Ingezonden persbericht


Persbericht

Rotterdam - meest grijze stad - voor een keer in het groen Arla brengt Nederlanders dichter bij de natuur

Rotterdam/Nijkerk, woensdag 12 mei 2010 ­ Ruim driekwart van de Nederlanders vindt dat er meer groen in de steden zou moeten zijn. Vooral in Rotterdam ontbreekt de natuur, blijkt uit onderzoek van Arla*. Maar liefst 40% van de Nederlanders bestempelt de Maasstad als de meest grijze stad van Nederland. Op de tweede plaats van meest grijze steden van Nederland staat Amsterdam met 25%. Den Haag volgt op afstand met 7%. Een grote meerderheid van de Nederlanders (81%) heeft er veel behoefte aan om in de natuur te zijn, vooral om te ontspannen en te genieten van de stilte. Om ook Rotterdammers dichter bij de natuur te brengen, toverde Arla het Blaak vandaag om tot tijdelijke groene zone waar iedereen kon genieten van de natuur.

Rotterdam, woensdag 12 mei 2009 ­ Arla brengt Rotterdammers dichter bij de natuur. (Klik op de foto voor hoge resolutie.)

Natuur bij uitstek plek voor geliefden
Nederlanders besteden hun tijd in de natuur het liefst aan wandelen (82%), fietsen (52%) en genieten van de zon (51%). Ook samenzijn met de partner, vrienden of familie (41%) is een populaire bezigheid. Volgens een kwart van de Nederlanders is de natuur bij uitstek een plek voor geliefden. Voor maar liefst 10% van de Nederlanders is vrijen dan ook hun favoriete bezigheid in de natuur.

Op zoek naar rust, ruimte en natuur
Een derde van de Nederlanders woont in een sterk bebouwde omgeving. Ruim de helft van hen (57%) wil (later) buiten de stad wonen of denkt hierover na. De belangrijkste reden om buiten de stad te willen wonen is de behoefte aan rust en ruimte (67%) en meer natuur in de omgeving (41%). Omdat het voor de meeste Nederlanders niet mogelijk is om in de natuur te wonen, doet maar liefst 90% van de Nederlanders zijn best om de natuur in huis te halen. Dit doen zij door de ramen zoveel mogelijk open te zetten of maximaal te genieten van de tuin of het balkon (beide 61%) en door regelmatig bloemen en planten in huis te halen (55%). Een op de tien Nederlanders haalt natuurlijke en/of biologische producten in huis om dichter bij de natuur te zijn.

Biologisch: respect voor mens, dier en milieu
"Bij consumenten is een sterk toenemende vraag te zien naar natuurlijke voeding. Ze voelen zich hierdoor gezonder en doen iets goeds voor het milieu. Ook wij voelen ons sterk verbonden met de natuur. Vanuit deze filosofie hebben we 100% natuurlijke dagverse zuivelproducten ontwikkeld, die we voor iedereen bereikbaar willen maken. 100% natuurlijk betekent dat aan de natuurlijke grondstof melk geen kunstmatige geur-, kleur-, smaak- en zoetstoffen zijn toegevoegd. Bovendien bewerken we de grondstof zo min mogelijk, zodat waardevolle stoffen behouden blijven", aldus Patricia Schreurs, senior brand manager bij Arla Foods. De eerste introductie van Arla binnen dagverse zuivel bestaat uit een assortiment biologische zuivelproducten: producten die gemaakt zijn met respect voor mens, dier en milieu.


* Online onderzoek in opdracht van Arla, uitgevoerd door Kien onderzoek in april 2010 onder 532 mannen en vrouwen van zestien jaar en ouder.

Noot aan de redactie (

Ingezonden persbericht