Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 10 mei 2010 2009Z24114

Kamervragen lid Roemer inzake ProRail die investeert in stroom voor
- de weg

Geachte voorzitter,

In antwoord op de vragen van het lid Roemer (SP) aan de Minister van Verkeer en Waterstaat over ProRail die investeert in stroom voor de weg bericht ik u als volgt.


1. Wat is uw mening over het bericht dat spoorbeheerder ProRail zich nu ook met het vervoer over de weg bezig gaat houden door leverancier van stroom voor elektrische auto's op de snelweg te worden?

Hoewel ik er in beginsel waardering voor heb dat ProRail oog heeft voor maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, is ProRail een publieke dienstverlener die zich niet richt op marktactiviteiten. Vandaar dat ik aan ProRail heb gevraagd om een voorstel te doen over de door haar beoogde rolvervulling. Zodoende kan ik met uw Kamer spreken over de wenselijkheid van de door ProRail beoogde rolvervulling. Dit is op deze wijze besproken met de vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat op 9 december 2009 jl. In lijn met mijn toezegging tijdens het Algemeen Overleg op 24 maart 2010 inzake het beheer- en vervoerplan 2010 zal ik u uiterlijk eind mei 2010 informeren over het voorstel van ProRail.


2. Kunt u aangeven hoe ver de techniek van het elektrificeren van de weg al is?


2. Alvorens hier inhoudelijk op in te gaan, vind ik het van belang om te benadrukken dat voor wat betreft het elektrificeren van het wegennet er voor ProRail geen rol is weggelegd, aangezien dit zich niet verhoudt tot de noodzakelijke focus op haar kerntaak. Voor wat betreft de techniek van het elektrificeren van de weg is er in het buitenland is er op een aantal plekken al enige ervaring opgedaan. Bijvoorbeeld in Zuid-Korea en Italië in Genua. In Nederland is er nog geen ervaring met dit concept.

a
agina 1 van 2 P






3. Vindt u het een taak van ProRail om zich met wegen en vervoer per auto bezig Datum te houden? Kunt u uw antwoord toelichten?

Ons kenmerk
3. Nee. De taak van ProRail is en blijft het aanleggen en beheren van het spoor in VENW/DGMO-2010/136 Nederland binnen genoemde randvoorwaarden. Wel kan ik me voorstellen dat ProRail vanuit de rol op en nabij stations zou kunnen bijdragen aan een geïntegreerde en milieuvriendelijke vorm van mobiliteit. ProRail beschikt namelijk over jarenlange expertise op het gebied van stroomvoorziening ten behoeve van vervoer. Daarnaast beheert ProRail stations, die moderne knooppunten van diverse vervoerswijzen zijn. Echter, activiteiten gerelateerd aan elektrisch autovervoer op en nabij stations kunnen door ProRail slechts dan ontplooid worden indien gegarandeerd wordt dat het spoor hier niet onder lijdt. Bovendien moeten deze activiteiten gericht zijn op het bereiken van synergievoordelen tussen de verschillende vervoermodaliteiten en een aanvulling zijn op de kerntaak van ProRail.


4. Welke rol heeft Rijkswaterstaat bij bedoelde stroomleveranties? Zou het niet logischer zijn om Rijkswaterstaat deze infrastructuur te laten verzorgen in plaats van ProRail? Kunt u uw antwoord toelichten?


4. Als het concept van elektrisch rijden toegepast zou kunnen worden op snelwegen, dan is ook een aansluiting op een elektriciteitsnetwerk noodzakelijk. Hierbij is stroomleverantie de verantwoordelijkheid van netbeheerders en leveranciers voor elektriciteit. Rijkswaterstaat is in die zin geen netbeheerder of leverancier voor elektriciteit. Het is dus niet logisch om Rijkswaterstaat de benodigde infrastructuur voor stroomleveranties te laten verzorgen. Wel zal Rijkswaterstaat in samenspraak met het Secretariaat van het Formule E-team onderzoeken op welke wijze het elektrisch vervoer gestimuleerd en gefaciliteerd kan worden.
In het antwoord op vraag 2 heb ik reeds aangegeven dat er voor ProRail, voor wat betreft het elektrificeren van het wegennet, geen rol is weggelegd.


5. Hoeveel geld heeft ProRail geïnvesteerd in de ontwikkeling van dit systeem? Waar is dit geld van afkomstig?


5. In lijn met het verzoek van uw Kamer heeft ProRail mij gemeld nog geen geld te hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van dit systeem.


6. Kunt u uitsluiten dat ProRail geld, dat bestemd is voor het spoor, gaat gebruiken voor het elektrificeren van de weg? Zo nee, wat vindt u hiervan?


6. Ja, ProRail heeft mij ervan verzekerd dat zij geld, bestemd voor het spoor, niet gaat gebruiken voor het elektrificeren van de weg.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P