FNV Bondgenoten: Europese werktijdenregeling ook voor zelfstandige
vrachtwagenchauffeurs
Vakbond FNV Bondgenoten blijft bij het standpunt dat zelfstandige
vrachtwagenchauffeurs onder dezelfde werktijdenregeling dienen te
vallen als chauffeurs in loondienst. Eind april besloot de
verkeerscommissie van het Europees Parlement dat ZZP-chauffeurs ook
maar maximaal 48 uur per week mogen werken.
Brigitta Paas, bestuurder FNV Bondgenoten: "Werkweken van meer dan 48
uur hebben negatieve gevolgen voor de gezondheid van
vrachtwagenchauffeurs. De rij- en rusttijdenwet ondervangt niet alles;
als een zelfstandige chauffeur eerst vier uur bezig is met zijn
administratie en vervolgens gaat rijden, dan maakt hij veel te lange
werkdagen. Oververmoeidheid van de chauffeurs leidt tot een grotere
kans op ongelukken."
Uit onderzoek van het Europees Parlement blijkt dat meer dan de helft
van de ZZP-ers niet echt zelfstandig meer is. Ze zijn vaak in een
verkapte werknemersverhouding terechtgekomen met één bedrijf dat
hierdoor wel de lusten en niet de lasten van een vaste werknemer heeft.
Paas: "Het uitsluiten van ZZP-ers van de 48-urige werkweek zal
transportbedrijven alleen maar stimuleren om van hun werknemers
schijnzelfstandigen te maken. Daarmee ontlopen werkgevers ook
verplichtingen als het afdragen van premies waardoor de chauffeur alle
vormen van sociale zekerheid verliest. Als de nieuwe regelgeving
werkelijkheid wordt, dan wordt de hoeveelheid schijnzelfstandigen
alleen maar groter."
Bovendien wordt volgens FNV Bondgenoten concurrentievervalsing in de
hand gewerkt zodra er voor verschillende groepen verschillende regels
gaan gelden.
Op 24 april vertrok een konvooi van vrachtwagenchauffeurs vanuit Den
Haag via Duitsland, Luxemburg en Frankrijk naar Brussel, waar het
Europees Parlement op 28 april vergaderde over de maatregel. De actie
werd door zowel FNV Bondgenoten, de Europese en Internationale
Transport workers Federation ondersteund.
FNV Bondgenoten