Gemeente Lansingerland
Overschrijding geluidsnormen HSL
Uit de tussenresultaten van het onafhankelijke lange duur
geluidmeetonderzoek dat de gemeente Lansingerland heeft laten uitvoeren
naar de geluidsbelasting van de HSL, blijkt dat de grenswaarden op de
gevel wordt overschreden.
Er vindt in de huidige situatie een overschrijding van de
geluidsproductie op de gevel plaats van 3 à 4 decibel, in de
eindsituatie wordt een overschrijding verwacht van 11 decibel. Bij het
onderzoek is rekening gehouden met de door de minister van Verkeer en
Waterstaat aangekondigde maatregelen zoals het aanpassen van remblokken
door vervanging van de gietijzeren remblokken door kunststof
LL-blokken. Daarnaast zullen de komende tijd de Traxx treinen vervangen
worden, gaan er meer treinen op een dag rijden en zal er met hogere
snelheden worden gereden. De metingen zijn mede daarom vertaald naar de
geprognosticeerde eindsituatie. Deze doorrekening laat zien dat het
geluid niet zal afnemen, maar verder zal toenemen.
Â
Vervolgacties
Â
1. De gemeente heeft vandaag naar aanleiding van de resultaten van het
onderzoek bij de minister van Verkeer en Waterstaat aangedrongen binnen
een week verdere maatregelen te nemen om de geluidsbelasting te
verminderen. Daarnaast is ook High Speed Alliance B.V. (HSA), de
exploitant van de treinen over de HSL-Zuid, op de hoogte gesteld van de
resultaten van het onderzoek. Ook bij HSA heeft de gemeente erop
aangedrongen binnen een week (uiterlijk 18 mei) maatregelen te nemen om
te gaan voldoen aan de grenswaarden zoals vastgelegd in het
Tracé-besluit. Indien binnen een week noch door de minister van
Verkeer en Waterstaat, noch door HSA maatregelen zijn genomen dan zal
de gemeente tegen de Staat en HSA een kort gedingprocedure bij de
civiele rechter aanhangig maken om op korte termijn een einde aan de
geconstateerde overtredingen te maken
Â
2. Daarnaast zal de gemeente de gegevens uit het geluidmeetonderzoek
gebruiken in het bezwaarschrift dat momenteel wordt ingediend tegen de
minister van VROM. De gemeente had de minister van VROM al eerder
verzocht handhavend op te treden tegen de geluidsoverlast die
veroorzaakt wordt door de HSL. De minister heeft dit verzoek afgewezen,
omdat er volgens haar geen sprake zou zijn van de overschrijding van de
geluidsnormen. Het onafhankelijk uitgevoerde geluidmeetonderzoek
bewijst echter het tegendeel.
Â
3. De gemeente brengt ook de Tweede Kamerfracties op de hoogte van de
resultaten van het onderzoek met een verzoek de bevindingen mee te
nemen bij het Algemene Overleg met de minister van Verkeer en
Waterstaat op 18 mei en bij hem aan te dringen op verdere maatregelen.
Ook wordt de fracties gevraagd de resultaten van het onderzoek te
betrekken bij de besprekingen over een regeerakkoord. Verder verzoekt
de gemeente de minister van VROM om maatregelen te treffen om de
geluidsnormen te handhaven.
Â
Lange duur metingen
De tussenrapportage geeft een beeld van de eerste lange duur metingen.
Dit zijn juridisch harde metingen die aan de wettelijke eisen voldoen.
De lange duur metingen worden voortgezet. De gemeente Lansingerland
hoopt medio juni het eindrapport te kunnen presenteren.
Â
Doelen onderzoek
Vanuit de inwoners zijn er veel klachten ontvangen over geluidsoverlast
door de HSL. De gemeenteraad van Lansingerland heeft daarom op 24
september 2009 budget vrijgemaakt voor het uitvoeren van een meting
naar de geluidsbelasting van de HSL. Doelen van het onderzoek zijn:
1) helder te krijgen of de HSL aan de wettelijke geluidsnormen voldoet
met de tijdelijke en definitieve treinstellen. Bij deze meting wordt er
rekening gehouden met weertype, rijsnelheden, ligging HSL en genomen
geluidmaatregelen rond de HSL;
2) een goed beeld te geven van de ervaren geluidsoverlast van de
inwoners in Lansingerland.
Â
Bijgevoegd vindt u de notitie 'HSL geluidbelastingen o.b.v.
meetresultaten t/m 7 april 2010'
Te downloaden:
* DMS_MP-#21052251-v1-HSL_geluidmetingen__resultaten_tm 7 april.pdf
(289,42 KB)