Belgische Federale Overheid
Opgepast voor dakontmossers en asfaltleggers aan huis!
Datum: 12 mei 2010
Een werkman belt bij u aan en stelt u voor uw dak te ontmossen of uw
inrit te asfalteren ... Door zijn agressieve houding voelt u zich
verplicht hierop in te gaan. Nochtans pleegt deze persoon inbreuk op
verschillende economische wetgevingen.
Alleen al voor de provincies Namen en Waals-Brabant werden er enkele
tientallen klachten ingediend bij de FOD Economie, KMO., Middenstand en
Energie. Maar ook al is het fenomeen geconcentreerd in deze regio's,
dat wil daarom niet zeggen dat het kleinschalig is. Voorzichtigheid is
dus geboden als dergelijke diensten u worden aangeboden.
Deze personen hanteren immers vaak bedrieglijke handelspraktijken voor
de prijsbepaling van hun dienst, en houder er ook agressieve praktijken
op na zoals consumenten lastig vallen of onder druk zetten, waardoor
die iets beslissen aan te kopen dat ze anders nooit zouden hebben
gekocht.
Soms gaan deze verkopers zelfs zo ver dat ze de consument de indruk
geven dat ze niet weggaan voordat ze een overeenkomst hebben
afgesloten. Na hun vertrek kan de consument vaak geen klacht indienen
omdat hij over geen enkel nuttig gegeven over de verkoper beschikt ...
De wet bepaalt echter dat de consument na het ondertekenen en afsluiten
van de overeenkomst recht heeft op een bedenktermijn van zeven dagen.
Gedurende die periode mag geen enkele dienst worden geleverd en mag de
consument afzien van zijn bestelling.
Daarnaast willen we er ook op wijzen dat de kwaliteit van de dienst
dikwijls te wensen overlaat en dat er vaak materialen van gebrekkige
kwaliteit worden gebruikt die de gezondheid en de veiligheid van de
consument in gevaar kunnen brengen.
Alle klachten over deze praktijken kunt u indienen bij de Algemene
Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie.