzwakke kinderen een permanente achterstand oplopen. Dr. Ellen Gerrits is spraak-taalpatholoog en logopedist, gespecialiseerd in de diagnostiek van kinderen met taalverwervingproblemen. Ze was voorheen als senior klinisch onderzoeker verbonden aan het audiologisch centrum van het Maastricht Universitair Medisch Centrum. Daarnaast was ze manager bij Adelante Audiologie en Communicatie in Hoensbroek. Haar wetenschappelijk onderzoek richt zich op de taalverwerving van slechthorende en dove kinderen en kinderen met een taalstoornis of dyslexie.

Het lectoraat is een samenwerking tussen Hogeschool Utrecht en de Koninklijke Auris Groep. Vanuit de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht wordt ook een wetenschappelijke bijdrage geleverd aan het lectoraat.