Waterschap staat positief op de kaart
Laatste wijziging: 11 mei 2010
Waterschapstaken zijn bekend, de communicatie is goed en het imago
positief. Dat blijkt uit het Groot Sallands Burgerpanel van het
Waterschap Groot Salland. Dit panel, bestaande uit willekeurig
geselecteerde inwoners uit het werkgebied, nam deel aan een peiling
over de bekendheid met taken en projecten van het waterschap, de
informatieverstrekking én het imago en de zichtbaarheid.
De meeste waterschapstaken zijn bij een meerderheid bekend. De taak
`beheer en onderhoud van dijken' scoort zelfs 92 procent. Minder bekend
zijn `onderzoek zwemwaterkwaliteit' en de `rol van het waterschap bij
(water)recreatie', respectievelijk 43 en 47 procent.
Om een indruk te krijgen van de belangstelling voor specifieke thema's
en onderwerpen is het panel gevraagd waarover men graag geïnformeerd
wil worden. Een kleine meerderheid van 53 procent noemt hier de rol van
het waterschap bij recreatie. Over de andere taken van het waterschap
ligt het percentage lager.
Bekende projecten
Ook is nagegaan hoe bekend de projecten van Groot Salland zijn. Hieruit
kwam naar voren dat de meest bekende projecten zijn: `bypass Kampen',
`Ruimte voor de Rivier', `stadsgrachten Zwolle`, `Ruimte om te leven
met water', `Diepenveen-Rande' en `Zandwetering'. Ook `Ruimte voor de
Vecht' wordt hier veelvuldig genoemd.
Gewoon water
Het huis-aan-huis-magazine Gewoon water blijkt goed te scoren. Op de
vraag waar men het waterschap en berichtgeving erover zoal tegenkomt,
noemt bijna 60 procent het waterschapsmagazine. Ook artikelen in
dagbladen, huis-aan-huis-kranten en internet worden beschouwd als
belangrijke bron voor informatie. Daarnaast is ook de bijsluiter bij de
belastingaanslag een bekend informatiemiddel (65 procent).
Imago
Het Waterschap Groot Salland wordt door de deelnemers aan het Groot
Sallands Burgerpanel gezien als een milieubewuste, nuttige en
noodzakelijke organisatie met een professionele en betrouwbare
uitstraling. Over de zichtbaarheid zijn de meningen wat verdeeld. Toch
blijkt dat bijna alle middelen door een meerderheid van de panelleden
bekend zijn. Een ruime meerderheid is bekend met borden in het gebied
en bij watergangen en gemalen (70 tot 84 procent). Een kleinere
meerderheid geeft aan bekend te zijn met de huisstijl op bedrijfsauto's
en borden bijrioolwaterzuiveringsinstallaties (respectievelijk 55 en 54
procent).
Meer informatie is te vinden op www.wgs.nl/burgerpanel.
Belangstellenden kunnen zich daar ook aanmelden voor het Groot Sallands
Burgerpanel.
Waterschap Groot Salland | Dr. van Thienenweg 1 |
Postbus 60 | 8000 AB Zwolle | t (038) 455 72 00 | info@wgs.nl
Waterschap Groot Salland