GEMEENTE
LOPIK Persgesprek 11 mei 2010
Nadat het presidium de agenda heeft bepaald van de commissie- en raadsvergadering van de
P gemeente Lopik worden de belangrijkste onderwerpen toegelicht via een persbericht en
persgesprek.
Agendapunten commissie 11 mei 2010 en raad
E 25 mei 2010
R Knelpunten voetbalverenigingen
Samen met de veldencommissie zijn voor de vier voetbalverenigingen de
S knelpunten en mogelijke oplossingen in kaart gebracht. De totale kosten
voor de voorgestelde uitbreiding en renovaties bedragen 550.000,-. Het
college stelt de raad voor een eenmalige dotatie te doen van 456.000,-
B vanuit de algemene reserve en 94.000,- beschikbaar te stellen vanuit de
voorziening onderhoud sportvelden.
E In de raadsvergadering van 16 februari 2010 is een voorstel behandeld over
uitbreiding en renovatie van het complex van voetbalvereniging SV Lopik. De raad
heeft niet ingestemd met het voorstel en een amendement aangenomen. Kern van
het amendement is de opdracht knelpunten bij alle voetbalverenigingen in de
R gemeente Lopik in beeld te brengen en een nieuw voorstel te maken hoe deze
knelpunten eventueel op te lossen zijn. Daarbij moet ook nadrukkelijk worden
gekeken naar de hoogte van de gemeentelijke bijdrage en de bijdrage van de
afzonderlijke verenigingen. Hierbij gaat het om SV Lopik, VV Benschop, SVP '81
I en VV Cabauw.
De afgelopen periode is benut om met de veldencommissie de knelpunten in
C beeld te brengen en mogelijke oplossingen te bedenken. In de veldencommissie
zijn alle vier voetbalverenigingen vertegenwoordigd.
De uitkomst is dat elke vereniging een tekort heeft aan velden. Er is ook gekeken
H naar de behoefte en staat van onderhoud van de velden. Daarnaast zijn de voor-
en nadelen van kunstgras versus natuurgras bekeken en de kosten in kaart
gebracht. Na afstemming met de veldencommissie stelt het college de raad het
volgende per vereniging voor, waarbij wordt uitgegaan van natuurgras. In geval
T van kunstgras zullen de verenigingen de meerkosten zelf moeten betalen.
SV Lopik
Totale renovatie en uitbreiding van het huidige trainingsveld in 2010 en een stukje
aanbreiden van veld 3. Voor de uitbreiding zal een deel van het al aangekochte
terrein worden benut. Daarmee worden veld 3 en het trainingsveld een volwaardig
veld, waar een deel van het tekort aan wedstrijdcapaciteit kan worden
opgevangen. In 2011 zal veld 2 worden gerenoveerd. Kosten 350.000,-.
De vereniging heeft vervolgens bijna een jaar de tijd om te bezien of zij in staat is
de meerkosten van een kunstgrasveld op te brengen.
VV Benschop
Totale renovatie van veld 2 in 2010. Kosten 50.000,-.
Over vijf jaar zijn het hoofdveld en veld 3 toe aan een toplaagrenovatie. Er zou
dan voor gekozen kunnen worden het hoofdveld te voorzien van kunstgras.
Renovatie van veld 3 kan dan vervallen. De vereniging moet zelf de meerkosten
voor kunstgras opbrengen.
SVP `81
Aanleg van een klein kunstgrasveld in 2010 op het onbenutte deel van een eerder
aangekocht perceel. Kosten 100.000,-. Dit veld kan worden ingezet als
trainingsveld. Het huidige trainingsveld kan worden benut voor wedstrijdcapaciteit.
VV Cabauw
Veld 2 en het trainingsveld inruilen voor een kunstgrasveld. Als de vereniging de
meerkosten voor kunstgras niet zelf kan opbrengen, is het volledig renoveren van
veld 2 op korte termijn noodzakelijk. Kosten 50.000,-.
De totale kosten voor de voorgestelde uitbreiding en renovaties bedragen
550.000,-. Het college stelt de raad voor een eenmalige dotatie te doen van
456.000,- vanuit de algemene reserve en 94.000,- beschikbaar te stellen
vanuit de voorziening onderhoud sportvelden.
Beleidslijn bijzondere begraafplaatsen op
particuliere grond
Het college stelt de raad voor de beleidslijn bijzondere begraafplaatsen in
particuliere grond vast te stellen. Deze houdt in dat slechts in zeer
uitzonderlijke gevallen toestemming verleend zal worden aan het begraven
in particuliere grond.
Het begraven op particulier terrein kan een grote impact hebben op de directe
omgeving. Zowel fysiek (ruimtelijke ordening) als ook psychosociaal. Het college
heeft daarom besloten een `Beleidslijn bijzondere begraafplaatsen in particuliere
grond' te laten ontwikkelen.
De Wet op de lijkbezorging (Wlb) geeft in artikel 37 de mogelijkheid een bijzondere
begraafplaats aan te leggen door een kerkgenootschap dan wel een
privaatrechtelijke persoon of een natuurlijk persoon. Uitgaande van een voldoende
en gedifferentieerd aanbod van begraafmogelijkheden in de gemeente Lopik,
behoren particuliere begraafplaatsen in eigen grond niet tot toelaatbare functies
op grond van ruimtelijk ordening. Van dit beleid dient slechts in zeer uitzonderlijke
gevallen te worden afgeweken; dit ter beoordeling van de gemeenteraad.
Het college stelt de raad voor deze beleidslijn vast te stellen.
Beleidskader participatiebudget 2010-2013
Op het gebied van re-integratie, inburgering en volwasseneneducatie biedt
de gemeente Lopik al jaren de nodige ondersteuning aan inwoners. Het
Beleidskader participatiebudget 2010-2013 bevat geen radicale wijzigingen,
maar geeft handen en voeten aan de samenkomst van de Wet werk en
bijstand (WWB), Wet inburgering (WI) en Wet educatie en beroepsonderwijs
(WEB). Het college stelt de raad voor in te stemmen met het beleidskader.
Om mensen makkelijker aan een baan te helpen en maatschappelijke participatie
te bevorderen, heeft het kabinet met ingang van 1 januari 2009 de middelen voor
re-integratie, inburgering, en volwasseneneducatie via wetgeving gebundeld in
een participatiebudget. Gemeenten hebben de beschikking over dit budget en
hebben meer bestedings- en beleidsruimte dan voorheen.
Het participatiebudget moet bijdragen aan het vergroten en bevorderen van
arbeidsparticipatie en maatschappelijke participatie. Daarbij is het verwerven en
behouden van (een bepaalde mate van) zelfredzaamheid een belangrijk doel.
De gemeente biedt samen met maatschappelijke partners passende voor-
zieningen aan inwoners om beperkingen en belemmeringen op individueel niveau
weg te werken, zodat zij in staat zijn naar vermogen en duurzaam mee te doen.
Met het participatiebudget worden de schotten verwijderd tussen de WWB, WI en
WEB, administratieve lasten verminderd en kunnen nieuwe mogelijkheden worden
benut. Hierdoor wordt de uitvoering geoptimaliseerd en daarmee de
dienstverlening aan de inwoners verbeterd.
Het Beleidskader participatiebudget 2010-2013 is ontwikkeld in samenwerking met
de gemeente Nieuwegein en tot stand gekomen via een interactief proces. Hierbij
waren zowel interne als externe personen en instanties betrokken op bestuurlijk,
beleidsmatig en uitvoerend niveau. Het Cliëntenplatform Lopik heeft kennis geno-
men van het beleidskader en hier positief op gereageerd.
In 2010 wordt het Beleidskader participatiebudget 2010-2013 uitgewerkt in
concrete verordeningen en uitvoeringsbesluiten. Het Cliëntenplatform Lopik zal
actief bij dit proces worden betrokken en om advies worden gevraagd.
Het college stelt de raad voor in te stemmen met het Beleidskader
participatiebudget 2010-2013.
Opheffing gemeentelijke monumentencommissie
Wanneer de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) van kracht
wordt, zal de gemeentelijke monumentencommissie naar verwachting niet
altijd aan de hogere eisen kunnen voldoen. Het college stelt daarom de raad
voor de gemeentelijke monumentencommissie op te heffen en aan te sluiten
bij de monumentencommissie van Welstand en Monumenten Midden
Nederland (WMMN).
De gemeente Lopik beschikt over een gemeentelijke monumentencommissie die
adviseert over diverse aspecten van monumentenzorg, waaronder aanvragen om
monumentenvergunning en aanwijzing van gemeentelijke monumenten. Deze
commissie heeft haar adviestaken altijd naar volle tevredenheid uitgevoerd.
Wanneer de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) van kracht wordt,
komen de eisen aan de advisering door de monumentencommissie aanzienlijk
hoger te liggen. De verwachting is dat de gemeentelijke monumentencommissie
niet altijd aan deze eisen zal kunnen voldoen, met name voor het halen van
strenge tijdslimieten voor advisering.
De gemeenten Montfoort, IJsselstein en recent ook Oudewater zijn aangesloten bij
de monumentencommissie van Welstand en Monumenten Midden Nederland
(WMMN). Zij zijn tevreden over deze monumentencommissie. WMMN is volledig
voorbereid op de verhoogde eisen voor advisering na invoering van de WABO.
Daarnaast is regionale samenwerking met buurgemeenten realistisch.
Het college stelt de raad daarom voor de gemeentelijke monumentencommissie
op te heffen en de verordening op de monumentencommissie gemeente Lopik
1998 in te trekken. Daarnaast wordt voorgesteld opdracht te verstrekken aan
WMMN om de advisering van diverse aspecten van monumentenzorg op zich te
nemen en in te stemmen met het aanwijzen van één burgerlid in de monumenten-
commissie van WMMN. Dit burgerlid wordt aangewezen door het college van
burgemeester en wethouders.
Voorjaarsnota 2010
De voorjaarsnota is de eerste bestuursrapportage van 2010. Hierin wordt de
stand van zaken gegeven van de in de programmabegroting 2010
opgenomen activiteiten. Het college stelt de raad voor de 1e bestuurs-
rapportage 2010 vast te stellen.
Per programma wordt een toelichting gegeven op de vermeldenswaardige
financiële verschillen tussen de begroting en de gerealiseerde baten en lasten.
Er is sprake van een tekort van 142.359,-. Dit kan worden gedekt vanuit de
algemene reserve, waardoor de begroting weer sluitend is.
Het college stelt de raad voor kennis te nemen van de in de 1e bestuursrapportage
2010 gegeven voortgang van de uitvoering van de programmabegroting 2010.
Daarnaast stelt het college de raad voor de 1e bestuursrapportage 2010 vast te
stellen inclusief de openomen begrotingswijzingen en het resultaat te ontrekken
aan de algemene reserve.
Lopende projecten in de gemeente Lopik, gerangschikt naar
portefeuillehouder.
Portefeuillehouder: Burgemeester R.G. Westerlaken-Loos: Algemene en
bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid,
Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie,
Communicatie, Personeel en organisatie, Burgerzaken, Dienstverlening,
Gezondheidszorg en Economische Zaken. Daarnaast behartigt zij de projecten
Lopik 2030 (strategische visieontwikkeling) en Ontwikkeling Klantcontactcentrum.
Medewerking inwoners gevraagd bij opstellen
strategische visie Lopik 2030
De gemeente Lopik is bezig met het opstellen van een strategische visie als
basis voor toekomstige beleidsdocumenten. De gemeente vraagt hulp van
haar inwoners bij het opstellen van dit document. Daarom nodigt
burgemeester Westerlaken-Loos inwoners uit voor een bijeenkomst op
donderdag 27 mei 2010 van 17.00 tot 20.00 uur in het gemeentehuis van
Lopik. Deelnemers wordt daarbij eenvoudige avondmaaltijd aangeboden.
Onder leiding van adviesbureau BMC worden de sterke punten en verbeterpunten
van de gemeente besproken op vier terreinen:
1. Imago en positionering in de regio: o.a. samenwerkingsverbanden en relatie
tot andere gemeenten;
2. Overheid en inwoners: o.a. relatie overheid en inwoners/bedrijfsleven, wijk- en
buurtbeheer;
3. Samenleven: o.a. demografische ontwikkeling, voorzieningen, veiligheid,
gezondheidszorg en onderwijs;
4. Ruimte en economische structuur: o.a. wonen, werken, mobiliteit, natuur- en
landschap.
Op basis van deze bijeenkomst en separate bijeenkomsten met maatschappelijke
organisaties en ambtenaren verwacht de gemeente Lopik een samenhangend en
sterk strategisch document te kunnen opstellen; een strategische visie Lopik 2030.
Het college zal deze strategische visie ter vaststelling voorleggen aan de
gemeenteraad.
Inwoners van de gemeente Lopik van 18 jaar en ouder kunnen zich aanmelden
voor de bijeenkomst op 27 mei 2010. Hiervoor kunnen zij tot 21 mei 2010 contact
opnemen met het bestuurssecretariaat, telefoon 0348 559 944, email
bestuurssecretariaat@lopik.nl
Maatschappelijke organisaties zijn per brief uitgenodigd. Ook zij kunnen zich tot
21 mei 2010 aanmelden.
Portefeuillehouder; Wethouder G.J. Spelt:1e loco-burgemeester. Ruimtelijke
ontwikkeling en beheer, Vergunningverlening en handhaving, Volkshuisvesting,
Verkeer, Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie
en Accommodaties en gebouwenbeheer. Daarnaast behartigt hij de projecten
Centrumplan (herontwikkeling centrum Lopik-dorp), Woningbouwprojecten en
Revitalisering bedrijventerrein.
Zaterdag 12 juni 2010 open dag gemeentewerf en
brandweerkazerne Lopik
Ter gelegenheid van de opening van de nieuwe brandweerkazerne en
gemeentewerf met milieustraat organiseert de gemeente Lopik een open dag
op zaterdag 12 juni 2010. Alle inwoners zijn tussen 11.00 en 16.00 uur van
harte welkom op de M.A. Reinaldaweg 19-21 in Lopik. De medewerkers van
de brandweer en gemeentewerken bieden een afwisselend programma met
verschillende demonstraties. Inwoners kunnen ook een kijkje nemen in de
diverse gebouwen en op het terrein.
Het terrein voor de brandweerkazerne en gemeentewerf met milieustraat beslaat
circa 17.500 m² aan de M.A. Reinaldaweg 19-21. Op het terrein staat een nieuw
gezamenlijk gebouw voor de brandweer en het personeel van gemeentewerken.
Rondom het gebouw zijn parkeerplaatsen en een oefenterrein voor de brandweer
aangelegd. Midden op het terrein ligt een afvalbrengstation met een verhoogd
perron, waarvan bezoekers hun afval in de diverse containers kunnen deponeren.
De brandweer heeft een eigen ontsluiting vanaf het terrein op de parallelweg en
voor uitrukken een rechtstreekse ontsluiting op de provinciale weg N210. Bij deze
ontsluiting zijn verkeerslichten geplaatst, die bij een uitruk in werking treden en
rood licht aangeven voor het verkeer op de provinciale weg.
Eind april 2010 vond de technische oplevering plaats, een jaar na het slaan van de
officiële paal door wethouder Spelt op 24 maart 2009. In mei 2010 verhuizen de
medewerkers van brandweer en gemeentewerken van oude locatie aan de
Meeuwenlaan naar de nieuwbouw aan de M.A. Reinaldaweg. Naar verwachting
zal de nieuwbouw begin juni in gebruik worden genomen. De gemeente zal haar
inwoners tijdig van deze datum op de hoogte stellen, zodat zij weten vanaf welke
datum zij niet meer terecht kunnen op de oude locatie.
De officiële opening voor genodigden vindt plaats op vrijdagmiddag 11 juni 2010.
Op zaterdag 12 juni 2010 zijn nadrukkelijk alle inwoners van harte welkom op de
open dag. De medewerkers van de brandweer en gemeentewerken bieden een
afwisselend programma met verschillende demonstraties. Inwoners kunnen ook
een kijkje nemen in de diverse gebouwen en op het terrein. Vanaf de oude locatie
aan de Meeuwenlaan wordt een gratis busdienst verzorgd naar en van de
nieuwbouw.
Vanwege de feestelijkheden is de gemeentewerf op 11 en 12 juni 2010 gesloten
voor het brengen van afval.
Het voormalige terrein van gemeentewerken en de brandweer aan de
Meeuwenlaan wordt betrokken bij de herinrichting van het centrum van Lopik-
dorp.
Portefeuillehouder: Wethouder K.A.C. de Korte-de With: 2e loco-
burgemeester. Wet maatschappelijke ondersteuning, Kinderopvang, Sociale
zaken, Vreemdelingenbeleid en Onderwijs, leerplicht, volwasseneneducatie en
inburgering. Daarnaast behartigt zij het project Centrum voor Jeugd en Gezin.
Lopik heeft Digitaal Centrum voor Jeugd en Gezin
Op 1 maart 2010 is het Digitale Centrum voor Jeugd en Gezin (DCJG)
geopend. Op www.cjglopik.nl kunnen inwoners terecht voor vragen over
gezond opgroeien en opvoeden.
Internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Websites zijn zeven
dagen per week en 24 uur per dag te raadplegen. Met ondersteuning van de
provincie Utrecht is de website www.cjglopik.nl geïmplementeerd.
Via een database van ruim 500 veelgestelde vragen over gezond opgroeien en
opvoeden gedurende de zwangerschap en eerste twee levensjaren, kunnen
opvoeders relatief simpel en snel verder worden geholpen. Het is voor opvoeders
mogelijk aanvullende vragen te stellen via mail of telefoon. Onderzoek heeft
aangetoond dat dankzij deze laagdrempelige toegang tot betrouwbare informatie,
mensen makkelijker de stap zetten tot een bezoek aan het fysieke Centrum voor
Jeugd en Gezin. Dit fysieke CJG zal in Lopik per 1 januari 2011 van start gaan.
Een digitaal CJG kan een fysiek CJG niet vervangen. Wel kan het aanvullend
werken. Het digitale CJG gaat vooral over het laagdrempelig verstrekken van
informatie en advies, waarbij de kwaliteit is gewaarborgd. De website is gevuld
met landelijke en lokale informatie.
Lopik heeft antidiscriminatieloket
Inwoners die zich gediscrimineerd voelen en hierover een klacht willen
indienen, kunnen hiervoor terecht bij de gemeente Lopik. Zij kunnen hun
klachten persoonlijk, per telefoon, brief of e-mail indienen. De gemeente
neemt de klacht in behandeling en verwijst zonodig door naar Stichting Art.
1 Midden Nederland, waarmee een samenwerkingsovereenkomst is
gesloten.
Iedereen in Nederland moet discriminatie in zijn of haar woonplaats kunnen
melden. Inwoners van de gemeente Lopik kunnen gevallen van discriminatie en
ongelijke behandeling melden bij het antidiscriminatieloket dat vanaf 1 april 2010
operationeel is. Elke maandag- en donderdagochtend van 09.00 tot 12.00 uur en
elke dinsdag van 09.00 tot 17.00 uur kunnen inwoners persoonlijk hun klacht over
discriminatie indienen bij het gemeentehuis aan het Raadhuisplein 1 in Lopik.
Gedurende deze openingstijden kunnen inwoners ook telefonisch contact
opnemen met het antidiscriminatieloket via telefoonnummer 0348-559 955.
Het antidiscriminatieloket is ook per brief en e-mail bereikbaar via Postbus 50,
3410 CB Lopik en e-mailadres antidiscriminatieloket@lopik.nl
Wanneer inwoners een brief of e-mail sturen, krijgen zij binnen drie werkdagen
antwoord. De klachtbehandeling is gratis.
Inwoners kunnen ook rechtstreeks een klacht over discriminatie indienen bij
Stichting Art. 1 Midden Nederland. Deze stichting werkt in opdracht van de
provincie Utrecht. Inwoners kunnen hun klacht met een consulent bespreken en
de klachtbehandeling is gratis. Het bezoekadres is Croeselaan 163, 3521 BL
Utrecht. De openingstijden zijn elke werkdag van 09.00 tot 17.00 uur. De stichting
is telefonisch 24 uur per dag bereikbaar via 030-232 86 66 of 0900-2 354 354.
Stichting Art. 1 Midden Nederland is ook per brief en internet bereikbaar via
Postbus 215, 3500 AE Utrecht en www.art1middennederland.nl.
Portefeuillehouder: Wethouder W.F. Perlot: 3e loco-burgemeester. Sport, Kunst
en cultuur, Wijk- en buurtbeheer, Natuur, landschap en milieu, Waterplan,
Recreatie en toerisme, Monumentenzorg, Informatiebeleid en automatisering en
Financiën. Daarnaast behartigt hij de projecten Dorpshuis Lopik (nieuwbouw) en
Dorpshuis Benschop (renovatie).
Viering 40 jaar zwembad Lobeke
Openlucht zwembad Lobek viert in 2010 zijn 40 jarig bestaan. De
feestcommissie "Lobeke 40 jaar" heeft feestelijke activiteiten op het
programma staan voor de viering van het robijnen jubileum.
Zo wordt op 15 mei 2010, de dag waarop precies 40 jaar geleden zwembad
Lobeke opende, een waterverrassing onthuld. Dankzij gulle giften van vele
sponsoren kon dit voor de kinderen worden aangeschaft.
Op 9 juni 2010, de 40ste dag van het 40ste jaar dat het zwembad officieel open is,
wordt een gezellige middag georganiseerd met alle inwoners die in 1970 zijn
geboren of in dat jaar een zwemdiploma hebben gehaald. Het zwembad wil
zwemdiploma's en foto's van inwoners uit 1970 graag lenen. Zij kunnen hiervoor
contact opnemen met zwembad Lobeke via 0348 551 721 of zwembad@lopik.nl
De jaarlijkse zwemvierdaagse van 14 tot en met 18 juni 2010 wordt extra
feestelijk.
Op zaterdag 4 september 2010 wordt een zeskamp voor verenigingen uit de
gemeente Lopik gehouden. Deze dag zal in het teken staan van gezelligheid en
sportiviteit, waarbij wordt gestreden om de felbegeerde titel `Beste Vereniging van
Lopik'. Elke vereniging kan met een team van maximaal acht personen
deelnemen.
Meer informatie en openingstijden staan in de brochure die huis-aan-huis is
verspreid en te downloaden is van de website van de gemeente Lopik.
Op www.lopik.nl is het zwembad te vinden onder de knop `Cultuur, vrije tijd en
sport'.
Lopik, 10 mei 2010
Gemeente Lopik