Senternovem

11-05-2010 |

ICT - Kroes: Eén Europese markt voor ICT is hard nodig

Eurocommissaris voor ICT Neelie Kroes sprak op 4 mei 2010 op de European Business Leaders Convention over de knelpunten in Europese ICT. Volgens Kroes is leiderschap in de private én publieke sector nodig om een aantal fundamentele Europese knelpunten op te lossen, zoals onvoldoende investeringen in R&D en het inzetten van ICT bij maatschappelijke vraagstukken als vergrijzing en klimaatverandering.

Kroes sprak over de Europese 2020 Strategie, een oproep tot slimme en duurzame groei voor heel Europa. De Digitale Agenda is er daar één van. Het is gemakkelijk om achter deze idealen te staan, maar lastiger om deze woorden om te zetten in daden en obstakels die in de weg staan te doen verdwijnen, aldus Kroes.
De sociale en economische impact van ICT moet gemaximaliseerd worden, in het bijzonder via internet. ICT vormt vijf procent van Europa's GDP, ofwel 600 miljard euro, en de afgelopen 15 jaar zorgden ICT investeringen voor 50 procent van Europa's productiviteitsgroei.

In vergelijking met andere landen buiten Europa doen we het echter niet zo goed wat betreft productiviteitsgroei, ICT-faciliteiten en nieuwe ICT-bedrijven, en dat is vreemd gezien onze kennis en kunde. Het ICT-budget van de Europese Commissie is zelfs kleiner dan dat van Google.

Om uit deze impasse te komen stelt Kroes vast dat de volgende knelpunten aangepakt moeten worden:

1. Gebrek aan investeringen in netwerken: Europa moet firstclass, open en concurrerende netwerkverbindingen realiseren.
2. Gefragmenteerde digitale markten: Europa vormt nog steeds een lappendeken van nationale online markten.

3. Gebrek aan ICT-vaardigheden: Europa lijdt onder gebrek aan ICT-kennis.

4. Gemiste kansen bij maatschappelijke issues: Europa zet ICT te weinig in voor maatschappelijke vraagstukken als vergrijzing, toename kosten gezondheidszorg en klimaatverandering.
5. Toename van cybercrime en risico van laag vertrouwen in netwerken: mensen gebruiken geen systemen die ze niet vertrouwen.
6. Onvoldoende investeringen in onderzoek en innovatie: Europa investeert te weinig in R&D en faalt bij het omzetten van kennisvoorsprong op basis van R&D in concurrentievoordeel bij marktinnovaties. Niet alleen moet er meer geïnvesteerd worden, er moeten ook bruggen geslagen worden tussen ideeën en de markt.
7. Gebrek aan interoperabiliteit: Europa maakt geen gebruik van de voordelen van interoperabiliteit. We zijn zwak in het opstellen van standaarden, openbare aanbestedingen en coordinatie, zodat interoperabiliteit ver te zoeken is.

Volgens Kroes is de oplossing voor deze problemen één interne digitale markt. Het internet is grenzeloos, maar de Europese online markten zijn dit niet. Het is vaak eenvoudiger om iets via een Amerikaanse website te bestellen dan in een ander Europees land. Voor online muziek-aankopen verschillen de rechten per Europees land, zodat de Amerikaanse online muziekmarkt vijf keer zo groot is als de Europese. De enige echte Europese single market voor online muziek levert geen geld op, dat is namelijk die van het illegaal downloaden.

Om dit soort knelpunten uit de weg te ruimen is volgens Kroes leiderschap nodig, we moeten buiten ons eigen kleine kringetje kijken en nieuwe relaties opbouwen.
De Digitale Agenda, die deze maand zal worden vastgelegd, vormt een actieplan dat deze knelpunten beoogt op te lossen.

Lees de gehele speech van Neelie Kroes op de website van de Europese Commissie.
Wijzigingsdatum |

11-05-2010