Ingezonden persbericht



Zwartsluis, 12 mei 2010

Bezoekerscentrum Zwartsluis feestelijk geopend

VVV Zwartsluis, Wereldwinkel en Nationaal Landschap onder één dak

Vanaf vandaag zijn de Wereldwinkel, de VVV Zwartsluis, Nationaal Landschap IJsseldelta en een servicepunt van de Rabobank te vinden aan de Handelskade 25. Gedeputeerde Theo Rietkerk opende samen met merkleider Alice Hulshof van IJsseldelta Marketing het nieuwe bezoekerscentrum. Daarna overhandigde wethouder Dick Visserman het Ontwikkelingsperspectief Zwartsluis aan de gedeputeerde.

Feestelijke opening
Na aankomst met de botter ZS13 aan de Handelskade werd gedeputeerde Theo Rietkerk gevraagd om samen met Alice Hulshof de nieuwe ingang van het bezoekerscentrum te onthullen. Het gebouw wordt in de komende jaren gerestaureerd en uiteindelijk ontstaat er een bezoekerscentrum en informatietuin. Iedereen is van harte welkom om het eerste deel van dit project te komen bewonderen. Tevens ontvangt elke bezoeker die tussen 12 en 15 mei in de winkel komt een gratis kopje Wereldwinkel koffie of thee én een IJsseldelta tasje met leuke producten uit de IJsseldelta.

Ontwikkelingsperspectief Zwartsluis
Zwartsluis timmert hard aan de weg, zo bleek uit het Ontwikkelingsperspectief dat vandaag overhandigd werd aan de gedeputeerde. Hierin is een vernieuwd uitvoeringsprogramma te vinden met verschillende projecten die in totaal 18 miljoen euro aan investeringen vragen. Zo zijn er ook plannen voor een nieuw Marktplein en de herinrichting van het Arrivaterrein. Het grootste deel van het provinciale geld (1,7 miljoen euro) komt beschikbaar voor de ontwikkeling van het uiteindelijke bezoekerscentrum waar ook Museum Schoonewelle te vinden zal zijn. Dit project is onderdeel van het uitvoeringsprogramma Nationaal Landschap IJsseldelta.

Ontcijfer de code en win een IJsseldelta Pakket
Ter ere van de opening worden bezoekers uitgedaagd om de IJsseldelta code te ontcijferen die te vinden is in het nieuwe pand. Onder de winnende antwoorden wordt een uitgebreid IJsseldelta streekproductenpakket verloot. Het blauw-rood-gele logo van de IJsseldelta bestaat uit nautische tekens. Elk teken vormt een letter uit het alfabet. Het logo is twee jaar geleden ontworpen omdat het goed bij de kernwaarden van het gebied past: 'Water: vriend en vijand'. De kleuren zijn afkomstig uit de gemeentewapens van de drie gemeenten van de IJsseldelta.

Meer informatie

De opening is mede mogelijk gemaakt door de vier samenwerkende stichtingen: Museum Schoonewelle, Stichting Recreatiecentrum Zwartsluis, Stichting Fortresse en Stichting ZS13 en Landstede - Wereldwinkel Zwartsluis, IJsseldelta Marketing - onderdeel van RBT Vechtdal IJsseldelta - en Gemeente Zwartewaterland.