Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 12 mei 2010 -

reactie op initiatiefnota fiets


Geachte voorzitter,

Tijdens het AO Fietsen op 19 november 2009 heb ik uw Kamer toegezegd een integrale reactie te geven op de initiatiefnota van de heer Atsma `Fietsen in Nederland: een tandje erbij'. Deze brief verwoordt deze reactie (bijlage 1). Tevens ga ik in deze brief in op het plan van de GroenLinks-fractie `een fiets voor een nummerplaat'.

Inzet op de fiets van het Kabinet en decentrale overheden Tijdens het AO fiets van 19 november hebben wij gesproken over de vraag hoe veel de verschillende overheden investeren in de fiets. Naar aanleiding hiervan heb ik, mede op uw verzoek, de fietsuitgaven van alle overheden laten inventariseren.
Mijn beeld dat alle overheden stevig in de fiets investeren wordt hierdoor bevestigd: de fietsinvesteringen van alle overheden tezamen bedragen tenminste 487 miljoen per jaar. Dit bedrag bestaat uit 410 miljoen directe fietsuitgaven en
77 miljoen fiscale uitgaven (opgave ministerie van Financiën) voor de uitvoering van de bedrijfsfietsregeling.
Met het amendement Roefs-Koopmans heeft uw Kamer 10 miljoen euro vrijgemaakt voor de realisering van voorstellen uit de initiatiefnota van de heer Atsma. Dit geld wordt ondermeer ingezet voor het stimuleren van regionale fietssnelwegen en het ontwikkelen van een `fietsersairbag' aan de buitenkant van de auto.In bijlage 2 treft u een overzicht van de mij bekende rijksuitgaven voor de fiets over de jaren 2007-2013. Vanaf 2010 zijn in het overzicht uitsluitend de op dit moment geplande uitgaven opgenomen. In bijlage 3 treft u een overzicht van de directe fietsuitgaven per jaar van alle overheden.
Zoals uit bijlage 2 blijkt zijn de jaarlijkse fietsuitgaven van mijn departement tijdens de afgelopen kabinetsperiode fors toegenomen, van een kleine 14 miljoen in 2007 tot 60 miljoen in 2010. Dit hangt met name samen met de extra investeringen in stationsstallingen en fietsroutes. De voormalige staatssecretaris heeft u hierover in haar brief van 29 augustus 2009 (kamerstuk 31796 nr. 4) geïnformeerd.

a
agina 1 van 3 P





Zoals vermeld in deze brief, speelt de fiets een belangrijke rol in het Nederlandse Datum mobilteitssysteem (27% van alle verplaatsingen). Het stimuleren van fietsgebruik

heeft, zoals de initiatiefnota van de heer Atsma terecht aangeeft, grote voordelen Ons kenmerk voor bereikbaarheid, gezondheid en milieu. Een recente studie van het VenW/ DGMo-2010/2849 Fietsberaad laat dit nog maar eens zien. De studie berekent dat een toename van het fietsgebruik in een middelgrote stad als Alkmaar vooral leidt tot betere bereikbaarheid. Daarnaast zijn er wezenlijke voordelen voor milieu en gezondheid. Bij een toename van het fietsgebruik met 10% neemt bijvoorbeeld het aantal autokilometers binnen de bebouwde kom met 6% af. De parkeerdruk in het centrum neemt hierdoor met 20% af. De uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden daalt met 6%. Het aantal inwoners met bewegingsarmoede daalt met 3%.
Het is dan ook de inzet van het kabinet om het fietsgebruik nog verder te laten groeien. In de brief van 29 augustus 2009 is beschreven hoe de verschillende departementen en de decentrale overheden zich inzetten om het fietsgebruik te stimuleren.

Bereikbaarheid
De fiets is een belangrijk instrument voor het terugdringen van files in de spits. Een deel van de automobilisten is bereid om tot 15 kilometer naar het werk te fietsen als zij gebruik kunnen maken van goede fietsroutes. Daarom stimuleert het rijk de verdere ontwikkeling van regionale fietsroutes. Met het verbeteren van deze routes kan op de betreffende trajecten een overstap van auto naar fiets tot zo'n 5% worden bereikt.
Ook versterkt de fiets het gebruik van de trein en het regionale openbaar vervoer. Door sterker in te zetten op de fiets in het voor- en natransport kan het gebruik van het openbaar vervoer worden vergroot. Daarom investeert het kabinet in extra stallingplaatsen bij stations. Op dit moment bouwt ProRail jaarlijks ongeveer 25.000 fietsparkeerplaatsen vanuit het programma `Ruimte voor de Fiets'. Voor de zomer ontvangt u van mij een brief over de aanpak van de stationsstallingen na 2012.
Ik wil decentrale overheden stimuleren om te investeren in stallingplaatsen bij haltes van het stads- en streekvervoer. Ik zal de bestaande goede voorbeelden hiervan in kaart brengen en onder de aandacht van de decentrale overheden brengen.

Gezondheid
Fietsen is gezond, het maakt mensen letterlijk en figuurlijk mobiel. Veel mensen in Nederland fietsen, maar ruim een derde van de bevolking fietst vrijwel nooit (bron: CBS Permanent Onderzoek Leefsituatie). Er kan dus nog veel gezondheidswinst worden behaald.

Milieu
Het milieu-effect van de fiets zit voor een groot deel in het verminderen van het aantal korte autoritten. Hiermee vermindert de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen, zoals fijnstof en NOx, en broeikasgasemissies. Het kabinet stimuleert de fiets daarom ook via integrale milieuprogramma's als het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).

Reactie op `fiets voor een nummerplaat'
GroenLinks stelt voor om autobezitters de mogelijkheid te bieden hun auto in te ruilen tegen een pakket van duurzame alternatieven, zoals een fiets, openbaar

agina 2 van 3 P





vervoer en/of deelauto. GroenLinks wil dit plan bekostigen met 33 miljoen die Datum over zou zijn van de rijksinzet voor de sloopregeling.

De ideeën achter dit voorstel spreken mij buitengewoon aan. Helaas is het niet Ons kenmerk mogelijk om het voorstel in deze vorm uit te voeren. Er is geen budget VenW/ DGMo-2010/2849 beschikbaar. De sloopregeling was zo succesvol dat het volledige budget is gebruikt. Daarnaast voorzie ik problemen bij de uitvoering, met name als het gaat om de controleerbaarheid van de regeling.
Het zou goed zijn om mensen die bereid zijn om hun auto weg te doen op een andere manier een extra stimulans te geven om te kiezen voor de fiets of het openbaar vervoer, eventueel in combinatie met de deelauto. Daarom verken ik op dit moment samen met de Fietsersbond de haalbaarheid van regionale pilots in de geest van het voorstel van GroenLinks. Ook bedrijven en organisaties als NS, Greenwheels en Bovag zouden hier een actieve rol in kunnen spelen.

Afsluiting
Met deze brief vertrouw ik erop de Kamer voldoende op de hoogte te hebben gesteld van het fietsbeleid dat het Kabinet voert. Hoewel het al vaak gezegd is, bedank ik nogmaals de Kamer, in het bijzonder de heer Atsma, voor haar meedenken en positieve input. Alle overheden zetten stevig in op de fiets. Het is dan goed om de wind in de rug te voelen van de verschillende fracties.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 3 van 3 P