FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: Europese werktijdenregeling ook voor zelfstandige vrachtwagenchauffeurs

Vakbond FNV Bondgenoten blijft bij het standpunt dat zelfstandige vrachtwagenchauffeurs onder dezelfde werktijdenregeling dienen te vallen als chauffeurs in loondienst. Eind april besloot de verkeerscommissie van het Europees Parlement dat ZZP-chauffeurs ook maar maximaal 48 uur per week mogen werken.

Brigitta Paas, bestuurder FNV Bondgenoten: "Werkweken van meer dan 48 uur hebben negatieve gevolgen voor de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs. De rij- en rusttijdenwet ondervangt niet alles; als een zelfstandige chauffeur eerst vier uur bezig is met zijn administratie en vervolgens gaat rijden, dan maakt hij veel te lange werkdagen. Oververmoeidheid van de chauffeurs leidt tot een grotere kans op ongelukken."

Uit onderzoek van het Europees Parlement blijkt dat meer dan de helft van de ZZP-ers niet echt zelfstandig meer is. Ze zijn vaak in een verkapte werknemersverhouding terechtgekomen met één bedrijf dat hierdoor wel de lusten en niet de lasten van een vaste werknemer heeft. Paas: "Het uitsluiten van ZZP-ers van de 48-urige werkweek zal transportbedrijven alleen maar stimuleren om van hun werknemers schijnzelfstandigen te maken. Daarmee ontlopen werkgevers ook verplichtingen als het afdragen van premies waardoor de chauffeur alle vormen van sociale zekerheid verliest. Als de nieuwe regelgeving werkelijkheid wordt, dan wordt de hoeveelheid schijnzelfstandigen alleen maar groter."

Bovendien wordt volgens FNV Bondgenoten concurrentievervalsing in de hand gewerkt zodra er voor verschillende groepen verschillende regels gaan gelden.

Op 24 april vertrok een konvooi van vrachtwagenchauffeurs vanuit Den Haag via Duitsland, Luxemburg en Frankrijk naar Brussel, waar het Europees Parlement op 28 april vergaderde over de maatregel. De actie werd door zowel FNV Bondgenoten, de Europese en Internationale Transport workers Federation ondersteund.