Consumentenbond

4 mei 2010

Meldpunt afhandeling aswolk geopend

Bij de Consumentenbond zijn tientallen vragen en klachten binnengekomen over de afhandeling van het vliegverbod na de vulkaanuitbarsting op IJsland. Hieruit blijkt dat veel mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd. Om zicht te krijgen op de afhandeling opent de bond een meldpunt op www.consumentenbond.nl/meldpuntvliegverbod.

budgetvluchten_home Nu alle passagiers weer op hun bestemming zijn, is in de reis- en luchtvaartwereld de discussie losgebarsten wie voor welke kosten moet opdraaien. De resultaten van het meldpunt worden gebruikt om te waarschuwen voor onwillige luchtvaartmaatschappijen en passagiers te informeren over hun rechten. Zo nodig schakelt de bond de Inspectie Verkeer en Waterstaat in.

'Maximale druk'

EU-commissaris Kallas (Transport) heeft aangekondigd dat hij 'maximale druk' zal uitoefenen op luchtvaartmaatschappijen om aan gestrande passagiers niet gebruikte tickets en de uitgaven voor onderdak en maaltijden terug te betalen. Daarnaast heeft de Europese Commissie twee standaardformulieren opgesteld die gedupeerde luchtvaartpassagiers kunnen invullen en indienen bij hun luchtvaartmaatschappij of, in het geval van een pakketreis, bij hun reisorganisatie.
* Klik hier voor het formulier voor de luchtvaartmaatschappij.
* Klik hier voor het formulier voor de reisorganisatie.

Zie het origineel