Gemeente Maassluis

College beantwoordt vragen van CDA over Avenier

De fractie van het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de mogelijke komst van gesloten jeugdzorg in Maassluis. Het college heeft de vragen als volgt beantwoord:

In reactie op uw vragen o.g.v. artikel 51 van het Reglement van Orde voor de Raad d.d. 3 april 2010 aangaande de mogelijke komst van gesloten jeugdzorg in Maassluis het volgende.


1. Waarom heeft Jongerenhuis Harreveld (Avenier) op 29 maart besloten af te zien van

de tijdelijke vestiging? Waarom is het niet langer 'opportuun' en met welke realiteit wil

Jongerenhuis Harreveld (Avenier) nu precies rekening houden als zij stelt dat de

vestiging in de Kapelpolder een 'heikel punt' is?

Avenier (bij monde van de heer J.W.M. Bedeaux, voorzitter Raad van Bestuur) heeft haar standpunt als volgt naar ons gecommuniceerd. "Ik constateer dat vestiging aan de

Kapelpolder een heikel punt is; de burgers in Maassluis verzetten zich heftig. Het is spijtig dat er niet in dialoog met de buurt kon worden getreden over uitleg en zonodig varianten van de inrichting van onze tijdelijke voorziening, maar het is nu eenmaal zo. Wellicht ligt dat aan de beeldvorming die is ontstaan, maar het is een realiteit waarmee ik rekening wens te houden. Wij willen immers juist graag met de burgers van Maasluis samenwerken." Voor meer informatie over hun standpunt en overwegingen verwijzen wij naar Avenier zelf.


2. Ook bij de inwoners op 't Hoofd en de Oranjewijk leven ook sterke gevoelens met

betrekking tot de vestiging van een half-open en gesloten jeugdzorg instelling. Het

CDA durft te stellen dat ook deze gevoelens een 'heikel' punt kunnen worden genoemd. Waarin zit voor Jongerenhuis Harreveld (Avenier) en het College het

verschil?

Uit de gesprekken die wij in de afgelopen periode hebben gevoerd, is geen bevestiging naar voren gekomen van vermeende structurele problemen rondom de veiligheid in de directe omgeving van gesloten instellingen. Gelet op de informatie die wij eerder in 2009 hebben ontvangen, de rapportages en recente bevindingen van de Inspectie Jeugdzorg en de overige informatie uit de gesprekken met medeoverheden, zijn wij onverminderd van mening dat de definitieve vestiging van Avenier op bedrijventerrein De Dijk een maatschappelijk wenselijke en verantwoorde ontwikkeling is voor de gemeente Maassluis en de regio Rotterdam. Dit betekent echter niet dat mogelijke incidenten zijn uit te sluiten en dat de beleving van onveiligheid en overlast geheel kan worden weggenomen.

Ook voor de definitieve vestiging wordt een veiligheidsconvenant opgesteld. Dit convenant, aan te gaan door Avenier, de politie en de gemeente, wordt door verantwoordelijke instanties gezien als een goede werkwijze om eventuele incidenten te kunnen monitoren en aan te pakken. Het spreekt voor zich dat wij de inwoners van de door u genoemde wijken over met name de veiligheidsaspecten hierbij zullen betrekken.


3. Jongerenhuis Harreveld (Avenier) heeft zelf altijd een harde koppeling voorgelegd:

om de permanente vestiging aan De Dijk doorgang te laten vinden, was tijdelijke

huisvesting in Maassluis voorwaarde. Heeft Jongerenhuis Harreveld (Avenier) deze

eis nu definitief losgelaten, of is de gemeente een inspanningsverplichting aangegaan

om een nieuwe tijdelijke locatie te vinden?

Naast het gegeven dat Avenier afziet van vestiging in de Kapelpolder, stelt Avenier dat zij een blijvend en dringend belang heeft bij het kunnen starten van jeugdzorg op korte termijn, vooruitlopend op het in gebruik nemen van een definitieve vestiging. De gemeente is geen inspanningsverplichting aangegaan voor het vinden van een alternatieve tijdelijke locatie. Wij hebben wel toegezegd om Avenier hierbij te ondersteunen. Van belang is om de verschillende rollen en verantwoordelijkheden in dit verband te schetsen. Avenier is de initiatiefnemer voor het realiseren van de jeugdzorginstelling en dient hiervoor contractuele afspraken te maken met het ministerie van Jeugd en Gezin. Dat ministerie bepaalt het landelijke programma voor jeugdzorg (zorgvraag) en koopt bij instellingen zoals Avenier jeugdzorgplaatsen (zorgaanbod) in. Wij hebben als gemeente vanuit de ingenomen positieve grondhouding in deze een faciliterende rol bij het realiseren van het aanbod zoals dat

tegemoet komt aan de maatschappelijke vraag.


4. Op basis van eerdere onderzoeken is gebleken dat geen enkele locatie buiten de

Kapelpolder geschikt is voor een tijdelijke vestiging van Jongerenhuis Harreveld

(Avenier). Wat is de nut en noodzaak van een hernieuwd onderzoek naar een

tijdelijke locatie binnen de gemeentegrenzen en op welke onderdelen gaat getoetst

worden?

In het overleg met Avenier is naar voren gekomen, dat mogelijk ook andere zorgvarianten en aantallen zorgplaatsen een start op korte termijn mogelijk kan maken. Ook de beoogde startdatum van 1 januari 2010 (ten tijde van de raadsconsultatie op 1 december 2009) voor de tijdelijke vestiging is achterhaald. Gelet op het voorgaande is het eerdere onderzoek opnieuw tegen het licht gehouden. Hieruit is overigens gebleken dat er in Maassluis geen bouwlocaties zijn die aan de uitgangspunten van Avenier voldoen. Voor meer informatie wordt verwezen naar de op 2 april 2010 aan de gemeenteraad verstrekte notitie "weergave gesprekkenronde" (overleg met Avenier op 23 maart 2010).


5. Het College heeft in de raadsvergadering d.d. 1 december 2010 gesteld dat het

ministerie een harde koppeling legt tussen de permanente vestiging en de tijdelijke

vestiging. Het beeld dat naar voren komt uit "de weergave gespreksronde" weerlegt

deze harde koppeling. Wij vragen het College een nadere toelichting.

De uitgangspunten die het ministerie hanteert voor het realiseren van definitieve plaatsen gesloten jeugdzorg in iedere zorgregio en het oplossen van de wachtlijsten, zijn niet gewijzigd. Voor de korte termijn is echter gebleken dat vrijstaande gebouwen van justitie uitkomst kunnen bieden. Uit de brief van 10 maart 2010 blijkt dat het ministerie nog steeds van mening is dat Avenier een belangrijke bijdrage kan leveren aan het realiseren van gesloten jeugdzorg in de zorgregio Zuidwest.


6. Bent u het met ons eens dat door de ontkoppeling er een nieuwe situatie is ontstaan

waarin ook de vestiging op De Dijk opnieuw door de raad moet worden beoordeeld?

Voor vestiging op locatie De Dijk is geen nieuwe situatie ontstaan.

Veiligheid:

Naar aanleiding van de RTL- uizending over Jeugdzorgplus zijn op verzoek van de

gemeenteraad door u gesprekken gevoerd met alle verantwoordelijke instanties over de veiligheid rond de vestiging van Jongerenhuis Harreveld (Avenier) in Maassluis.


7. Hebben de gesprekken naar mening van het College voldoende inzicht gegeven in

het veiligheidsvraagstuk voor omwonenden?

Ja (zie ook het antwoord bij vraag 2).


8. In welke mate speelt de nieuwe informatie en bevindingen met betrekking tot de

bedrijfsvoering en veiligheid voor het College en/of Jongerenhuis Harreveld (Avenier)

een rol in het stopzetten van de tijdelijke huisvesting in de Kapelpolder?

Voor zover deze vraag betrekking heeft op het intern handelen van Avenier, heeft de

verkregen informatie van met name de Inspectie Jeugdzorg geen rol gespeeld bij het besluit om af te zien van de Kapelpolder. Voor wat betreft het veiligheidvraagstuk voor de directe omgeving verwijzen wij naar onze beantwoording bij vraag 2.


9. U schrijft in het persbericht, de cryptische tekst: "Om op zo een adequaat mogelijke

wijze in te spelen op mogelijke gebeurtenissen die zich rond de definitieve vestiging

van Avenier op De Dijk kunnen voordoen in te spelen, wordt een veiligheidsconvenant

opgesteld." Op welke mogelijke gebeurtenissen doelt het College?

Het betreft hier gebeurtenissen die mogelijke invloed hebben op de veiligheid of de beleving van veiligheid in de directe omgeving, als gevolg van de komst van Avenier. Het convenant ziet er op toe, dat de taken van de gemeente Maassluis, de politie en Avenier, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid, op elkaar worden afgestemd.

Financiële consequenties:


10. Het CDA heeft bij herhaling en met nadruk gewezen op de financiële risico's en

mogelijk zeer negatieve financiële gevolgen voor onze gemeente. Waarom heeft het

college vooralsnog de raad niet geïnformeerd over de financiële gevolgen? Wat zijn

de exacte financiële consequenties?

De advieskosten met betrekking tot de locatie Kapelpolder hebben betrekking op advisering door externen op onderwerpen, zoals Ruimtelijke Ordening, Onderwijshuisvesting en Contractvorming, deze worden via een voorstel bij de eerstvolgende kwartaalrapportage van de Algemene Dienst verantwoord. De genoemde advisering door derden is onder andere verricht om de financiële risico's voor de gemeente te beheersen. De ambtelijke uren rusten, voor zover toerekenbaar, op de grondexploitatie De Dijk en voor het overige op de reguliere taken, zoals opgenomen binnen de Algemene Dienst.


11. U heeft inmiddels flink geïnvesteerd in dit project. Vele ambtelijke uren zijn besteed

aan het project Jongerenhuis Harreveld (Avenier). Wie gaat deze investering

betalen? Hierbij denken wij ook aan de ambtelijke uren voor het opnieuw zoeken naar

alternatieve locaties binnen en buiten onze gemeente.

Zie antwoord 10.

Wij vertrouwen u met het voorgaande naar behoren te hebben ingelicht.