Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 10 mei 2010 -

Procedures in het kader van de borging van het onderhoudsproces
1 aan het spoor

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van de vraag van het lid Roemer tijdens het Algemeen overleg Spoor op 9 februari 2010 heb ik toegezegd de Kamer schriftelijk te informeren over en inzicht te verschaffen in de belangrijkste procedures die door ProRail gehanteerd worden bij het onderhoud aan het spoor in het kader van de kwaliteitsbewaking.

Graag geef ik u inzicht in de wijze waarop ProRail het onderhoud doet of laat uitvoeren aan het spoor en op welke wijze ProRail de veilige berijdbaarheid borgt. Dit is vastgelegd in een groot aantal procedures.
ProRail berichtte mij dat er veel procedures van toepassing zijn op de juiste uitvoering van het onderhoud. Gelet op het grote aantal procedures is het niet zo, dat met het verstrekken hiervan aan u, u een goed inzicht zou verkrijgen. Een samenvattend beeld van het veiligheidsmanagement van ProRail ligt vast in het Veiligheid Management Systeem (VMS). ProRail is op grond van de Europese Veiligheidsrichtlijn, evenals de andere Europese Railinfrastructuurbeheerders, verplicht zo'n VMS te hebben geïmplementeerd.

Het VMS expliciteert het veiligheidsmanagement van ProRail, dat gericht is op het beschermen van reizigers, werk- en opdrachtnemers, vervoerders en omgeving tegen risico's die samenhangen met de bedrijfsvoering, waarvan het onderhoudsproces een belangrijk onderdeel vormt.
Het doel van het VMS is het realiseren van het veiligheidsbeleid van continue verbetering door veiligheids- en gezondheidsrisico's te inventariseren en te evalueren, beheersmaatregelen te formuleren en toe te wijzen aan een eigenaar en toe te zien op effectiviteit van de uitvoering van de beheersmaatregel. Het VMS is door ProRail beschreven in het handboek VMS. Het handboek geeft inzicht in de wijze waarop ProRail de beheersing van veiligheidsrisico's heeft geïntegreerd in haar bedrijfsvoering. Ook is beschreven op welke wijze door ProRail gecontroleerd wordt of de gestelde doelen worden behaald en op welke wijze en door wie wordt bijgestuurd.

a
agina 1 van 2 P





Minimaal eenmaal per drie jaar wordt de werking van het VMS getoetst door de Datum Inspectie Verkeer en Waterstaat. De Inspectie heeft in 2008 een audit op de

werking van het VMS uitgevoerd, op grond waarvan aan ProRail de vereiste Ons kenmerk veiligheidsvergunning is verleend voor de maximale termijn van drie jaar. VENW/DGMo-2010/4926 Volgend jaar (2011) zal de Inspectie opnieuw een VMS-audit uitvoeren. Jaarlijks voert ProRail interne audits uit naar de werking van het VMS; op grond waarvan verbeteringen in bedrijfsprocessen en aanscherpingen van het VMS worden doorgevoerd.

Ter informatie heb ik het Handboek Veiligheid Management Systeem van ProRail (september 2008) bijgevoegd. Met toezending van dit handboek en bovenstaande toelichting geef ik invulling aan mijn toezegging om inzage te verstrekken in de wijze waarop ProRail de veiligheid bij het onderhoudsproces borgt.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P