Ingezonden persbericht


Semantic targeting maakt onbereikbare doelgroepen bereikbaar

iSense van ad pepper media identificeert specifieke doelgroepen op internet op basis van nauwkeurige contentcategorieën

Amsterdam, 10 mei 2010 â¤* Interessante doelgroepen op internet zijn voor veel adverteerders vaak moeilijk te identificeren en te bereiken. Bijvoorbeeld specifieke groepen, zoals de vijftigplussers en LOHAS-doelgroep (Lifestyle of Health and Sustainability). Dit geldt ook voor veel tijdelijke doelgroepen, zoals liefhebbers van het WK Voetbal of de Olympische Spelen, fans van popfestivals, early adopters, vakantiegangers et cetera. iSense van ad pepper media maakt optimaal online adverteren onder dit soort moeilijk bereikbare doelgroepen wel mogelijk.

De iSense-technologie van ad pepper media werkt op basis van semantisch targeten. Binnen iSense zijn thematische categorieën ontwikkeld om specifieke groepen mensen nauwkeurig te identificeren. In plaats van doelgroepen te benaderen via bepaalde media en websites, target iSense doelgroepen op basis van geanalyseerde content van websites. Hierdoor kunnen adverteerders doelgroepen met grote precisie bereiken, zelfs op algemene publicaties en portals.

De groep vijftigplussers is zeer talrijk en steeds vaker op internet te vinden, en bovendien erg interessant voor adverteerders, aangezien het door de demografische ontwikkeling om een grote groep consumenten gaat. Deze 'zilversurfers' zijn veeleisend en merkbewust, en hebben een brede belangstelling. Vijftigplussers zijn echter geen heterogene bevolkingsgroep. Ze zijn moeilijk te targeten op gemeenschappelijke interesses. Wel is een bepaald levensgevoel aan te wijzen. De linguïsten van ad pepper media hebben op basis van dat levensgevoel speciale categorieën ontwikkeld. Deze maken het mogelijk thematische velden waarin vijftigplussers bovenmatig vertegenwoordigd zijn, te identificeren en te benaderen, bijvoorbeeld cultuur, restaurants, luxe reizen, luxe auto's, politiek, gezondheid, financiële zaken en bejaardenzorg.

Een andere interessante, maar moeilijk te identificeren doelgroep is die van 'bewuste' consumenten. Deze LOHAS-doelgroep (Lifestyle of Health and Sustainability) richt zich sterk op gezonde voeding, alternatieve geneeskunde en een duurzame economie. ad pepper media heeft met zijn iSense-technologie ook voor deze groep thematische categorieën ontwikkeld, waaronder milieu, voeding, reizen, dieren en vrije tijd. Op basis van deze thema's kan ad pepper media relevante content identificeren, zoals portals over biologische voeding, yoga, gezond leven en bewust wonen. Daarnaast kan de iSense-engine deze informatie filteren uit algemene websites gericht op bijvoorbeeld vrouwen, lifestyle of nieuws. Dankzij semantic targeting kunnen adverteerders dit soort specifieke en tijdelijke doelgroepen met grote precisie bereiken. Dit is een grote vooruitgang ten opzichte van bijvoorbeeld offline adverteren waarbij je hoofdzakelijk op medium selecteert voor het plaatsen van een advertentie. Online adverteren biedt de mogelijkheid om bij algemene publicaties en portals specifiek op doelgroep te targeten door advertentiemogelijkheden op content in plaats van op medium te selecteren.

'Een doelgroep als de vijftigplussers is moeilijk te definiëren. Het gaat niet om een groep met een specifieke belangstelling of sociale klasse. Hetzelfde geldt voor de LOHAS-doelgroep. Hier zijn leeftijd en sociale klasse geen aanknopingspunten. Daarom werkt themagerichte targeting voor deze groepen bijzonder goed. Veel adverteerders realiseren zich niet dat ze met online adverteren een goudmijn kunnen aanboren', zegt Richard Sweep, Managing Director bij ad pepper media BeNeLux. 'Grote aantallen consumenten behoren tot deze doelgroepen. Om campagnes effectief te laten zijn en ook deze doelgroep te bereiken, moeten adverteerders ook algemene portals meenemen in hun campagnes. Wij optimaliseren de meest effectieve microcategorieën voortdurend. Dit houdt in dat de campagne alleen op die websites actief is, waarvoor een specifieke doelgroep belangstelling heeft.'

Meer informatie is te vinden op: www.adpepper.nl.

Voor een gratis demo van iSense, neem contact op via: demo@adpeppermedia.nl ####

Over ad pepper media
ad pepper media is een toonaangevend internationaal online advertentiebureau. Het bedrijf biedt mediabureaus, adverteerders en websites effectieve maatwerkoplossingen. Deze omvatten een breed scala van online advertentiemogelijkheden op het gebied van branding, performancemarketing, e-mailmarketing en affiliate-marketing. Vanuit zestien kantoren in tien Europese landen en in de Verenigde Staten beheert ad pepper media campagnes voor duizenden lokale en internationale advertentieklanten in meer dan vijftig landen wereldwijd. ad pepper media is beursgenoteerd en zijn aandelen worden verhandeld in het Prime Standard-segment van de Frankfurt Stock Exchange (SIN:940 883). Voor meer informatie: www.adpepper.nl.

Contactgegevens



Ingezonden persbericht