College beantwoordt vragen van CDA over Avenier
De fractie van het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld aan het
college van burgemeester en wethouders over de mogelijke komst van
gesloten jeugdzorg in Maassluis. Het college heeft de vragen als volgt
beantwoord:
In reactie op uw vragen o.g.v. artikel 51 van het Reglement van Orde
voor de Raad d.d. 3 april 2010 aangaande de mogelijke komst van
gesloten jeugdzorg in Maassluis het volgende.
1. Waarom heeft Jongerenhuis Harreveld (Avenier) op 29 maart besloten
af te zien van
de tijdelijke vestiging? Waarom is het niet langer 'opportuun' en met
welke realiteit wil
Jongerenhuis Harreveld (Avenier) nu precies rekening houden als zij
stelt dat de
vestiging in de Kapelpolder een 'heikel punt' is?
Avenier (bij monde van de heer J.W.M. Bedeaux, voorzitter Raad van
Bestuur) heeft haar standpunt als volgt naar ons gecommuniceerd. "Ik
constateer dat vestiging aan de
Kapelpolder een heikel punt is; de burgers in Maassluis verzetten zich
heftig. Het is spijtig dat er niet in dialoog met de buurt kon worden
getreden over uitleg en zonodig varianten van de inrichting van onze
tijdelijke voorziening, maar het is nu eenmaal zo. Wellicht ligt dat
aan de beeldvorming die is ontstaan, maar het is een realiteit waarmee
ik rekening wens te houden. Wij willen immers juist graag met de
burgers van Maasluis samenwerken." Voor meer informatie over hun
standpunt en overwegingen verwijzen wij naar Avenier zelf.
2. Ook bij de inwoners op 't Hoofd en de Oranjewijk leven ook sterke
gevoelens met
betrekking tot de vestiging van een half-open en gesloten jeugdzorg
instelling. Het
CDA durft te stellen dat ook deze gevoelens een 'heikel' punt kunnen
worden genoemd. Waarin zit voor Jongerenhuis Harreveld (Avenier) en het
College het
verschil?
Uit de gesprekken die wij in de afgelopen periode hebben gevoerd, is
geen bevestiging naar voren gekomen van vermeende structurele problemen
rondom de veiligheid in de directe omgeving van gesloten instellingen.
Gelet op de informatie die wij eerder in 2009 hebben ontvangen, de
rapportages en recente bevindingen van de Inspectie Jeugdzorg en de
overige informatie uit de gesprekken met medeoverheden, zijn wij
onverminderd van mening dat de definitieve vestiging van Avenier op
bedrijventerrein De Dijk een maatschappelijk wenselijke en verantwoorde
ontwikkeling is voor de gemeente Maassluis en de regio Rotterdam. Dit
betekent echter niet dat mogelijke incidenten zijn uit te sluiten en
dat de beleving van onveiligheid en overlast geheel kan worden
weggenomen.
Ook voor de definitieve vestiging wordt een veiligheidsconvenant
opgesteld. Dit convenant, aan te gaan door Avenier, de politie en de
gemeente, wordt door verantwoordelijke instanties gezien als een goede
werkwijze om eventuele incidenten te kunnen monitoren en aan te pakken.
Het spreekt voor zich dat wij de inwoners van de door u genoemde wijken
over met name de veiligheidsaspecten hierbij zullen betrekken.
3. Jongerenhuis Harreveld (Avenier) heeft zelf altijd een harde
koppeling voorgelegd:
om de permanente vestiging aan De Dijk doorgang te laten vinden, was
tijdelijke
huisvesting in Maassluis voorwaarde. Heeft Jongerenhuis Harreveld
(Avenier) deze
eis nu definitief losgelaten, of is de gemeente een
inspanningsverplichting aangegaan
om een nieuwe tijdelijke locatie te vinden?
Naast het gegeven dat Avenier afziet van vestiging in de Kapelpolder,
stelt Avenier dat zij een blijvend en dringend belang heeft bij het
kunnen starten van jeugdzorg op korte termijn, vooruitlopend op het in
gebruik nemen van een definitieve vestiging. De gemeente is geen
inspanningsverplichting aangegaan voor het vinden van een alternatieve
tijdelijke locatie. Wij hebben wel toegezegd om Avenier hierbij te
ondersteunen. Van belang is om de verschillende rollen en
verantwoordelijkheden in dit verband te schetsen. Avenier is de
initiatiefnemer voor het realiseren van de jeugdzorginstelling en dient
hiervoor contractuele afspraken te maken met het ministerie van Jeugd
en Gezin. Dat ministerie bepaalt het landelijke programma voor
jeugdzorg (zorgvraag) en koopt bij instellingen zoals Avenier
jeugdzorgplaatsen (zorgaanbod) in. Wij hebben als gemeente vanuit de
ingenomen positieve grondhouding in deze een faciliterende rol bij het
realiseren van het aanbod zoals dat
tegemoet komt aan de maatschappelijke vraag.
4. Op basis van eerdere onderzoeken is gebleken dat geen enkele locatie
buiten de
Kapelpolder geschikt is voor een tijdelijke vestiging van Jongerenhuis
Harreveld
(Avenier). Wat is de nut en noodzaak van een hernieuwd onderzoek naar
een
tijdelijke locatie binnen de gemeentegrenzen en op welke onderdelen
gaat getoetst
worden?
In het overleg met Avenier is naar voren gekomen, dat mogelijk ook
andere zorgvarianten en aantallen zorgplaatsen een start op korte
termijn mogelijk kan maken. Ook de beoogde startdatum van 1 januari
2010 (ten tijde van de raadsconsultatie op 1 december 2009) voor de
tijdelijke vestiging is achterhaald. Gelet op het voorgaande is het
eerdere onderzoek opnieuw tegen het licht gehouden. Hieruit is
overigens gebleken dat er in Maassluis geen bouwlocaties zijn die aan
de uitgangspunten van Avenier voldoen. Voor meer informatie wordt
verwezen naar de op 2 april 2010 aan de gemeenteraad verstrekte notitie
"weergave gesprekkenronde" (overleg met Avenier op 23 maart 2010).
5. Het College heeft in de raadsvergadering d.d. 1 december 2010
gesteld dat het
ministerie een harde koppeling legt tussen de permanente vestiging en
de tijdelijke
vestiging. Het beeld dat naar voren komt uit "de weergave
gespreksronde" weerlegt
deze harde koppeling. Wij vragen het College een nadere toelichting.
De uitgangspunten die het ministerie hanteert voor het realiseren van
definitieve plaatsen gesloten jeugdzorg in iedere zorgregio en het
oplossen van de wachtlijsten, zijn niet gewijzigd. Voor de korte
termijn is echter gebleken dat vrijstaande gebouwen van justitie
uitkomst kunnen bieden. Uit de brief van 10 maart 2010 blijkt dat het
ministerie nog steeds van mening is dat Avenier een belangrijke
bijdrage kan leveren aan het realiseren van gesloten jeugdzorg in de
zorgregio Zuidwest.
6. Bent u het met ons eens dat door de ontkoppeling er een nieuwe
situatie is ontstaan
waarin ook de vestiging op De Dijk opnieuw door de raad moet worden
beoordeeld?
Voor vestiging op locatie De Dijk is geen nieuwe situatie ontstaan.
Veiligheid:
Naar aanleiding van de RTL- uizending over Jeugdzorgplus zijn op
verzoek van de
gemeenteraad door u gesprekken gevoerd met alle verantwoordelijke
instanties over de veiligheid rond de vestiging van Jongerenhuis
Harreveld (Avenier) in Maassluis.
7. Hebben de gesprekken naar mening van het College voldoende inzicht
gegeven in
het veiligheidsvraagstuk voor omwonenden?
Ja (zie ook het antwoord bij vraag 2).
8. In welke mate speelt de nieuwe informatie en bevindingen met
betrekking tot de
bedrijfsvoering en veiligheid voor het College en/of Jongerenhuis
Harreveld (Avenier)
een rol in het stopzetten van de tijdelijke huisvesting in de
Kapelpolder?
Voor zover deze vraag betrekking heeft op het intern handelen van
Avenier, heeft de
verkregen informatie van met name de Inspectie Jeugdzorg geen rol
gespeeld bij het besluit om af te zien van de Kapelpolder. Voor wat
betreft het veiligheidvraagstuk voor de directe omgeving verwijzen wij
naar onze beantwoording bij vraag 2.
9. U schrijft in het persbericht, de cryptische tekst: "Om op zo een
adequaat mogelijke
wijze in te spelen op mogelijke gebeurtenissen die zich rond de
definitieve vestiging
van Avenier op De Dijk kunnen voordoen in te spelen, wordt een
veiligheidsconvenant
opgesteld." Op welke mogelijke gebeurtenissen doelt het College?
Het betreft hier gebeurtenissen die mogelijke invloed hebben op de
veiligheid of de beleving van veiligheid in de directe omgeving, als
gevolg van de komst van Avenier. Het convenant ziet er op toe, dat de
taken van de gemeente Maassluis, de politie en Avenier, ieder vanuit de
eigen verantwoordelijkheid, op elkaar worden afgestemd.
Financiële consequenties:
10. Het CDA heeft bij herhaling en met nadruk gewezen op de financiële
risico's en
mogelijk zeer negatieve financiële gevolgen voor onze gemeente. Waarom
heeft het
college vooralsnog de raad niet geïnformeerd over de financiële
gevolgen? Wat zijn
de exacte financiële consequenties?
De advieskosten met betrekking tot de locatie Kapelpolder hebben
betrekking op advisering door externen op onderwerpen, zoals
Ruimtelijke Ordening, Onderwijshuisvesting en Contractvorming, deze
worden via een voorstel bij de eerstvolgende kwartaalrapportage van de
Algemene Dienst verantwoord. De genoemde advisering door derden is
onder andere verricht om de financiële risico's voor de gemeente te
beheersen. De ambtelijke uren rusten, voor zover toerekenbaar, op de
grondexploitatie De Dijk en voor het overige op de reguliere taken,
zoals opgenomen binnen de Algemene Dienst.
11. U heeft inmiddels flink geïnvesteerd in dit project. Vele
ambtelijke uren zijn besteed
aan het project Jongerenhuis Harreveld (Avenier). Wie gaat deze
investering
betalen? Hierbij denken wij ook aan de ambtelijke uren voor het opnieuw
zoeken naar
alternatieve locaties binnen en buiten onze gemeente.
Zie antwoord 10.
Wij vertrouwen u met het voorgaande naar behoren te hebben ingelicht.
Gemeente Maassluis