Ingezonden persbericht



---


Persbericht: BorstkankerVereniging Nederland

Borstkankerpatiënt moet goed geïnformeerd kunnen kiezen

Het 'Signaleringsrapport kwaliteit van kankerzorg in Nederland' van KWF Kankerbestrijding en het programma 'Zembla' laten zien dat er in Nederland een aanzienlijke variatie bestaat in de kwaliteit van zorg voor kankerpatiënten per ziekenhuis. BorstkankerVereniging Nederland (BVN) vindt deze bevindingen verontrustend, maar in het geheel niet onverwacht. De BVN wijst de minister van VWS al jaren op de grote verschillen in de zorg voor borstkankerpatiënten. Via de Monitor Borstkankerzorg geeft de BVN veel informatie over wat ziekenhuizen wel en niet te bieden hebben. Op grond daarvan kunnen patiënten bepalen in welk ziekenhuis zij behandeld willen worden. Informatie over de 'uitkomsten' van borstkankerzorg per ziekenhuis ontbreekt echter nog grotendeels. De BVN vindt dat deze kwaliteitsgegevens binnen 1 jaar voor patiënten en hun huisarts beschikbaar moeten komen.

Om de verschillen tussen ziekenhuizen zichtbaar te maken heeft de BVN onlangs de Monitor Borstkankerzorg gelanceerd (www.monitorborstkankerzorg.nl). Deze Monitor geeft al veel informatie over wat een ziekenhuis wel of niet te bieden heeft. Als het ziekenhuis aan de basiseisen van de BVN voldoet, krijgt het een roze lintje voor goede zorg vanuit patiëntenperspectief. Binnenkort worden ook patiëntervaringen per ziekenhuis weergegeven. De BVN vindt dat zij patiënten, die in overleg met hun huisarts een keus voor een ziekenhuis moeten maken, via de Monitor Borstkankerzorg breder moet kunnen informeren. Informatie over de uitkomsten van de borstkankerzorg per ziekenhuis zouden binnen 1 jaar in de Monitor Borstkankerzorg opgenomen moeten worden.

Uiteraard zou het goed zijn als patiënten hun specialist zouden vragen of zij wel voldoende ervaring hebben in borstkankerzorg. In de praktijk zullen echter de meeste patiënten in een te kwetsbare positie verkeren om dit te doen en om, bij onvoldoende ervaring van een specialist, daadwerkelijk de beslissing te nemen om naar een ander ziekenhuis over te stappen. De BVN streeft er daarom naar om patiënten vroegtijdig te informeren over de kwaliteit van de borstkankerzorg per ziekenhuis.

De BVN is de eerst patiëntenorganisatie die via een webbased instrument informatie over het zorgaanbod per ziekenhuis binnenkort combineert met ervaringen van patiënten.