Datum 10 mei 2010 -
Procedures in het kader van de borging van het onderhoudsproces
1
aan het spoor
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de vraag van het lid Roemer tijdens het Algemeen overleg
Spoor op 9 februari 2010 heb ik toegezegd de Kamer schriftelijk te informeren
over en inzicht te verschaffen in de belangrijkste procedures die door ProRail
gehanteerd worden bij het onderhoud aan het spoor in het kader van de
kwaliteitsbewaking.
Graag geef ik u inzicht in de wijze waarop ProRail het onderhoud doet of laat
uitvoeren aan het spoor en op welke wijze ProRail de veilige berijdbaarheid borgt.
Dit is vastgelegd in een groot aantal procedures.
ProRail berichtte mij dat er veel procedures van toepassing zijn op de juiste
uitvoering van het onderhoud. Gelet op het grote aantal procedures is het niet zo,
dat met het verstrekken hiervan aan u, u een goed inzicht zou verkrijgen.
Een samenvattend beeld van het veiligheidsmanagement van ProRail ligt vast in
het Veiligheid Management Systeem (VMS). ProRail is op grond van de Europese
Veiligheidsrichtlijn, evenals de andere Europese Railinfrastructuurbeheerders,
verplicht zo'n VMS te hebben geïmplementeerd.
Het VMS expliciteert het veiligheidsmanagement van ProRail, dat gericht is op het
beschermen van reizigers, werk- en opdrachtnemers, vervoerders en omgeving
tegen risico's die samenhangen met de bedrijfsvoering, waarvan het
onderhoudsproces een belangrijk onderdeel vormt.
Het doel van het VMS is het realiseren van het veiligheidsbeleid van continue
verbetering door veiligheids- en gezondheidsrisico's te inventariseren en te
evalueren, beheersmaatregelen te formuleren en toe te wijzen aan een eigenaar
en toe te zien op effectiviteit van de uitvoering van de beheersmaatregel.
Het VMS is door ProRail beschreven in het handboek VMS. Het handboek geeft
inzicht in de wijze waarop ProRail de beheersing van veiligheidsrisico's heeft
geïntegreerd in haar bedrijfsvoering. Ook is beschreven op welke wijze door
ProRail gecontroleerd wordt of de gestelde doelen worden behaald en op welke
wijze en door wie wordt bijgestuurd.
a
agina 1 van 2
P
Minimaal eenmaal per drie jaar wordt de werking van het VMS getoetst door de
Datum
Inspectie Verkeer en Waterstaat. De Inspectie heeft in 2008 een audit op de
werking van het VMS uitgevoerd, op grond waarvan aan ProRail de vereiste Ons kenmerk
veiligheidsvergunning is verleend voor de maximale termijn van drie jaar. VENW/DGMo-2010/4926
Volgend jaar (2011) zal de Inspectie opnieuw een VMS-audit uitvoeren. Jaarlijks
voert ProRail interne audits uit naar de werking van het VMS; op grond waarvan
verbeteringen in bedrijfsprocessen en aanscherpingen van het VMS worden
doorgevoerd.
Ter informatie heb ik het Handboek Veiligheid Management Systeem van ProRail
(september 2008) bijgevoegd. Met toezending van dit handboek en bovenstaande
toelichting geef ik invulling aan mijn toezegging om inzage te verstrekken in de
wijze waarop ProRail de veiligheid bij het onderhoudsproces borgt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat