WEEK 18
VAN DE VERGADERING VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN HATTEM
GEHOUDEN OP 4 mei 2010
AANWEZIG: de burgemeester : J.W. Wiggers
de wethouder : A.G. Borst
de wethouder : L. Teuben
de secretaris : K. van Veen
AFWEZIG:
|2. |O&A|Borst|Van MFC de Marke|Met de realisatie van het |- Instemmen met het |Raadsvoorstel | |O | | |naar Kulturhus |zwembad nabij de Marke is er |projectplan en het |aanpassen t.a.v. | | | | |de Marke. |tevens een proces gestart om MFC|Kulturhusconcept in MFC de |inzicht financiële | | | | | |de Marke te optimaliseren. Dit |Marke verder uit te werken |consequenties, | | | | | |was voorheen het project |- De benodigde mandaten te |inclusief de | | | | | |herstructurering de Marke. Deze |verlenen voor de |mogelijke baten in de| | | | | |herstructurering biedt echter |ondertekening van de |exploitatie. | | | | | |mogelijkheden voor de realisatie|intentieovereenkomst en het|Tekstueel de | | | | | |van een Kulturhus. Het invoeren |indienen van de |aansluiting op de | | | | | |van het Kulturhusconcept biedt |subsidieaanvraag bij de |Kadernota | | | | | |een toegevoegde maatschappelijke|provincie en de |verduidelijken. | | | | | |waarde ten aanzien van het |subsidieaanvraag hiertoe | | | | | | |voorzieningenniveau en het |vrij te geven. | | | | | | |aanbod aan activiteiten in |De raad voorstellen om: | | | | | | |Hattem. In dit voorstel leggen |- Een uitvoeringskrediet | | | | | | |we het projectplan "van MFC de |beschikbaar te stellen om | | | | | | |Marke naar Kulturhus de Marke" |het ontwerp | | | | | | |en de bijbehorende rapportage |aanbestedingsgereed te | | | | | | |gebouwelijke aanpassingen aan u |maken en hiertoe het | | | | | | |voor. Op dit moment is de |bijgevoegde raadsvoorstel | | | | | | |uitwerking zo ver gevorderd, dat|en de rapportage | | | | | | |aan de raad kan worden |gebouwelijke aanpassingen | | | | | | |voorgesteld om een |aan te bieden aan de | | | | | | |uitvoeringskrediet beschikbaar |griffie ter verdere | | | | | | |te stellen op basis van de meest|behandeling in de brede | | | | | | |actuele ramingen. |commissie van 31 mei 2010. | | |3 |O&A|Wigge|Teamplan politie| |Geadviseerd wordt: |Conform advies | |O | |rs |2010, | |- kennis te nemen van het |besloten. | | | | |Criminaliteitsci| |teamplan van de politie van| | | | | |jfers 2009, | |2010 en dit ter informatie | | | | | |Gevaarlijke | |door te sturen aan de Raad;| | | | | |kruispunten en | | | | | | | |wegvakken, | |- kennis te nemen van de | | | | | |prioriteitenvoor| |criminaliteitscijfers en | | | | | |stel 2011 en | |deze ter informatie door te| | | | | |Integrale | |sturen aan de Raad; | | | | | |Veiligheidsmonit| |- in te stemmen met het | | | | | |or 2009. | |prioriteitenvoorstel voor | | | | | | | |2011 en dit ter | | | | | | | |vaststelling door te sturen| | | | | | | |aan de Raad; | | | | | | | |- kennis te nemen van de | | | | | | | |stand van zaken rondom de | | | | | | | |Integrale | | | | | | | |Veiligheidsmonitor en dit | | | | | | | |ter informatie door te | | | | | | | |sturen aan de Raad. | | |4 |O&A|Wigge|Jaarverslag |Op 6 oktober 2008 heeft de raad |Instemmen met het |Conform advies | |O | |rs |Integrale |de Nota Integrale Handhaving |Jaarverslag Integrale |besloten. | | | | |Handhaving 2009.|vastgesteld. In deze nota is |Handhaving 2009. Het | | | | | | |bepaald dat het bestuur ieder |verslag vervolgens | | | | | | |jaar een integraal |doorgeleiden naar de Raad | | | | | | |handhavingprogramma en een |ter kennisname. | | | | | | |jaarverslag opstelt. Het | | | | | | | |programma beschrijft de | | | | | | | |voorgenomen controles en de | | | | | | | |daarbij geldende prioriteiten. | | | | | | | |In het jaarverslag wordt | | | | | | | |vervolgens over het programma | | | | | | | |verantwoording afgelegd. Voor u | | | | | | | |ligt nu het Jaarverslag | | | | | | | |Integrale Handhaving 2009. Op | | | | | | | |basis van het verslag wordt | | | | | | | |geconcludeerd dat in 2009 | | | | | | | |conform de door Hattem | | | | | | | |gehanteerde uitgangspunten is | | | | | | | |gewerkt. De activiteiten in 2009| | | | | | | |hebben binnen de personele en | | | | | | | |financiële kaders plaats gehad. | | | |5 |O&A|Teube|Milieujaarversla|Ieder jaar legt het College van | Instemmen met het |Conform advies | |O | |n |g 2009. |Burgemeester en Wethouders een |Milieujaarverslag 2009 en |besloten. | | | | | |milieujaarprogramma en een |deze ter kennisname aan de | | | | | | |milieujaarverslag voor aan de |Raad aanbieden. | | | | | | |Raad. In het programma worden de| | | | | | | |voorgenomen acties aangekondigd | | | | | | | |en in het verslag wordt ieder | | | | | | | |jaar verantwoording afgelegd ten| | | | | | | |aanzien van de uitvoering van | | | | | | | |dat programma. | | | | | | | |Het milieujaarverslag en | | | | | | | |-programma zijn belangrijke | | | | | | | |instrumenten binnen de | | | | | | | |gemeentelijke beleidvoering. | | | | | | | |Niet enkel voor gemeenteraad en | | | | | | | |college, maar ook voor het | | | | | | | |management en de medewerkers | | | | | | | |biedt deze cyclus een basis voor| | | | | | | |het dagelijks handelen. | | | | | | | |Daarnaast is het verplicht om | | | | | | | |een verslag en jaarrapport te | | | | | | | |versturen aan de VROM Inspectie | | | | | | | |en de provincie. Dit dan weer in| | | | | | | |het kader van verantwoording aan| | | | | | | |hogere overheden. | | | | | | | |Het milieujaarverslag 2009 ligt | | | | | | | |nu voor. De resultaten worden zo| | | | | | | |concreet mogelijk weergegeven, | | | | | | | |mede in antwoord op het verzoek | | | | | | | |daartoe uit de commissie | | | | | | | |(11-05-09, behandeling | | | | | | | |milieujaarverslag 2008). | | | |6 |O&A|Wigge|Jaarplan 2010 en|Het NOG Veiligerhuis is een |- Kennis te nemen van het |Conform advies | |O | |rs |jaarverslag 2009|samenwerkingsverband tussen het |jaarplan |besloten. | | | | |NOG |OM, politie en de gemeenten uit |2010 / jaarverslag 2009 en | | | | | |Veiligerhuis. |de Regio Noord-Oost Gelderland. |van de informatiefolder met| | | | | | |Bijgevoegd verslag betreft een |betrekking tot het NOG | | | | | | |verslag van de werkzaamheden die|Veiligerhuis. | | | | | | |in 2009 zijn uitgevoerd en de |- De stukken ter informatie| | | | | | |werkzaamheden die in 2010 |door te sturen naar de | | | | | | |uitgevoerd moeten worden. |Raad. | | | | | | |Daarnaast is een | | | | | | | |informatiefolder bijgevoegd, | | | | | | | |waarin de opzet van het NOG | | | | | | | |Veiligerhuis staat beschreven. | | | |7 |P&S|Wigge|Bestuurlijke |Gemeenten beschikken over twee |Kiezen voor het instrument |Conform advies | |O | |rs |boete of |nieuwe wettelijke instrumenten |bestuurlijke |besloten. | | | | |bestuurlijke |om op te treden tegen kleine |strafbeschikking, | | | | | |strafbeschikking|ergernissen in de openbare |aansluiten bij de regionale| | | | | |. |ruimte: de bestuurlijke boete en|uitrol per arrondissement | | | | | | |de bestuurlijke |(voor Zutphen 1 november | | | | | | |strafbeschikking. Gemeenten zijn|2010) en de implementatie | | | | | | |niet verplicht om deze |ervan voorbereiden. | | | | | | |instrumenten in te voeren. Beide| | | | | | | |instrumenten mogen echter niet | | | | | | | |duaal worden toegepast; er moet | | | | | | | |tussen deze instrumenten worden | | | | | | | |gemaakt. Nederlandse gemeenten | | | | | | | |preferenen de bestuurlijke | | | | | | | |strafbeschikking boven de | | | | | | | |bestuurlijke boete. Per | | | | | | | |arrondissement wordt de | | | | | | | |bestuurlijke strafbeschikking | | | | | | | |uitgerold (voor arrondissement | | | | | | | |Zutphen: 1-11-2010). | | | |8. |BDV|Borst|Wijziging in |Tussen het VNG en het rijk is |Voorgesteld wordt accoord |Conform advies | |O | | |achtervangfuncti|afgesproken dat de |te gaan met de bijgevoegde |besloten. | | | | |e Nationale |achtervangfunctie van de |overeenkomst (in tweevoud) | | | | | |Hypotheekgaranti|gemeenten ten aanzien van nieuwe|te ondertekenen. | | | | | |e per 1 januari |borgstellingen per 1 november | | | | | | |2011. |2011 voor nieuwe leningen wordt | | | | | | | |beëindigd. | | | | | | | |Door de stichting WEW wordt met | | | | | | | |haar brief d.d. 15-4-2010 aan de| | | | | | | |gemeente verzocht de bijgevoegde| | | | | | | |achtervangovereenkomst 2011 voor| | | | | | | |1 juli 2010 te ondertekenen. | | | |9. |O&A|Borst|Vaststellen van |1. Fase 1 in de totstandkoming |U wordt geadviseerd om de |Conform advies | |O | | |de startnotitie |van het nieuwe Ouderenbeleid |startnotitie "Ouderenbeleid|besloten. | | | | |Ouderenbeleid |2010-2014 van de gemeente Hattem|2010-2014" ter | | | | | |2010-2014". |is door middel van bijgevoegde |besluitvorming aan de raad | | | | | | |startnotitie afgerond en ter |voor te leggen. | | | | | | |vaststelling aan u voorgelegd. | | | | | | | |2. Ten behoeve van de | | | | | | | |totstandkoming van de nota | | | | | | | |"Ouderenbeleid 2010-2014" moeten| | | | | | | |de fasen 2 "beleidsvorming" en | | | | | | | |fase 3 "Uitvoeringsprgramma" | | | | | | | |worden doorlopen. | | | |10. |O&A|Borst|Verordeningen en|Ten gevolge van een aantal |Uw college wordt |Conform advies | |O | | |beleidsregels |wetswijzigingen en opgedane |geadviseerd in te stemmen |besloten. | | | | |Werk en Inkomen.|ervaring dienen diverse |met de voorgestelde | | | | | | |verordeningen en beleidsregels |beleidsregels Werk en | | | | | | |op het gebied van Werk en |Inkomen. Daarnaast wordt uw| | | | | | |Inkomen geactualiseerd te |college geadviseerd kennis | | | | | | |worden. |te nemen van de nieuwe | | | | | | | |verordeningen op het gebied| | | | | | | |van Werk en Inkomen en deze| | | | | | | |ter vaststelling aan te | | | | | | | |bieden aan de gemeenteraad.| |Deze notulen zijn vastgesteld in de vergadering van 11 mei 2010.
---- --