Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 12 mei 2010

Consument kent én waardeert legitimatiemaatregel supermarkten

Begin 2009 hebben de supermarkten onderling afgesproken dat iedereen onder de 20 jaar zijn identiteitsbewijs moet tonen bij de aankoop van alcohol en/of tabak in de supermarkt om te voorkomen dat kinderen onder de 16 alcohol of tabak kopen. Uit het nog te publiceren rapport ConsumentenTrends 2010 blijkt dat 94% van de Nederlanders deze maatregel van de supermarkten kennen. Bovendien vindt vrijwel iedereen die de maatregel kent het een goed initiatief (95%). Een kleine 2% kan zich er echter niet in vinden.

Dat boodschappers de door supermarkten ingestelde legitimatiemaatregel voor de aankoop van alcohol en tabak positief waarderen blijkt ook uit het feit dat zij graag zouden zien dat slijterijen, sportkantines en horeca dit voorbeeld volgen. 90-95% van de boodschappers vindt dat de maatregel voor jongeren tot 20 jaar ook op deze verkooppunten zou moeten worden ingevoerd, zo blijkt uit het onderzoek.

Dit maakt het CBL bekend naar aanleiding van de behandeling van de nieuwe Drank- en Horecawet, die vandaag in de Tweede Kamer plaatsvindt. Meest ingrijpende punten voor de supermarktbranche zijn de artikelen over het lokaal verhogen van de leeftijdsgrens naar 18 jaar en het artikel waarin wordt bepaald dat de burgemeester de alcoholafdeling van een supermarkt die binnen een jaar drie keer alcohol verkoopt aan een jongere onder de 16, voor minimaal één en maximaal 12 weken moet sluiten.

Het CBL is voorstander van strenge handhaving, omdat ook zij vindt dat jongeren onder de 16 geen alcohol moeten drinken. Maar sluiting van de alcoholafdeling is een disproportionele straf. Zeker gezien de enorme inspanningen die de branche verricht en de positieve resultaten van de campagne "Nog geen 20?". Bovendien is het artikel in strijd met Europese regelgeving, doordat de burgemeester de afdeling moet sluiten. Dit punt heeft de Raad van State ook in zijn advies aan de regering meegegeven.

Meer informatie over de maatregel op www.noggeen20.nl