Belgische Federale Overheid


Opgepast voor dakontmossers en asfaltleggers aan huis!

Datum: 12 mei 2010

Een werkman belt bij u aan en stelt u voor uw dak te ontmossen of uw inrit te asfalteren ... Door zijn agressieve houding voelt u zich verplicht hierop in te gaan. Nochtans pleegt deze persoon inbreuk op verschillende economische wetgevingen.

Alleen al voor de provincies Namen en Waals-Brabant werden er enkele tientallen klachten ingediend bij de FOD Economie, KMO., Middenstand en Energie. Maar ook al is het fenomeen geconcentreerd in deze regio's, dat wil daarom niet zeggen dat het kleinschalig is. Voorzichtigheid is dus geboden als dergelijke diensten u worden aangeboden.

Deze personen hanteren immers vaak bedrieglijke handelspraktijken voor de prijsbepaling van hun dienst, en houder er ook agressieve praktijken op na zoals consumenten lastig vallen of onder druk zetten, waardoor die iets beslissen aan te kopen dat ze anders nooit zouden hebben gekocht.

Soms gaan deze verkopers zelfs zo ver dat ze de consument de indruk geven dat ze niet weggaan voordat ze een overeenkomst hebben afgesloten. Na hun vertrek kan de consument vaak geen klacht indienen omdat hij over geen enkel nuttig gegeven over de verkoper beschikt ... De wet bepaalt echter dat de consument na het ondertekenen en afsluiten van de overeenkomst recht heeft op een bedenktermijn van zeven dagen. Gedurende die periode mag geen enkele dienst worden geleverd en mag de consument afzien van zijn bestelling.

Daarnaast willen we er ook op wijzen dat de kwaliteit van de dienst dikwijls te wensen overlaat en dat er vaak materialen van gebrekkige kwaliteit worden gebruikt die de gezondheid en de veiligheid van de consument in gevaar kunnen brengen.

Alle klachten over deze praktijken kunt u indienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie.