Verschillen tussen jongens en meisjes: een breinkwestie


Jelle Jolles in Rode Hoed-Wetenschapscafé

AMSTERDAM, 20100506 -- Jelle Jolles is maandag 10 mei in De Rode Hoed te gast in een nieuwe aflevering van het Wetenschapscafé. De vraag naar de oorzaak van de verschillen tussen jongens en meisjes in relatie tot leren staat centraal deze avond.

Aanvang: 20.00 uur
Datum: maandag 10 mei
Moderator: Simon Rozendaal
Organisatie: De Rode Hoed i.s.m. prof.dr. G.J.B. van Ommen (CMSB) en artsenwebsite Care4Cure


Waarom zijn jongens en meisjes zo verschillend? Waardoor doen meisjes het zoveel beter in het onderwijs en hoe komt het dat concentratieproblemen vooral bij jongens voorkomen? Kunnen meisjes nou echt minder goed rekenen en kaartlezen? De hersenen geven het antwoord: het brein blijkt pas ver na het 20e levensjaar `volwassen' te zijn. Meisjes lopen daarin enkele jaren voor op jongens, net zoals de puberteit bij meisjes eerder inzet en ook eerder is afgerond. Maar ook de steun, sturing en inspiratie door ouders en school zijn essentieel. De verschillen tussen jongens en meisjes zijn dus een kwestie van zowel brein als omgeving.

Spreker
Jelle Jolles is hoogleraar hersenen, gedrag & educatie aan de Vrije Universiteit, en directeur van het onderzoekscentrum `Brein en leren', dat zich richt op de ontwikkeling van kinderen en jongeren in relatie tot brein, onderwijs en opvoeding. Als neuropsycholoog en leider van een landelijk onderzoeksprogramma `LEREN' probeert hij een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoekers en de praktijk van het onderwijs.

Stichting De Rode Hoed





Ingezonden persbericht