UPC N.V.
Nederlander kijkt het liefst alleen televisie
Nederlander komt bed uit voor WK, Olympische Spelen en Amerikaanse
presidentsverkiezingen
Amsterdam, 10 mei 2010- Tv-kijken heeft in de Nederlandse huiskamers
een centrale rol. Tv-kijken wordt door een derde van de ondervraagden
`gezellig' genoemd. Echter, meer dan 48% kijkt het liefst televisie
zonder gezelschap dat commentaar geeft. Om ergernis te voorkomen kijkt
men in sommige gevallen bij voorkeur alleen. Mannen kijken graag alleen
naar sportprogramma's, terwijl vrouwen liever samen naar sport kijken.
Vrouwen genieten op hun beurt bij voorkeur alleen van een tv-serie of
een soap. Hoewel de meerderheid (62%) aangeeft in overleg te bepalen
wat er gekeken wordt, bedient 42% echter zelf de afstandsbediening. De
meerderheid (60%) van de mensen ziet tv-kijken als een moment van
ontspanning. UPC Nederland ondervroeg meer dan 2.700 kijkers en kwam
tot een aantal opvallende conclusies.
Zowel mannen als vrouwen kijken het liefst alleen naar informatieve,
educatieve programma's en documentaires. Films, shows en
entertainmentprogramma's kijkt men graag met partner of vrienden. Als
men het niet eens kan worden over wat er gekeken gaat worden, geeft 42%
aan iets anders te ondernemen in de vorm van puzzelen of
computerspellen. Vrouwen kiezen dan vaker voor een huishoudelijke taak.
Tv-kijken wordt ook wel gecombineerd met andere activiteiten als
internetten (44%), lezen (28%), en huishoudelijke taken (24%).
Tv-gids nog steeds populair
Ondanks de mogelijkheid om op internet de programmering te bekijken, is
de gedrukte tv-gids het meest (52%) populair om na te gaan welke
programma's worden uitgezonden. Waar men vroeger nog wel eens thuis
bleef om te kijken naar zijn of haar favoriete tv-programma, geeft de
meerderheid (60%) aan dat niet te doen. Ook zijn tv-programma's voor
een kwart van de mensen favoriete gespreksstof met vrienden en
collega's.
TV geen "behang"
De tv staat thuis niet op de achtergrond aan zonder dat men ook echt
kijkt (65%). Ook geeft 72% van de mensen aan de tv helemaal uit te
zetten als men gaat slapen. De stand-by functie wordt minimaal
gebruikt. Mensen komen 's nachts niet graag hun bed uit voor het kijken
van een tv-programma. Als men dat al doet is dat voornamelijk voor
evenementen als het WK, de Olympische spelen of bij opmerkelijke
gebeurtenissen als de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
Overige wetenswaardigheden
* Films, sportprogramma's en documentaires zou men het liefst in HD
willen kijken.
* Kijken gebeurt voornamelijk van maandag tot en met vrijdag van
18:00 uur tot 24:00 uur en in het weekeinde vanaf 14:00 uur.
* Tv-kijken doet men het liefst zittend op bank of stoel.
* Bij het kijken naar een tv-programma worden tussentijdse reclames
als zeer storend ervaren (75%).
* Gemiddeld kijkt men dagelijks bijna 3,5 uur tv.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd in opdracht van kabel- en mediabedrijf UPC Nederland
uitgevoerd tussen 25 maart en 2 april 2010 onder ruim 2.700
televisiekijkers.
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2, dat
gespecialiseerd is in online onderzoek en datacollectie. UPC Nederland
laat meerdere malen per jaar een dergelijk onderzoek uitvoeren.
Over UPC Nederland
UPC Nederland is in Nederland toonaangevend op het gebied van
televisie, breedbandinternet en digitale telefoniediensten. UPC biedt
in Nederland twee miljoen klanten toegang tot de wereld van televisie.
Hiervan hebben 792.000 klanten voor digitale televisie gekozen. UPC
heeft in Nederland 772.000 breedbandinternet klanten en bedient 654.000
digitale telefonieklanten (cijfers per 31 maart 2010). Het bedrijf
wordt gedreven door de visie dat iedereen, onafhankelijk van aanwezige
kennis of vaardigheden, toegang heeft tot de verrassende, maar complexe
digitale wereld. UPC Nederland is een dochteronderneming van de
internationale kabel- en mediagroep Liberty Global.
Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
UPC Nederland
Ronald Sutmuller
Media Relations Manager
T: 020 775 55 97
M: 06 28 90 48 02
E: rsutmuller@upc.nl
W: www.upc.nl