Consumentenbond
11 mei 2010
Meer duidelijkheid in de mondzorg
Alle partijen in de mondzorg moeten zich inzetten voor één set algemene
voorwaarden en een laagdrempelige geschillencommissie voor consumenten.
De Consumentenbond deed deze oproep 10 mei 2010 in televisieprogramma
Radar. Consumenten die dan een geschil of klacht hebben over hun
tandarts, mondhygiëniste of behandeling kunnen dan terecht bij één
loket voor het oplossen van hun probleem.
binnenpagina_orthodontist Radar toonde aan dat tandartsen steeds vaker
taken laten uitvoeren door lager opgeleide krachten, zoals
preventie-assistenten of tandartsassistenten. Omdat het niet duidelijk
is wanneer iemand precies bekwaam is, kan dit gevaarlijke situaties
leiden. Met taakdelegatie hoeft niets mis te zijn, maar bij
ingewikkelde behandelingen zoals boren of kiezen trekken moeten de
opleidingseisen veel duidelijker en eenduidig zijn. De Consumentenbond
eist dat voor consumenten altijd duidelijk is wie er in hun mond aan
het werk is, welke behandeling hij krijgt en wat hij daarvoor moet
betalen. Als daarnaast blijkt dat steeds meer behandelingen worden
uitgevoerd door goedkopere krachten, moeten deze besparingen leiden tot
een lagere rekening voor consumenten. De Consumentenbond roept
toezichthouder NZa op tot een gedegen onderzoek onder tandartsen om
meer inzicht te krijgen in deze praktijk en de tarieven die er gelden.
Om consumenten te helpen bij het krijgen van inzicht in de
tandartsrekening heeft de bond een checklist opgesteld. Hieronder
enkele tips:
* Spreek met de tandarts af wat een behandeling inhoudt en gaat
kosten;
* Vraag bij een dure en uitgebreide behandeling eerst een offerte.
Leg deze aan je zorgverzekeraar voor, zodat duidelijk is wat vanuit
de verzekering vergoed wordt;
* Kijk voordat je instemt met een behandeling ook zelf in de
polisvoorwaarden naar de vergoeding van de tandartskosten;
* Vraag bij twijfel een andere tandarts een second opinion, het
maximale tarief daarvoor (exclusief röntgenfoto's) is EUR 92;
* Controleer altijd de rekening;
* Controleer de tarieven met die op de lijst die te vinden is op
www.tandartsennet.nl. Klik op `patiënteninformatie' en daarna op
`tarieven tandartsen' voor de brochure.
* Heb je twijfels over de tandtechniekkosten (de kosten voor een
kroon of brug) vraag de rekening hiervan dan op bij de tandarts.
Het bedrag dat de tandtechnieker in rekening brengt moet terug te
vinden zijn op de tandartsrekening. Alleen wanneer de tandarts zelf
de materialen maakt mag hij hogere kosten in rekening brengen. De
daarvoor geldende tarieven staan op de tarievenlijst.