Datum 10 mei 2010 2009Z24114
Kamervragen lid Roemer inzake ProRail die investeert in stroom voor
-
de weg
Geachte voorzitter,
In antwoord op de vragen van het lid Roemer (SP) aan de Minister van Verkeer en
Waterstaat over ProRail die investeert in stroom voor de weg bericht ik u als
volgt.
1. Wat is uw mening over het bericht dat spoorbeheerder ProRail zich nu ook met
het vervoer over de weg bezig gaat houden door leverancier van stroom voor
elektrische auto's op de snelweg te worden?
Hoewel ik er in beginsel waardering voor heb dat ProRail oog heeft voor
maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, is ProRail een
publieke dienstverlener die zich niet richt op marktactiviteiten. Vandaar dat ik aan
ProRail heb gevraagd om een voorstel te doen over de door haar beoogde
rolvervulling. Zodoende kan ik met uw Kamer spreken over de wenselijkheid van
de door ProRail beoogde rolvervulling. Dit is op deze wijze besproken met de
vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat op 9 december 2009 jl. In lijn
met mijn toezegging tijdens het Algemeen Overleg op 24 maart 2010 inzake het
beheer- en vervoerplan 2010 zal ik u uiterlijk eind mei 2010 informeren over het
voorstel van ProRail.
2. Kunt u aangeven hoe ver de techniek van het elektrificeren van de weg al is?
2. Alvorens hier inhoudelijk op in te gaan, vind ik het van belang om te
benadrukken dat voor wat betreft het elektrificeren van het wegennet er voor
ProRail geen rol is weggelegd, aangezien dit zich niet verhoudt tot de
noodzakelijke focus op haar kerntaak. Voor wat betreft de techniek van het
elektrificeren van de weg is er in het buitenland is er op een aantal plekken al
enige ervaring opgedaan. Bijvoorbeeld in Zuid-Korea en Italië in Genua. In
Nederland is er nog geen ervaring met dit concept.
a
agina 1 van 2
P
3. Vindt u het een taak van ProRail om zich met wegen en vervoer per auto bezig
Datum
te houden? Kunt u uw antwoord toelichten?
Ons kenmerk
3. Nee. De taak van ProRail is en blijft het aanleggen en beheren van het spoor in VENW/DGMO-2010/136
Nederland binnen genoemde randvoorwaarden. Wel kan ik me voorstellen dat
ProRail vanuit de rol op en nabij stations zou kunnen bijdragen aan een
geïntegreerde en milieuvriendelijke vorm van mobiliteit. ProRail beschikt namelijk
over jarenlange expertise op het gebied van stroomvoorziening ten behoeve van
vervoer. Daarnaast beheert ProRail stations, die moderne knooppunten van
diverse vervoerswijzen zijn. Echter, activiteiten gerelateerd aan elektrisch
autovervoer op en nabij stations kunnen door ProRail slechts dan ontplooid
worden indien gegarandeerd wordt dat het spoor hier niet onder lijdt. Bovendien
moeten deze activiteiten gericht zijn op het bereiken van synergievoordelen
tussen de verschillende vervoermodaliteiten en een aanvulling zijn op de kerntaak
van ProRail.
4. Welke rol heeft Rijkswaterstaat bij bedoelde stroomleveranties? Zou het niet
logischer zijn om Rijkswaterstaat deze infrastructuur te laten verzorgen in plaats
van ProRail? Kunt u uw antwoord toelichten?
4. Als het concept van elektrisch rijden toegepast zou kunnen worden op
snelwegen, dan is ook een aansluiting op een elektriciteitsnetwerk noodzakelijk.
Hierbij is stroomleverantie de verantwoordelijkheid van netbeheerders en
leveranciers voor elektriciteit. Rijkswaterstaat is in die zin geen netbeheerder of
leverancier voor elektriciteit. Het is dus niet logisch om Rijkswaterstaat de
benodigde infrastructuur voor stroomleveranties te laten verzorgen. Wel zal
Rijkswaterstaat in samenspraak met het Secretariaat van het Formule E-team
onderzoeken op welke wijze het elektrisch vervoer gestimuleerd en gefaciliteerd
kan worden.
In het antwoord op vraag 2 heb ik reeds aangegeven dat er voor ProRail, voor
wat betreft het elektrificeren van het wegennet, geen rol is weggelegd.
5. Hoeveel geld heeft ProRail geïnvesteerd in de ontwikkeling van dit systeem?
Waar is dit geld van afkomstig?
5. In lijn met het verzoek van uw Kamer heeft ProRail mij gemeld nog geen geld
te hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van dit systeem.
6. Kunt u uitsluiten dat ProRail geld, dat bestemd is voor het spoor, gaat
gebruiken voor het elektrificeren van de weg? Zo nee, wat vindt u hiervan?
6. Ja, ProRail heeft mij ervan verzekerd dat zij geld, bestemd voor het spoor, niet
gaat gebruiken voor het elektrificeren van de weg.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat